Jeździłem najszybszą Cuprą w historii. Nawet w Audi szanują osiągi Formentora VZ5 i obniżyli ceny RS-a

Robert Lewandowski wraz ze zmiana klubu piłkarskiego w 2022 roku musiał oddać kluczyki do służbowego modelu Audi. W FC Barcelonie naszemu piłkarzowi przysługuje Cupra Formentor VZ5, która powstała w zaledwie kilku tysiącach egzemplarzy. Jaki tak naprawdę jest najszybszy model Cupry? Miałem okazję dogłębnie poznać ten samochód na dystansie blisko 1500 kilometrów.

Do tygodniowego testu odebrałem sztukę pomalowaną niebieskim matowym lakierem, choć wydaje się, że jest szary. Auto od razu przykuwa wzrok agresywnym designem, który pokochało wielu Polaków. Na drogach często i gęsto widać Formentory, ale przeważnie są to egzemplarze wyposażone w silniki 1.5 l lub 2.0 l. Dziwi mnie natomiast rzadki widok zdecydowanie lepszej pod wieloma względami Cupry Ateci, ale to już jest temat na osobny artykuł.

Cupra Formentor VZ5
Wygląda agresywnie i to każdy przyznaje.
Cupra Formentor VZ5
Na parkingu trudno będzie znaleźć ładniejszy samochód…
Cupra Formentor VZ5
Moim zdaniem, VZ5 najlepiej prezentuje się z tyłu. Szczególnie w nocy!
Cupra Formentor VZ5
Ajaj! Naprawdę przykuwa wzrok.

Formentor VZ5 dysponuje genialną jednostką 2.5 TSI o mocy 390 koni mechanicznych i 480 Nm maksymalnego momentu obrotowego, która umożliwia przyspieszenie do pierwszej setki w czasie 4,2 sekundy. Podczas testu udało mi się uzyskać jednak czas jeszcze lepszy, bo 4,07 sekundy, a niektórym podobno nawet 3,9 sekundy w idealnie sprzyjających warunkach pogodowych. 20-calowe koła skrywają potężne tarcze hamulcowe Akebono o średnicy 375 milimetrów. Cieszę się, że zrezygnowano z układu od Brembo, który w 310-konnym Formentorze po prostu się nie sprawdza.

Średnie spalanie oscyluje w okolicach 10 litrów paliwa na 100 kilometrów, ale przy odrobinie cierpliwości można zejść nawet do 6,5 litra. Dokładnie taki wynik uzyskałem na drodze krajowej poruszając się z przepisowymi prędkościami. W warunkach miejskich spalanie minimalne podczas testu wyniosło 8,7 litra, zmierzone na dystansie 22 kilometrów (średnia prędkość 31 km/h).

Cupra Formentor VZ5 - spalanie
390 koni musi dużo pić? Okazuje się, że 6,5 litra wystarczy, FOT. Sebastian Rydzewski, motofilm.pl / TVN Turbo

Mam ogromny szacunek do szefów Cupry, że udało im się przekonać Audi do udostępnienia tej jednostki modelowi Formentor. Volkswagen też bardzo długo „chodził w tej sprawie” i Panowie nigdy się nie dogadali. Tym tematem szerzej zająłem się na początku 2020 roku.

Cupra czy Audi? Co wybrać?

Pięciocylindrowy motor brzmi kapitalnie. Jeździłem nową wersją Audi RS3 i mam wrażenie, że Formentor VZ5 jest jednak głośniejszy. Hiszpański model jest też bardziej praktyczny i przyjął formę atrakcyjnego SUV-a, zdecydowanie ładniejszego niż Audi RS Q3 Sportback.

Cupra Formentor VZ5 teraz jeszcze mocniejsza. Manhart wycisnął 500 KM z silnika R5 2.5 TFSI

A skoro przy SUV-ie z Ingolstadt jesteśmy, dla wielu fanów Audi bolesnym może się okazać fakt, że RS ustępuje Cuprze w kwestii osiągów. Z czego to wynika, skoro Audi ma przecież 10 koni mechanicznych więcej uzyskanych z tego samego silnika? Odpowiedź znajdziesz w masach obu pojazdów. Audi jest znacznie cięższe – 1775 kilogramów w porównaniu do 1683 kilogramów Cupry.

Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5 – przód.
Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5 – tył.
Cupra Formentor VZ5
Przedni reflektor i projektor z bliska.
Cupra Formentor VZ5
Oznaczenie modelu, żeby go nie pomylić z dwukrotnie tańszą wersją 1.5 l.
Cupra Formentor VZ5
Szary mat jest również bardzo przyjemny w dotyku.

Wiele niezależnych porównań dziennikarzy na całym świecie dowiodło, że Cupra przyspiesza szybciej niż Audi, natomiast największą różnicę widać w pojedynku na 1/4 mili. Na załączonym materiale filmowym możesz obejrzeć pełną rywalizację dwóch modeli, również z tzw. „startu lotnego”.

I choć za kierownicą Audi nie wygramy z Cuprą wyścigu drag race, model z Ingolstadt ma potężną przewagę nad piekielnie szybkim hiszpańskim samochodem w kwestii wykończenia wnętrza.

Formentor został przyzwoicie wykończony, mój egzemplarz wyposażono nawet w fantastyczne niebieskie fotele skórzane, ale wszystkie inne materiały przemawiają na korzyść Audi, w którym wykorzystano zdecydowanie mniej plastiku lub jego lepszą jakość. Podobne zdanie mam również o systemie multimedialnym, kiepskiej obsłudze klimatyzacji czy zawieszającym się panelu dotykowym do sterowania otwieranym dachem. W Audi czujesz się dopieszczony w każdym calu, w Cuprze niby wszystko gra, ale nie do końca.

Cupra Formentor VZ5
Wnętrze wygląda świetnie, szkoda tych dotyków…
Cupra Formentor VZ5
Oświetlenie nastrojowe robi robotę!
Cupra Formentor VZ5
Z tyłu spokojnie przewieziesz trzech dorosłych pasażerów.
Cupra Formentor VZ5
Fotele kubełkowe w kolorze „Petrol Blue” za dopłatą.
Cupra Formentor VZ5
Rewelacyjnie wyprofilowane i mimo sportowego rodowodu, bardzo wygodne podczas dalekich tras.

Warto jednak zaznaczyć, że Cupra wcale nie traktuje się w kategoriach marki premium, a sub-premium. Przynajmniej tak wyczytałem w oficjalnej gazetce Cupry wydanej w 2022 roku.

Formentor VZ5 ma jeszcze jedną przewagę nad Audi RS Q3 Sportback. Na cały świat przeznaczono jedynie 7000 sztuk (po kilku miesiącach walki udało się uratować nawet nieszczęsną sztukę Łukasza z Automaniaka), dlatego oferuje wartość kolekcjonerską.

Wypadek Cupry na planie „Automaniaka” ujawnił praktyczny poziom bezpieczeństwa Formentora i możliwości systemu SOS. Oprócz aktywacji wszystkich 7 poduszek bezpieczeństwa, samochód automatycznie skonsultował się z przeszkolonym opiekunem, którego zadaniem jest zapewnienie pasażerom odpowiedniej opieki. Prowadzący wyszedł bez szwanku z tego niebezpiecznego incydentu podczas nagrań najstarszego programu motoryzacyjnego w Polsce.

Ile kosztuje Cupra Formentor VZ5?

Na wstępie zaznaczę, że polski konfigurator nie obejmuje już tego modelu, dlatego pozostaje rozejrzenie się na rynku wtórnym. Katalogowy cennik startował od kwoty 312 tysięcy złotych.

Polak miał dość cichego wydechu w swoim Audi RS Q3 Sportback. “Poprawiłem fabrykę” (wideo)

Sprawdziłem oferty w popularnym polskim serwisie ogłoszeniowym i udało mi się znaleźć nowe modele w cenach od 337 tysięcy złotych do nawet 371 tysięcy złotych! Nawet Audi tak wysoko się nie ceni. Cennik RS Q3 Sportback obecnie startuje od 307 tysięcy złotych. Dla porównania, w 2021 roku Cupra Formentor VZ5 w podstawowej specyfikacji była droższa o 23 tysięcy złotych.

Robert musi jeździć Cuprą, ja nie muszę i wybieram…

… również Cuprę. Auta tego typu mają dawać jak największą przyjemność z jazdy. Cupra daje jej więcej, jest bardziej charakterna i kiedyś zyska na wartości. W dodatku ma lepsze osiągi i odważną linią sprawia, że polskie drogi nie są smutne. Szkoda, że wykończenie wnętrza pozostaje wiele do życzenia, ale istnieją firmy, które oferują różne przeróbki poprawiające jakość. Wierzę też, że Cupra kiedyś ogarnie oprogramowanie przycisków dotykowych oraz systemu infotainment i pod tym względem będzie przynajmniej tak dobrze jak w Atece.

Cupra Formentor VZ5
Ktoś w Cuprze pomyślał, żeby nie instalować Brembo!
Cupra Formentor VZ5
Projektor loga na drodze robi wrażenia – zawsze i na każdym.
Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5 ma aż 390 koni mechanicznych.

Swoją drogą, szkoda że motor 2.5 l R5 nie jest dostępny w Atece. Z drugiej strony na miejscu Audi nie wyraziłbym na to zgody, ponieważ klient otrzymałby auto kompletne, co mogłoby poważnie wpłynąć na sprzedaż marki spod loga czterech pierścieni.

W przyszłym roku w polskich salonach sprzedaży zadebiutuje Cupra Tavascan o mocy nawet 340 koni mechanicznych. Jeśli nie masz nic przeciwko elektrycznej motoryzacji, poczekaj na debiut nowego modelu. Widziałem go na żywo i wizualnie jest jeszcze bardziej atrakcyjny od Formentora. Co więcej, bliźniaczym modelem w postaci Skody Enyaq iV przejechałem kilka tysięcy kilometrów i cała technologia, również ta pokładowa, sprawdzała się rewelacyjnie.

Źródło: motofilm.pl, Cupra Polska