Cupra Ateca VZ o mocy 300 koni. Moja opinia po przejechaniu 50 tys. km w 365 dni

Wiele osób posiada ograniczenia w kwestii posiadania samochodu. Mogą sobie pozwolić tylko na jedno auto, które często musi spełniać wiele funkcji jednocześnie. Polacy pokochali pod tym względem SUV-y, które są praktyczne i wygodne. A co, jeśli masz również ochotę na nieco emocji z jazdy? Wtedy z pomocą przychodzi Cupra Ateca.

Model ten zadebiutował w 2018 roku jako pierwszy produkt wyodrębnionej właśnie z SEAT-a marki Cupra. Hiszpanie postanowili wtedy oddzielić dział usportowionych samochodów i jak widać, był to strzał w dziesiątkę. Dzisiaj klienci dużo chętniej wstępują do salonów Cupry i decydują się na zakup auta z jeszcze nie do końca wszystkim znanym logo.

Cupra Ateca VZ (2022)
Cupra Ateca VZ (2022) – tył
Cupra Ateca VZ (2022)
Cupra Ateca VZ (2022) – przód

Marka Cupra mocno się rozwija, do oferty wkraczają kolejne wersje napędowe znanych już aut, ale również są tam dostępne auta, których nie znajdziesz już ze znaczkiem SEAT-a. Wystarczy wspomnieć chociażby o Formentorze, Bornie czy wkraczającym właśnie na nasz rynek Tavascanie.

Elektryczny SUV Cupry ma wszystko, żeby stać się hitem w Polsce. Mamy na to twarde dowody

Już nawet Cupra Ateca dostępna jest z silnikami benzynowymi 1.5 TSI o mocy 150 koni mechanicznych i 2.0 TSI 190 koni mechanicznych. Takie poszerzenie oferty nastąpiło stosunkowo niedawno, aby przyciągnąć do siebie jeszcze szersze grono klientów. Brakuje nam jeszcze tylko oszczędnego Diesla.

W moje ręce wpadły kluczyki od Cupry Ateci w najmocniejszej odmianie VZ. Taki wariant napędowy dostępny jest od samego początku istnienia tego modelu. Pod maską zdecydowano się zamontować 2.0 litrowy motor TSI o mocy aż 300 koni mechanicznych i momencie obrotowym wynoszącym 400 niutonometrów.

Cupra Ateca VZ (2022)
Cupra Ateca VZ (2022) – przód
Cupra Ateca VZ (2022)
Cupra Ateca VZ (2022) – tył

Cupra Ateca 300 KM – jaki czas 0-100 km/h?

Takie parametry w rodzinnym SUV-ie są zdecydowanie wystarczające. Producent deklaruje, że przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 4,9 sekundy. Dzieje się tak za sprawą napędu na cztery koła 4Drive realizowanego poprzez 7-stopniową przekładnię dwusprzęgłową DSG. Taki układ napędowy pozwala na rozpędzenie się do nawet 250 km/h.

Sportowa Ateca zapewnia też bardzo dobre właściwości jezdne. Jest tu dość sztywno zestrojone zawieszenie (DCC), dzięki któremu pokonywanie zakrętów przychodzi z ogromną łatwością i pewnością. Nie jest na szczęście tak, że na nierównościach wypadają nam plomby z zębów. I to nawet pomimo obecności 19-calowych felg aluminiowych.

Cupra Ateca VZ (2022)
Cupra Ateca VZ (2022) – tył
Cupra Ateca VZ (2022)
Cupra Ateca VZ (2022) – przód

Zdecydowanie nie można narzekać na brak emocji podczas jazdy Cuprą. Warto jednak się zastanowić nad zakupem opcjonalnego układu wydechowego Akrapovic (za 17 074 zł), gdyż brzmienie jednostki napędowej niektórych nie zachwyci. Jest delikatny basowy pomruk, ale są osoby oczekujące czegoś więcej. Na plus, że dźwięk nie pochodzi z głośników. Można też oczywiście rozejrzeć się za produktami innych tunerów, takich jak chociażby Abt.

Standardowy układ wydechowy ma jednak inną zaletę. Gdy na przykład podróżuje z nami małe dziecko, rodzice docenią naprawdę wysoki komfort i ciszę. Cupra Ateca jest bardzo wszechstronnym autem i świetnie się spisze jako jedyny samochód w rodzinie, spełniający zachcianki wszystkich.

300-konna Cupra Ateca może palić 6 litrów

Mocny i dość spory samochód musi swoje spalić, więc średnie zużycie nie należy do najniższych. Można powiedzieć, że jest takie, jakiego się spodziewałem. Jadąc drogami krajowymi spalimy około 6,5 litra na 100 kilometrów i jest to jak najbardziej świetny wynik. Wjeżdżając na drogi szybkiego ruchu zobaczymy już nieco wyższe wartości. Przy 120 km/h Cupra Ateca spala 8,3 litra na 100 kilometrów, a przy autostradowych 140 km/h aż 10,5 litra na 100 kilometrów. Spokojne poruszanie się po mieście poskutkuje średnim zużyciem na poziomie nieco ponad 9 litrów na 100 kilometrów.

Cupra Ateca spalanie
Cupra Ateca spalanie

Podczas całego testu pokonałem Cuprą dystans ponad 1300 kilometrów. Skąd zatem wzmianka w tytule o 50 tysiącach kilometrów? Tak się składa, że osobiście zdecydowałem się już jakiś czas temu na zakup Cupry Ateci i świetnie spisuje się ona jako auto rodzinne. Do tej pory przejechałem nią blisko 50 000 kilometrów, więc zdążyłem Atecę dość dobrze poznać.

Cupra Ateca VZ (2022)
Cupra Ateca VZ (2022) – przód i tył

Podczas zakupu zwróciłbym uwagę na rodzaj układu hamulcowego. W moim prywatnym egzemplarzu posiadam sportowe hamulce Brembo. Gdy układ jest intensywnie używany, na przykład na górskich drogach, tłoczki hamulcowe (podobno celowo, żeby zwiększyć skuteczność) nie odbijają do końca, przez co dochodzi do lekkiego ocierania klocków o tarczę. Wywołuje to nieprzyjemne piszczenie podczas jazdy. Dla mnie jest to wada prowadząca do zwiększonego zużycia, której doświadczyło wielu użytkowników Cupry z układem Brembo. Testowany egzemplarz posiada standardowe hamulce i wydaje mi się, że jest to mniej problematyczne rozwiązanie. Nie zauważyłem, żeby nie był on wystarczająco wydajny, a już na pewno nie podczas standardowego użytkowania auta.

Cupra Ateca VZ (2022)
Cupra Ateca VZ (2022) – felga układ hamulcowy

Pod względem praktyczności, na Cuprę Atecę nie można narzekać. Wszyscy pasażerowie mogą skorzystać z naprawdę dużej ilości miejsca i rozsiąść się na wygodnych fotelach. Znajdujące się w pierwszym rzędzie kubełki mają naprawdę niezłe trzymanie boczne. Sportowego charakteru dodaje opcjonalna kierownica (2 705 zł) z przyciskami do uruchamiania silnika i zmiany trybów jazdy. W dodatku jest ona podgrzewana, co mocno się przydaje w zimowe dni.

Cupra Ateca VZ (2022)
Cupra Ateca VZ (2022) – wnętrze
Cupra Ateca VZ (2022)
Cupra Ateca VZ (2022) – wnętrze
Cupra Ateca VZ (2022)
Cupra Ateca VZ (2022) – wnętrze

Ateca czy Formentor?

W ofercie Cupry obecny jest jeszcze jeden SUV, który swoją stylistyką może nieco bardziej przyciągać klientów niż dość klasycznie narysowana Ateca. Mowa oczywiście o Formentorze, pod którego maską również znajdziemy 300-konny motor 2.0 TSI. Jeśli jednak zależy Ci na praktyczności, wyżej poprowadzona linia dachu jest wielką przewagą Ateci. Montowanie fotelika z tyłu i wsadzanie tam dziecka jest dużo łatwiejsze niż w Formentorze. Jest też szansa, że dość nietypowa stylistyka Formentora źle się zestarzeje i w przyszłości będzie większy problem z odsprzedażą auta. W przypadku Ateci są na to zdecydowanie mniejsze szanse.

W Atece nie brakuje praktycznie żadnych elementów wyposażenia. Są reflektory Full LED, jest aktywny tempomat, system rozpoznawania znaków drogowych, mnóstwo asystentów jazdy dbających o nasz komfort i bezpieczeństwo i sporo schowków. Bagażnik, do którego dostęp odbywa się poprzez automatycznie otwieraną klapę, jest ogromny i ma pojemność 485 litrów. Nieco więcej przestrzeni uzyskasz w modelu z silnikiem 1.5 TSI. Brak napędu na cztery koła pozwala na zwiększenie bagażnika do 510 litrów. Składając oparcia tylnej kanapy uzyskujemy przestrzeń aż 1579 litrów.

Cupra Ateca VZ (2022)
Cupra Ateca VZ (2022) – bagażnik

W testowanym egzemplarzu szwankował jedynie system multimedialny, który podczas trwającego siedem dni testu zawiesił się aż pięciokrotnie. Trzeba było chwilę odczekać, aż układ się zresetuje. Mam nadzieję, że jest to kwestia aktualizacji oprogramowania. W moim prywatnym egzemplarzu nie doświadczyłem takiego zachowania.

Najtańsza Cupra Ateca dostępna obecnie w polskich salonach kosztuje 164 800 złotych brutto. Jest to cena za model z silnikiem 1.5 TSI 150 KM i skrzynią 7-stopniową DSG realizującą napęd na przednie koła. Za 300-konny model VZ trzeba zapłacić już co najmniej 231 600 złotych, a obecnie w ofercie jest również specjalna edycja Tribe Edition, która wyróżnia się kolorystyką i bogatszym wyposażeniem. Za takie auto Cupra chce aż 282 500 złotych.

Cupra Ateca VZ (2022)
Cupra Ateca VZ (2022) – wnętrze
Cupra Ateca VZ (2022)
Cupra Ateca VZ (2022) – przód

Testowany przeze mnie egzemplarz posiadał wyposażenie opcjonalne za ponad 30 000 złotych, przez co finalna jego cena stanęła na kwocie 265 091 złotych. Wśród konkurencyjnych modeli możemy wymienić Volkswagena Tiguana R, który już niestety wypadł z oferty producenta z Wolfsburga, gdyż na rynek wjeżdża nowa generacja tego modelu.

Cupra Ateca jest zatem bardzo wszechstronnym autem, który bez żadnych wątpliwości jest w stanie pełnić funkcję jedynego auta w rodzinie. Zapewnia zarówno bardzo dużą praktyczność, napęd na cztery koła daje pewność prowadzenia w trudnych warunkach, a mocna jednostka napędowa pozwala na dynamiczną jazdę, gdy tylko kierowcę najdzie taka ochota.

Cupra Ateca VZ 2.0 TSI 300 KM – dane techniczne

Cupra Ateca VZ 2.0 TSI
Silnik: benzynowy, 4-cylindrowy, rzędowy, turbodoładowany TSI
Pojemność: 2.0 l
Napęd: na cztery koła 4Drive
Skrzynia biegów: 7-stopniowa, dwusprzęgłowa, automatyczna, DSG
Moc maksymalna: 300 KM przy 5300-6500 obr./min
Moment obrotowy maksymalny: 400 Nm przy 2000-5200 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,9 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Średnie zużycie paliwa w cyklu miejskim: 9,3 l/100 km
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 7,7 l/100 km
Średnie zużycie paliwa przy 120 km/h: 8,3 l/100 km
Średnie zużycie paliwa przy 140 km/h: 10,5 l/100 km
Pojemność bagażnika: 485 l / 1579 l
Emisja CO2: 175 g/km
Długość: 4363 mm
Szerokość: 1841 mm
Wysokość: 1601 mm
Cena podstawowego modelu Cupra Ateca VZ 2.0 TSI 300: 231 600 zł brutto
Cena testowanego egzemplarza Cupra Ateca VZ 2.0 TSI 300: 265 091 zł brutto