Szybki, tani, pakowny. Ford Focus ST wkrótce stanie się rarytasem

Ford jest jednym z tych producentów, który bardzo dużą wagę przykłada do tego, żeby kierowca użytkujący auto tej marki był w stanie poczuć wyjątkowe emocje. W ofercie znajdziemy zatem dość dużo modeli, które wyróżniają się z tłumu. Mamy rodzinę aut terenowych, prawie 500-konnego elektrycznego SUV-a, legendarnego Mustanga i kilka aut dostępnych w wersji ST. Przedstawiciel tej ostatniej grupy trafił w moje ręce, oto praktyczny Ford Focus ST.

Producent od wielu lat z sukcesami bierze udział w sportach motorowych. Dostarcza zawodnikom nie tylko skuteczne samochody, ale również silniki, chociażby do bolidów Formuły 1. Rajdy Monte Carlo, wyścigi Le Mans czy morderczy Dakar to wydarzenia, w których często można spotkać logo Forda.

Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi

Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 KM 6M 2022. Test na pożegnanie. Auto oficjalnie znika z rynku

Aktualnie w ofercie tego producenta znajdziemy trzy modele dostępne w usportowionym wydaniu ST. Są to: Fiesta ST, Puma ST oraz Focus ST. Mieliśmy już niedawno do dyspozycji Forda Fiestę w wersji ST. Ten niewielki miejski hatchback to naszym zdaniem nadal najlepszy wybór w swojej klasie.

Jeździliśmy już również Pumą ST, czyli „sympatycznym” crossoverem ze sportowym charakterem. Model ten dostępny jest teraz w jeszcze jednej odmianie. Do oferty dołączyła Puma ST z automatyczną skrzynią biegów Powershift oraz nieco mniejszym silnikiem 1.0 o mocy 170 koni mechanicznych.

Teraz mogliśmy się przekonać, jak wygląda życie z nieco większym modelem oznaczonym literkami ST. W nasze ręce wpadły bowiem kluczyki od Forda Focusa ST i to w dodatku w bardziej praktycznej odmianie kombi. Karoseria pomalowana ciemnoszarym lakierem świetnie pasuje do przyciemnionych reflektorów i czerwonych zacisków hamulcowych ukrytych pod grafitowymi felgami.

Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi

Najnowsza generacja Focusa, podobnie zresztą jak wszystkie poprzednie, cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Wersja ST wygląda jeszcze lepiej od standardowych odmian, a to za sprawą innych zderzaków z przodu i z tyłu, które nadają sportowego charakteru.

Po wejściu do środka również od razu poczujesz, że masz do czynienia z wyjątkową wersją. Przywitały tam nas kubełkowe fotele obszyte skórą i materiałem oraz spłaszczona u dołu kierownica z czerwonymi przeszyciami. Gruby wieniec bardzo dobrze leży w dłoniach i zachęca do dynamicznej jazdy. Pod palcami znajdziemy oczywiście łopatki do zmiany biegów.

Same fotele wyglądają naprawdę ładnie i sprawiają wrażenie dość masywnych. Dobrze otulają kierowcę podczas pokonywania zakrętów i nie męczą nawet podczas bardzo długich podróży. A z racji tego, że mamy do czynienia z autem typu kombi, bez problemu wybierzemy się na wyjazd z rodziną na urlop.

Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi

Ford Puma ST to crossover bez konkurencji. Z trzech cylindrów wyciągnęli co się dało (wideo)

Bagażnik jest bardzo foremny i ma pojemność 575 litrów. Można tę przestrzeń oczywiście z łatwością powiększyć, składając oparcia tylnej kanapy. Zyskujemy wtedy aż 1620 litrów. Z praktycznych rzeczy znajdziesz tam siatki, haczyki, oczywiście roletę oraz przestrzał do przewożenia długich przedmiotów.

Znajdziemy tu również bardzo ciekawy patent, który być może już znasz. Podczas otwierania drzwi wysuwają się z nich plastikowe osłonki, które chronią najmocniej wysuniętą krawędź blachy przed uszkodzeniem. Jest to naprawdę sprytne, a opcja ta wchodzi w skład pakietu Parking. Zdecydowanie warto to „kliknąć”.

Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi

Mamy tu do czynienia z Focusem po liftingu, który został przeprowadzony w październiku 2021 roku. Na środku deski rozdzielczej pojawił się wielki ekran dotykowy. Ma on przekątną 13,2 cala i nadaje się idealnie do obsługi systemu inforozrywki SYNC 4. W standardzie otrzymujemy nawigację i radio cyfrowe DAB+.

Nie jest to oczywiście jedyny wyświetlacz na pokładzie. Przed oczami kierowcy znajduje się 12,3-calowy ekran wirtualnego kokpitu, gdzie znajdziemy naprawdę sporo informacji i możemy wybrać jeden z kilku motywów. Podczas jazdy docenimy też wyświetlacz przezierny head-up display, który w tym przypadku posiada osobną szybkę, która wysuwa się gdy włączamy tę funkcję.

Jakość wykończenia i spasowania elementów jest na bardzo dobrym poziomie. Wewnątrz czujemy się przytulnie i nie odnosimy wrażenia, że jest plastikowo, no może poza tunelem centralnym, gdzie czuć bardzo twarde tworzywo. Jednym z największych minusów jest brak fizycznych przycisków do obsługi klimatyzacji.

Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi

Największą zaletą Focusa ST jest bez wątpienia to, co siedzi pod maską. Uruchamiając auto usłyszymy bardzo przyjemny dźwięk silnika. Mamy tu do czynienia z turbodoładowaną jednostką 4-cylindrową o pojemności aż 2.3 litra. Na przednie koła trafia moc 280 koni mechanicznych i moment obrotowy wynoszący 415 niutonometrów.

2023 Ford Ranger Raptor 3.0 V6 EcoBoost 292 KM e-4WD. Pierwsze spotkanie ze skoczną bestią

Parametry te przekazywane są na koła za pośrednictwem 7-stopniowej skrzyni automatycznej. Działa ona sprawnie i znacznie ułatwia jazdę w korkach. Ford pozostawił natomiast klientom możliwość wyboru i Focus ST dostępny jest również z 6-biegowym manualem.

Producent deklaruje, że bez względu na wybór przekładni, auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,8 sekundy. Prędkość maksymalną zdecydowano się ograniczyć elektronicznie do 250 km/h. Jest to naprawdę wystarczająca wartość, szczególnie w polskich warunkach.

2.3 litrowy silnik można pochwalić za całkiem niezłe zużycie paliwa. Podczas jazdy ze średnią prędkością 120 km/h spalanie pokazywane na komputerze to 6.9 litra na 100 kilometrów. Przyspieszając do 140 km/h auto spali 8.5 litra na 100 kilometrów. Podczas spokojnego poruszania się po mieście należy się liczyć ze zużyciem 9 litrów na setkę.

Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi

Ford Focus w wydaniu startuje w polskich salonach od kwoty 131 000 złotych. Za 280-konną wersję ST X z manualną skrzynią biegów zapłacisz już 180 280 złotych. Decydując się na 7-stopniowy automat DCT musisz być przygotowany na wydatek 190 230 złotych. Dopłata do wersji Kombi wynosi 3 000 złotych.

Po dorzuceniu między innymi wspomnianego wyżej pakietu Parking, zestawu głośników B&O, pakietu Winter czy panoramicznego dachu cena prezentowanego na zdjęciach egzemplarza wzrosła do 215 430 złotych. Rozglądając się za konkurencją, przychodzi nam na myśl jedynie 300-konna Cupra Leon Sportstourer VZ z automatem DSG, której cena startuje od 179 500 złotych.

Jeśli masz więc ochotę na szybkie, oszczędne i praktyczne kombi segmentu C, Ford Focus ST Kombi będzie naprawdę świetnym wyborem. Musisz się jednak pospieszyć, gdyż Ford wkrótce usunie z oferty ten model. Ma to nastąpić już w 2025 roku. Producent chce się teraz skupić na produkcji samochodów elektrycznych.

Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi
Ford Focus ST X Kombi

Warto więc podjąć decyzję nieco wcześniej, aby zapewnić sobie jeszcze jeden spalinowy samochód w garażu na najbliższe lata. Forda Focusa ST można zamówić również ze specjalnym pakietem Performance za dodatkowe 16 500 złotych. W jego skład wchodzi wydajniejszy układ hamulcowy, gwintowane zawieszenie, nowe felgi i opony.

Ford oferuje pakiet Performance do Focusa ST. Ma lepsze hamulce i gwintowane zawieszenie

Takim egzemplarzem z pewnością jeszcze lepiej wyszalejesz się na torze wyścigowym. Tutaj jednak obowiązują pewne ograniczenia dotyczące konfiguracji. Pakiet ten dostępny jest wyłącznie w Focusie ST X w nadwoziu hatchback oraz jedynie z manualną skrzynią biegów.