Ford Mondeo przechodzi na emeryturę. Produkcja obecnej generacji limuzyny klasy średniej zostanie zakończona w marcu 2022 roku, natomiast firma nie przygotowuje nowej odsłony modelu. Warto przypomnieć, że piąta generacja schodzi z hiszpańskich taśm montażowych od 2014 roku.
Wprowadzone na rynek w 1993 roku Mondeo zastąpiło Sierrę. Samochód bardzo dobrze przyjął się na wielu światowych rynkach, w tym w Europie, gdzie sprzedano około 5 milionów egzemplarzy.
Dlaczego Ford rezygnuje z Mondeo? Segment rynku, w którym konkuruje Mondeo, z roku na rok się kurczy i spadł o około 80% od 2000 roku. Klienci coraz częściej sięgają po SUV-y i Crossovery, a Ford oferuje m.in. Kugę oraz Pumę, z czego ta druga bije wszelkie rekordy sprzedaży. 39% całej sprzedaży Forda w 2020 roku to właśnie SUV-y i Crossovery.
Główny konkurent Volkswagena Passata najchętniej był wybierany w 1997 roku, gdy sprzedano 322.716 egzemplarzy. Dla porównania, w 2019 roku sprzedano tylko 39.555 egzemplarzy, a w 2020 roku zaledwie 21.222.
Zainteresowani zakupem Mondeo muszą się śpieszyć z decyzją. Polski cennik startuje od 131.290 złotych za model wyposażony w motor wysokoprężny 2.0 EcoBlue o mocy 150 koni mechanicznych z napędem na przednią oś i manualną 6-biegową przekładnią.
Ford przy okazji komunikacji o zakończeniu produkcji Mondeo ogłosił, że rodzinne Galaxy oraz S-Max będą nadal dostępne.