Toyota z logo Suzuki ma jakiś sens w tym regionie Polski. W promieniu prawie 100 km brakuje dilerów

Gdy w 2022 roku testowaliśmy z Łukaszem Acrossa przed liftingiem, osobiście trudno było mi znaleźć jakikolwiek powód, dla którego ktoś w ogóle miałby rozważać zakup Toyoty RAV4 w przebraniu Suzuki. Tym bardziej, że Suzuki ceni się bardzo wysoko – cena w 2024 roku wynosi przynajmniej 284 900 złotych! RAV4 PHEV kosztuje 256 900 zł, ale nawet bogata wersja Style jest o 900 zł tańsza. Okazuje się jednak, że mieszkańcy Mławy i okolic na północnym Mazowszu mogą mieć logiczne wytłumaczenie swojego wyboru.

  • Suzuki Across jest bliźniaczym modelem Toyoty RAV4
  • Najszybszy model Suzuki w historii występuje tylko w wersji hybrydowej typu plug-in
  • W promieniu prawie 100 km od Mławy nie ma ani jednego salonu Toyoty
  • Samochody „klony” znajdziesz również w ofercie Mitsubishi

Suzuki Across to bogata wersja Toyoty RAV4 z jej chińskim frontem

Suzuki Across oferowane jest wyłącznie w jednej wersji Elegance. W 2022 roku cena zakupu auta wynosiła 249 500 złotych, teraz zainteresowani muszą dołożyć jeszcze 35 tysięcy złotych. Po liftingu dodano jednak 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników z wysokiej jakości grafiką oraz nowy system multimedialny z 10,5-calowym ekranem.

Suzuki Across w istocie nie ukrywa swojego pochodzenia jako Toyota. Chociaż nadwozie zostało zmienione z przodu, boki i tył praktycznie nie różnią się od Toyoty RAV4. Front czerpie inspirację z chińskiej wersji RAV4, a nawet reflektory są praktycznie identyczne.

Chińska wersja Toyota RAV4
Chińska wersja Toyoty RAV4, fot. Carscoops
Suzuki Across
Suzuki Across (2023) po liftingu, fot. Łukasz Elszkowski, motofilm.pl

Suzuki Across oferuje bogate wyposażenie i mocny silnik generujący 306 koni mechanicznych, co pozwala na osiągnięcie pierwszej setki w 6 sekund. Niemniej jednak kierowca nie będzie mógł przekroczyć prędkości 180 km/h.

To bardzo udana hybryda typu plug-in (PHEV)

Suzuki sięgnęło po technologię hybrydową Toyoty – producenta, który doskonale odnajduje się w temacie hybryd. Napęd typu PHEV oparty na silniku o pojemności 2,5 litra jest dynamiczny i doskonale sprawdza się w trybie elektrycznym. To jedna z niewielu hybryd typu plug-in, która jest w stanie spokojnie przejechać nawet 70 kilometrów bez konieczności ładowania. Komputer czasami pokazuje wartości nawet powyżej 100 kilometrów, co wynika z dużego akumulatora o pojemności 18,1 kWh i niskiego zużycia energii wynoszącego tylko 16 kWh – imponujące, biorąc pod uwagę, że mówimy o dużym rodzinnym SUV-ie z bagażnikiem o pojemności 490 litrów.

Ale to wszystko oferuje też Toyota RAV4. Jaki więc sens ma kupowanie Suzuki?

Suzuki Across
Suzuki Across po liftingu (2023) – wnętrze
Suzuki Across
Suzuki Across i Sebastian Rydzewski, dziennikarz motofilm.pl / TVN Turbo

W promieniu prawie 100 km nie ma ani jednego dilera Toyoty

Dokładnie przeanalizowałem lokalizacje salonów Toyoty i Suzuki i znalazłem interesującą rzecz. Mieszkańcy Mławy, ponad 30-tysięcznego miasta na północnym Mazowszu, mają do najbliższego salonu Toyoty prawie 100 kilometrów, podczas gdy na miejscu od dawna istnieje salon i serwis marki Suzuki.

Suzuki Across
Suzuki Across po liftingu – przód, fot. Łukasz Elszkowski, motofilm.pl
Suzuki Across
Suzuki Across po liftingu – tył, fot. Łukasz Elszkowski, motofilm.pl

Nie każdy chce kupować samochód, który będzie wymagał serwisu w autoryzowanym warsztacie oddalonym o godzinę drogi od domu, zwłaszcza osoby starsze, dla których taka wyprawa mogłaby być bardzo niekomfortowa. Dla mieszkańców Mławy i okolic są dwie najbliższe opcje: 94 kilometrowa podróż do salonu w Olsztynie trwająca godzinę wg. Google Maps lub wyprawa do dilera w Płocku oddalonego o 103 kilometry, przy czym dojazd do tej drugiej lokalizacji zajmuje dodatkowych 15 minut. Istnieje też diler w Ostrołęce oddalony o 87 kilometrów, ale nie biorę go pod uwagę ze względu na najtrudniejszy dojazd wąskimi drogami wojewódzkimi i czas przejazdu wynoszący nawet 1 godzinę i 20 minut.

Obsługa w autoryzowanych serwisach jest istotna między innymi ze względu na utrzymanie gwarancji producenta. Toyota oferuje gwarancję na 3 lata lub 100 tysięcy kilometrów.

Suzuki Across
Suzuki Across i Sebastian Rydzewski, dziennikarz motofilm.pl, TVN Turbo

Across to nie jedyny model Suzuki, który jest kopią Toyoty. Istnieje również Swace, będący praktyczną wersją kombi bardzo popularnej w Polsce Corolli. Suzuki oferuje jednak to auto taniej, za 128 900 zł, wobec 130 900 zł Toyoty.

Nie tylko Suzuki i Toyota

Na równoległe oferowanie klonów na polskim rynku postawiły nie tylko Suzuki i Toyota, ale również Renault i Mitsubishi. Nowe generacje modeli ASX i Colta stanowią odpowiedniki Captura i Clio. Oba klony przetestowałem na dystansie kilkuset kilometrów i uważam, że ta zmiana przyniosła Mitsubishi korzyści. Poprzednie wersje tych modeli, opracowywane w Japonii, nie tylko były gorzej wykonane, ale także wykazywały zdecydowanie większe zapotrzebowanie na paliwo. Zarówno Suzuki, jak i Mitsubishi, nigdy nie słynęły z ekonomicznych silników, ale za to zawsze ceniono ich trwałość.

Znaczek może Ci nie pasować, ale spalaniem Cię przekona. Japoński crossover za mniej niż 100 tys. zł

To właśnie o to chodzi w tej strategii. W obliczu coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin i wysokich kar nakładanych na producentów, Mitsubishi i Suzuki zostały zmuszone do sięgnięcia po technologie sprawdzone na naszym kontynencie, których opracowanie od zera byłoby bardzo nieopłacalne. I dobrze, ponieważ na przykład w przypadku Mitsubishi pozwoliło im to na przetrwanie na europejskim rynku, natomiast aktualnie pracują nad autorskimi modelami. W dodatku Stary Kontynent stracił już Infiniti. Wystarczy.

Źródło: Suzuki, motofilm.pl