Audi E-Tron S i E-Tron S Sportback oficjalnie: trzy silniki elektryczne i ponad 500 KM

Audi E-Tron zostało zaprezentowane jesienią 2018 roku. Mówimy jednak o standardowej wersji, dostępnej również w wariancie E-Tron Sportback. Tym razem Niemcy ujawniają sportowe warianty modelu – E-Tron S oraz E-Tron S Sportback. Przyjmowanie zamówień na oba elektryczne SUV-y rozpocznie się tego lata.

Audi E-Tron S i E-Tron S Sportback to pierwsze masowo produkowane modele z trzema silnikami elektrycznymi. Jeden znajduje się na przedniej osi, natomiast dwa zainstalowano z tyłu. Łączna moc trzech jednostek elektrycznych wynosi 435 koni mechanicznych i 808 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dla porównania, dwa silniki elektryczne w E-Tron 55 (jeden przy każdej z osi) zapewniają 360 koni mechanicznych i 560 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Audi E-Tron S 2020
Audi E-Tron S 2020
Audi E-Tron S 2020
Audi E-Tron S 2020
Audi E-Tron S 2020
Audi E-Tron S 2020
Audi E-Tron S 2020
Audi E-Tron S 2020
Audi E-Tron S 2020
Audi E-Tron S 2020
Audi E-Tron S 2020
Audi E-Tron S 2020 – wnętrze

Wydajność silników E-Trona S i E-Trona S Sportback może wzrosnąć do 503 koni mechanicznych i 973 Nm maksymalnego momentu obrotowego na 8 sekund po aktywacji trybu doładowania. Ta sama funkcja w E-Tronie 55 daje 407 koni mechanicznych i 664 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Audi E-Tron S i E-Tron S Sportback potrzebują 4,5 sekundy, aby przyspieszyć do pierwszej setki, podczas gdy prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 210 km/h. Audi E-Tron 55 jest o ponad sekundę wolniejsze w czasie przyspieszenia do pierwszej setki – 5,7 sekundy (prędkość maksymalna 200 km/h).

Audi E-Tron S Sportback 2020
Audi E-Tron S Sportback 2020
Audi E-Tron S Sportback 2020
Audi E-Tron S Sportback 2020
Audi E-Tron S Sportback 2020
Audi E-Tron S Sportback 2020
Audi E-Tron S Sportback 2020
Audi E-Tron S Sportback 2020
Audi E-Tron S Sportback 2020
Audi E-Tron S Sportback 2020 – wnętrze
Audi E-Tron S Sportback 2020
Audi E-Tron S Sportback 2020 – wnętrze

E-Tron S zostało oparte na platformie MEB Evo, a dzięki dwóm silnikom elektrycznym zamontowanym na tylnej osi inżynierom udało się uzyskać optymalne wektorowanie momentu obrotowego. Podczas normalnej jazdy E-Tron S napędzane jest przez dwa silniki z tyłu. Przednia jednostka załącza się w momencie uruchomienia odpowiedniego trybu jazdy lub gdy tylne koła tracą przyczepność.

Audi E-Tron S i E-Tron S Sportback – akumulator, zasięg elektryczny

Audi informuje, że akumulator zastosowany w wersjach „S” jest taki sam, który znajdziemy w standardowym modelu E-Tron. Jego pojemność wynosi 95 kWh, z czego 86,5 kWh jest tzw. „pojemnością użyteczną”. Maksymalny zasięg elektryczny według standardów WLTP wynosi 360 kilometrów dla E-Tron S i 365 kilometrów dla E-Tron S Sportback.

> Nowe Audi A3 e-tron 2021 z napędem plug-in hybrid (PHEV) oficjalnie potwierdzone

Wizualnie wersje S charakteryzują się kilkoma różnicami, które nadają nadwoziu sportowego charakteru. Zaliczamy do nich nowy grill, szersze progi (zwiększają szerokość samochodu o 50 milimetrów), 21- lub nawet 22-calowe koła oraz regulowane zawieszenie pneumatyczne z różnicą wysokości jazdy do 76 milimetrów. Za hamowanie odpowiadają czarne, sześciotłoczkowe zaciski na przedniej osi z logo „S”, które opcjonalnie można pomalować na pomarańczowo i opatrzyć logo E-Tron.

> Elektryczne Audi E-Tron GT 2021 (BEV) z technologią Porsche Taycan w fazie testów

Ceny modeli E-Tron S i E-Tron S Sportback na polskim rynku nie zostały jeszcze ujawnione, ale w Wielkiej Brytanii modele wyceniono od odpowiednio 87 000 funtów i 88 700 funtów. Warto również przypomnieć, że modele bez „S” startują w polskich salonach od 307 500 złotych (E-Tron) oraz 318 800 złotych (E-Tron Sportback).