„Automaniak” miał przetestować elektryczną Skodę CitigoE iV, ale tego nie zrobi: samochód został właśnie wycofany z Polski

Miało być tak pięknie, szczególnie dla fanów samochodów elektrycznych. Przez chwilę na rynku dostępny był najtańszy samochód elektryczny w postaci Skody CitigoE iV. Czeski elektryk został wyceniony na przynajmniej 73.300 złotych, a to kwota sporo niższa w porównaniu do innych samochodów elektrycznych dostępnych w Polsce.

Auto zostało wycofane z polskiego rynku. Nie można go skonfigurować, ani tym bardziej przetestować, o czym przekonała się ekipa programu telewizyjnego „Automaniak”, która jedną nogą była już właściwie w małej elektrycznej Skodzie i była przygotowana do marcowych testów tego modelu z emisją w sezonie wiosennym.

Skoda CitigoE iV 2020
Skoda CitigoE iV 2020

Problemem nie jest brak dopłat do samochodów elektrycznych

Wbrew pozorom Skoda CitigoE iV nie została wycofana z powodu braku dopłat do samochodów elektrycznych deklarowanych przez nasz rząd, które mogły wynieść maksymalnie 37,5 tysiąca złotych.

Skontaktowaliśmy się w tej sprawie z polskim importerem, który poinformował o „ogromnym zainteresowaniu elektrycznym modelem i problemach z produkcją, a konkretniej z ograniczoną dostępnością akumulatorów”. Żaden salon Skody nie przyjmuje zamówień na ten model i to nie tylko przez najbliższy czas. Nasze źródła podają, że auto może być wycofane nawet do 2021 roku.

Oficjalne stanowisko Skody: 

„Elektryczna SKODA CITIGOe iV spotkała się z uznaniem na polskim rynku, co zaowocowało dużą ilością zebranych zamówień. Jednocześnie producent ograniczył dostępność akumulatorów wysokowoltowych dla tego modelu. Z tych dwóch względów podjęliśmy decyzję o wstrzymaniu przyjmowania zamówień na ten samochód.”

Co się dzieje z elektrykami? Skoda nie jest jedyna

Nie tak dalej jak miesiąc temu, donosiliśmy o wstrzymaniu produkcji Audi E-Tron i zmniejszeniu zatrudnienia w fabryce elektrycznego E-Trona. Jak się okazało decyzja nie była spowodowana niskim zainteresowaniem modelem, a problemami z dostawcą ogniw Li-ion, firmą LG Chem z Polski (źródło informacji: L’Echo). W rezultacie Audi zmniejszyło produkcję E-Trona w 2020 roku z zakładanych wcześniej 9.800 egzemplarzy do 5.700 sztuk.

Skoda CitigoE iV 2020
Skoda CitigoE iV 2020

O wstrzymaniu produkcji w połowie lutego poinformował również Jaguar, który oferuje na polskim rynku model I-Pace. Produkcja została wstrzymana okresowo i oficjalnym powodem również były problemy z polską fabryka LG Chem we Wrocławiu, która produkuje baterie do tego modelu.

Skoda CitigoE iV, czyli co straciliśmy?

Silnik elektrycznej Skody generuje 61 kW, który współpracuje z akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 36,8 kWh. Według deklaracji producenta samochód może przejechać do 260 kilometrów na w pełni naładowanej baterii i oferuje przy tym 250 litrów pojemności bagażnika (ponad 900 litrów po złożeniu tylnej kanapy).

Skoda CitigoE iV 2020
Skoda CitigoE iV 2020

Skoda CitigoE iV osiąga pierwszą setkę w czasie 12,3 sekundy i maksymalnie rozpędza się do 130 km/h. Dzięki ładowarce CCS o mocy 40 kW akumulator może być naładowany do stanu 80% w czasie jednej godziny. Ponadto już w standardowej wersji auto było dostępne z automatyczną klimatyzacją czy reflektorami ze światłami do jazdy dziennej LED.

A jak z tej sytuacji wychodzi „Automaniak”?

Ekipa programu zawsze jest przygotowana na zmiany wynikające m.in. z braku dostępności samochodów. Zapowiadany w serii wiosennej odcinek najstarszego programu motoryzacyjnego w Polsce z udziałem samochodów elektrycznych zostanie zrealizowany, ale bez udziału małej elektrycznej Skody. Premiera najnowszego sezonu programu z udziałem Adama Kornackiego, Patryka Mikiciuka i Łukasza Bąka zaplanowana jest na 12 kwietnia.