Coraz częściej zdarza się producentom wprowadzać do oferty zupełnie nowe modele, których jeszcze nie mieli w swojej gamie. Dzieje się tak głównie ze względu na przechodzenie w stronę elektromobilności. Dokładnie z takim właśnie przypadkiem mamy do czynienia teraz z marką z Ingolstadt. Oto zupełnie nowe Audi Q6 e-tron.
- Pierwsze elektryczne Audi zbudowane na platformie PPE
- Dostępne dwie wersje napędowe o mocy 388 i 517 koni mechanicznych
- Akumulator o pojemności 94,9 kWh netto zapewnia zasięg do 625 kilometrów
- Nowa generacja oświetlenia OLED
Niemcy bardzo intensywnie myślą o samochodach elektrycznych i chcą dostarczyć klientowi jak najlepszy, jak najbardziej dopracowany produkt. Jak podkreśla producent, nowe Q6 e-tron wyznacza standardy pod wieloma względami.
W skrócie, mamy tu do czynienia z elektrycznym SUV-em, zaprojektowanym w klasycznej wersji nadwozia. Mierzy on 4771 milimetrów długości, 1993 milimetrów szerokości i 1648 milimetrów wysokości. Rozstaw osi to natomiast 2899 milimetrów.
Jest to o niecałe 9 centymetrów dłuższe auto niż doskonale nam znane Audi Q5, ale też o ponad 21 centymetrów krótsze niż Audi Q8 i o 14 centymetrów krótsze niż Q8 e-tron.
Liczba 6 w nazwie jest zatem użyta w prawidłowy sposób, czego nie można powiedzieć o spalinowym Audi Q6, które jest dostępne na rynku chińskim. Tamten model jest bowiem większy nawet od Audi Q7.
Nowe Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron to pierwszy model w historii marki, który został zbudowany na platformie PPE. To, wraz z technologią 800 V sprawia, że jest to najbardziej zaawansowany elektryk w ofercie.
Na pokładzie znajduje się zupełnie nowy akumulator litowo-jonowy, który ma pojemność 100 kWh brutto (94,9 kWh netto). Składa się on z 12 modułów i 180 ogniw pryzmatycznych.
Baterię można ładować z mocą do 270 kW, więc w idealnych warunkach uzupełnienie stanu akumulatora z 10 do 80 procent zajmie tylko 21 minut. Już po 10 minutach od podłączenia uzyskasz dodatkowe 255 kilometrów zasięgu.
Q6 e-tron wykorzystuje również technologię Plug & Charge, która znacznie ułatwia rozpoczęcie procesu ładowania. Miałem okazję to przetestować przy okazji jazdy BMW i5 eDrive40.
Popracowano również nad samym systemem rekuperacji, który teraz jest jeszcze bardziej efektywny. Może on odzyskiwać energię z mocą do 220 kW i szacuje się, że obsługuje on do 95 procent wszystkich codziennych procesów hamowania.
Dostępne są dwie wersje napędowe: Q6 e-tron oraz SQ6 e-tron. Audi Q6 e-tron oferuje moc 388 koni mechanicznych, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy.
Jeżdżąc bazowym wariantem powinieneś uzyskać średnie zużycie energii na poziomie od 17 do 19,4 kWh/100 kilometrów. To oznacza, że teoretyczny zasięg to nawet 625 kilometrów (WLTP).
Usportowiona odmiana, czyli SQ6 e-tron, to już systemowa moc na poziomie 517 koni mechanicznych. Tym autem rozpędzisz się od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,3 sekundy.
Średnie zużycie energii Audi SQ6 e-tron ma wynosić od 17,5 do 18,4 kWh/100 kilometrów w cyklu mieszanym. Przekłada się to na zasięg około 600 kilometrów.
Nowa filozofia designu
O ile na zewnątrz możemy zauważyć sporo kształtów, które już mogą nam się kojarzyć z innymi modelami Audi, tak we wnętrzu czeka nas rewolucja. Mamy tu do czynienia z całkowicie nowym projektem deski rozdzielczej.
Nie powinien on być dla Ciebie zaskoczeniem, gdyż samo Audi pochwaliło się zdjęciami wnętrza już jakiś czas temu. Było to dość dawno, bo we wrześniu 2023 roku, więc być może niektórzy o tym zapomnieli.
Mamy tu do czynienia z „przestrzenną architekturą”, gdzie celowo pewne elementy umieszczone są na pierwszym planie, a inne w tle. Tak przynajmniej określa to Audi.
Na desce pojawiły się dwa połączone ekrany, które obsługują wirtualny kokpit oraz system inforozrywki. Takich dużych tabletów jeszcze w samochodach marki Audi nie było.
Co ciekawe, można dokupić również trzeci wyświetlacz dla pasażera. Takie rozwiązanie znamy już chociażby z Porsche czy Mercedesa. Dla fanów Audi jest to zupełna nowość.
We wnętrzu panuje bardzo przytulna atmosfera, kabina wykończona jest ekologicznymi materiałami, a o nastrój dba rozbudowane oświetlenie ambiente. Z pewnością klienci poczują się tu dobrze.
Bagażnik ma pojemność 526 litrów, a składając oparcia tylnej kanapy zwiększymy przestrzeń do 1529 litrów. Kanapa dzieli się w proporcji 40:20:40, co daje dużo możliwości konfiguracji.
Co istotne, dodatkowy bagażnik pojawił się z przodu, pod maską. Tak zwany „frunk” ma pojemność 64 litrów i zmieścisz tam chociażby kable do ładowania, lub nieco drobniejszą walizkę czy plecak.
Audi Q6 e-tron wprowadza nową technologię oświetlenia
Producent z Ingolstadt znany jest z tego, że bardzo intensywnie pracuje nad oświetleniem w swoich pojazdach. Lampy są nie tylko bardzo efektywne, ale również prezentują się bardzo efektownie.
Prezentowałem działanie świateł LED chociażby w testowanym przeze mnie Audi Q4 e-tron czy e-tron S Sportback. Teraz Audi zastosowało jeszcze bardziej zaawansowaną technologię.
Z przodu mamy do czynienia z 12 segmentami OLED na reflektor, które pozwalają na wybór jednej z ośmiu sygnatur świetlnych. Sygnatury są aktywne i kontroluje je jeden z pięciu komputerów na pokładzie auta.
Z tyłu natomiast są to lampy OLED drugiej generacji, które potrafią się komunikować z innymi użytkownikami drogi. W razie wystąpienia awaryjnej sytuacji, na lampach pojawiają się odpowiednie symbole ostrzegawcze.
Z tyłu każda lampa składa się z sześciu paneli OLED i 360 segmentów. Każdy z nich generuje nowy obraz co 10 milisekund, dzięki czemu oświetlenie ma się wydawać bardziej żywe i staje się bardziej inteligentne. Chętnie zobaczę te światła w akcji.
Kiedy Audi Q6 e-tron trafi do salonów?
Polski importer nie ujawnił jeszcze cennika, który będzie obowiązywał u dilerów na terenie naszego kraju. Stanie się to na początku drugiego kwartału 2024 roku.
Wtedy też ruszą zamówienia w salonach, ale nie ma informacji dotyczącej terminu pierwszych dostaw aut do klientów. Podejrzewam, że stanie się to w okolicach początku drugiej połowy roku 2024.
Biorąc pod uwagę aktualnie dostępne ceny elektrycznych SUV-ów, czyli Q4 e-tron i Q8 e-tron, powinniśmy się spodziewać kwoty w granicach 300 000 złotych brutto za bazowy model. Wariant sportowy SQ6 będzie oczywiście odpowiednio droższy.
Źródło: Audi, motofilm.pl