Toyota pokazuje drugi model napędzany wodorem. Crown Sedan ma 820 km zasięgu, tankowanie trwa 3 min.

Mirai nie jest już jedynym samochodem Toyoty dostępnym w wariancie z napędem wodorowym. Japończycy zaprezentowali właśnie Crown’a w wersji Sedan, który według oficjalnych danych technicznych przejedzie maksymalnie do 820 kilometrów bez konieczności tankowania.

W Polsce niedawno otworzono pierwszą stację przeznaczoną do tankowania wodoru, która znajduje się w Warszawie przy ul. Tango 4. Jest to mocno istotna informacja, ponieważ Crown Sedan z zasięgiem ponad 800 kilometrów bez problemu umożliwi wyjazd z centrum Polski do Trójmiasta i z powrotem bez zamartwiania się o stację wodorową po drodze.

Bosh po latach uznał, że “baterie w elektrykach to głupota”. Inwestują 11 mld zł w wodór (wideo)

Co ważne, jeśli już stacje wodorowe będą w Polsce bardziej powszechne, a mówi się nawet o 100 nowych lokalizacjach tylko marki PKN Orlen do 2030 roku, proces tankowania Crown’a potrwa zaledwie 3 minuty. Żaden samochód elektryczny na świecie nie jest w stanie naładować akumulatorów w tym czasie na zasięg dłuższy niż około 60 kilometrów. Nawet ekskluzywne i bardzo drogie Porsche Taycan Turbo S umożliwia naładowanie do możliwości przejechania 100 kilometrów przy użyciu najszybszej dostępnej ładowarki w czasie 5,3 minuty.

Technologia wodorowa Toyoty
Tak wygląda technologia wodorowa, auto ma aż 3 zbiorniki

Auta napędzane wodorem, podobnie jak elektryki, nie wydają żadnych dźwięków z silnika podczas jazdy. Kierowca może więc rozkoszować się bezszelestną jazdą.

Toyota Crown Sedan ma nowy układ hybrydowy 2.5 dla tradycjonalistów

Polski oddział Toyoty poinformował w informacji prasowej, że dla tych, którzy nie są jeszcze przekonani do technologii wodorowej, przewidziano ulepszony wariant hybrydowy oparty na silniku 2.5 l.

Zmiany są znaczące. Na przykład pełna moc maksymalna układu jest już dostępna od prędkości 43 km/h, a nie jak dotychczas przy 140 km/h.

Toyota Crown Sedan (2024) - tył
Toyota Crown Sedan z tyłu wygląda bardzo elegancko!
Toyota Crown Sedan (2024) - tył
Dostępnych będzie sześć kolorów nadwozia

Nie wiadomo, jak modyfikacje przełożą się na zużycie paliwa, ale producent zapewnia o „cichej pracy i niskim zapotrzebowaniu na paliwo”. Zmiany najprawdopodobniej przełożą się również na lepszy czas przyspieszenia od 0 km/h do 100 km/h.

Potężny rozstaw osi zapewnia wygodne podróżowanie

Toyota chwali się zastosowaniem płyty podłogowej z rozstawem osi wynoszącym 3 metry. W praktyce oznacza to bardzo dużą przestrzeń dla wszystkich pasażerów, szczególnie tych siedzących z tyłu. Dla porównania, Skoda Superb z 2023 roku oferuje 284,1 cm rozstawu osi, a i tak jest jednym z najbardziej przestronnych samochodów w klasie. Ponad 15 dodatkowych centymetrów w Crownie zrobi kolosalną różnicę.

Nowa Skoda Superb z 2024 r. ma klimę z pokrętłami. Szanuje za to rozwiązanie

Nie wiadomo, kiedy Crown Sedan z napędem wodorowym pojawi się w polskich salonach oraz ile będzie kosztował. Warto jednak dodać, że Toyota Mirai z zasięgiem do 650 kilometrów oferowana jest w naszym kraju za 335 tysięcy złotych.

Toyota Crown Sedan (2023) - wnętrze
Limuzyna napędzana wodorem oferuje aż 64 kolory oświetlenia nastrojowego

Źródło: Toyota, motofilm.pl