W Europie już nie chcą Diesla. Które marki sprzedają się najlepiej? Oto ranking

Rozmawiając z użytkownikami samochodów, zazwyczaj słyszę narzekania na coraz większą ekspansję aut elektrycznych. Większość „starych kierowców” uznaje, że nic nie zastąpi auta z silnikiem Diesla. Wyniki sprzedaży nowych samochodów mówią jednak co innego. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów opublikowało dane za wrzesień 2023 roku.

Mercedes-EQ salon Jokohama
Mercedes-EQ salon Jokohama

Jest to 14 miesiąc z rzędu, w którym rośnie liczba sprzedanych nowych samochodów. W porównaniu do sierpnia 2023 roku mamy do czynienia ze wzrostem o 9,2 procenta. Łącznie sprzedano 861 062 samochodów, natomiast największy wzrost zaobserwowano we Włoszech i Francji.

Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych przesunięty w UK. „Rząd przestraszył się wyborców”

Elektryki popularniejsze niż silniki Diesla

Co ciekawe, samochodom z napędem elektrycznym udało się wyprzedzić pojazdy z silnikami wysokoprężnymi. Udział aut bezemisyjnych w rynku wynosi teraz 14,8 procenta.

Duży spadek sprzedaży elektryków zanotowano w Niemczech, które nadal są największym rynkiem dla tego typu aut w Europie. Pogorszenie wyniku o 28,6 procenta musiało mieć związek z wycofaniem od 1 września dopłat dla klientów indywidualnych.

2024 Tesla Model 3
2024 Tesla Model 3

Zostało to jednak zrekompensowane przez ogromne wzrosty w Holandii (+70,8 procenta), Szwecji (+60,7 procenta) i Francji (+34,2 procenta). Łącznie, we wrześniu 2023 roku w Europie sprzedano 127 149 aut elektrycznych.

Elektryki zajmują trzecie miejsce pod względem popularności. Na drugim miejscu znajdziemy hybrydy, a na pierwszym auta z silnikami benzynowymi.

We wrześniu sprzedano o 30,5 procenta więcej hybryd niż w sierpniu oraz o 5,5 procenta więcej samochodów benzynowych. Udział w rynku wynosi odpowiednio 27,3 oraz 34,1 procenta. W przypadku Diesli mamy spadek o 12,5 procenta.

Volkswagen na pierwszym miejscu

Na pierwszym miejscu pod względem sprzedaży aut w Europie do tej pory w 2023 roku plasuje się Volkswagen. Udało mu się znaleźć klientów na 873 432 nowych samochodów. Na drugim miejscu mamy Toyotę z wynikiem 513 463 aut.

Najlepszy wzrost spośród grupy Volkswagena zanotowała marka Cupra, która sprzedała w tym roku już 122 555 egzemplarzy. W tym samym okresie 2022 roku było to 86 255 sztuk, czyli mówimy o wzroście 42,1 procenta.

Cupra Tavascan
Cupra Tavascan

Jeszcze lepszym wynikiem w tej kategorii może się pochwalić Tesla. Przez pierwsze 9 miesięcy 2023 roku znalazło się ponad 203 000 klientów na te amerykańskie auta elektryczne, czyli aż o 131 procent więcej niż w 2022 roku.

Największe spadki na europejskim rynku zanotowały: Mitsubishi (-27,4 procenta), Honda (-26,2 procenta) oraz Jaguar (-15,7 procenta).

A oto liczba sprzedanych aut w okresie od stycznia do września 2023 roku:

Volkswagen – 873,432 (+16.7%)
Toyota – 513,463 (+9.3%)
Renault – 466,488 (+20.2%)
Peugeot – 450,460 (+6.2%)
Skoda – 433,173 (+25.4%)
Audi – 429,508 (+25.8)
BMW – 427,366 (+16.4%)
Mercedes – 417,711 (+10.3%)
Dacia – 390,689 (+21.5%)
Kia – 349,032 (+4.8%)

Źródło: Klix.ba