Ford Ranger Raptor i recenzja po 1200 km. Ile pali 292-konny pickup w codziennym użytkowaniu?

Na europejskich rynkach, w tym również oczywiście w Polsce, pojawia się coraz więcej pickupów. Moda, która zawitała do nas ze Stanów Zjednoczonych przyciąga coraz większą liczbę osób. W salonach w naszym kraju można znaleźć auta o naprawdę różnym charakterze. Zdecydowanie jednym z najbardziej drapieżnych modeli jest Ford Ranger Raptor.

Samochód ten miał swoją oficjalną premierę w lutym 2022 roku i już wtedy wywołał niemałe zamieszanie. Okazało się, że producent postanowił zastąpić 4-cylindrowy silnik Diesla dużo większym motorem benzynowym. Pod maskę trafiło bowiem podwójnie turbodoładowane V6 o pojemności 3.0 litrów.

Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor

Na wszystkie cztery koła trafia moc 292 koni mechanicznych oraz 491 niutonometrów. Szkoda, bo nasi przyjaciele z Australii „na dzień dobry” otrzymują 397 koni z tego samego silnika. Niestety, u nas trzeba było ten potencjał ograniczyć, między innymi ze względu na normy emisji spalin.

Miałem już okazję zapoznać się osobiście z nowym Raptorem podczas pierwszych jazd, które odbyły się w lutym 2023 roku. Mogłem wtedy sprawdzić to auto zarówno na drogach publicznych różnej klasy jak i w kontrolowanych warunkach przekonać się o jego właściwościach terenowych.

Ford Ranger Raptor 3.0 V6 EcoBoost 292 KM e-4WD. Pierwsze spotkanie ze skoczną bestią

Obecność nowego, inteligentnego układ napędu na cztery koła e-4WD w połączeniu z siedmioma trybami jazdy, wyczynowym zawieszeniem Fox Live Valve i bardzo mocnym silnikiem sprawia, że ten samochód naprawdę jest trudno zaskoczyć. Jedynym ograniczeniem jest odwaga kierowcy oraz oczywiście rozmiary Raptora.

Ford Ranger w tej najbardziej rasowej odmianie mierzy aż 5381 milimetrów długości, 1922 milimetrów wysokości i 2208 milimetrów szerokości z lusterkami. Rozstaw osi to 3270 milimetrów, a rozstaw kół 1710 milimetrów. Udało się uzyskać kąt natarcia 31 stopni, kąt zejścia 27 stopni bez haka i 24 stopnie z hakiem oraz kąt rampowy 24 stopni.

Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor

Do tego dochodzi maksymalny przechył boczny 30 stopni, prześwit 233 milimetrów oraz głębokość brodzenia 850 milimetrów. Warto jeszcze dodać, że średnica zawracania to 13 metrów. Te liczby są bardzo istotne dla wszystkich tych, którzy interesują się jazdą w terenie.

Podczas pierwszych jazd sprawdziłem jak Ranger Raptor daje sobie radę w terenie. Nieco później mogłem się przekonać jak wygląda użytkowanie tego potężnego Forda na co dzień. Przez osiem dni pokonałem pomarańczowym egzemplarzem dystans ponad 1100 kilometrów, zarówno na drogach szybkiego ruchu, w mieście jak i w terenie.

Ile pali Ford Ranger Raptor?

Od razu po odbiorze auta ruszyłem nim w trasę, bo byłem ciekawy jak wygląda średnie zużycie paliwa. Mamy tu przecież do czynienia z mocnym i dość dużym silnikiem benzynowym i autem ważącym 2478 kilogramów, które swoją bryłą raczej przypomina kiosk niż kroplę wody.

Podczas jazdy drogą ekspresową ze średnią prędkością 120 km/h udało się osiągnąć wynik 11,4 litra na 100 kilometrów. Trzeba jednak trafić na sprzyjający wiatr, gdyż jadąc w drugą stronę wynik był od razu o około 2 litry gorszy. Wjazd na autostradę i przyspieszenie do 140 km/h poskutkowało wzrostem zużycia do 13,3 litra na 100 kilometrów.

Ford Ranger Raptor spalanie 120
Ford Ranger Raptor spalanie 120
Ford Ranger Raptor spalanie 140
Ford Ranger Raptor spalanie 140

Na pełnym baku, który ma pojemność 80 litrów, przejedziemy zatem około 600-700 kilometrów. Niejeden samochód elektryczny pozazdrości takiego zasięgu. Poruszając się spokojnie po mieście będzie to około 550 kilometrów, gdyż średnie zużycie podczas takiej jazdy to 14 litrów na 100 kilometrów.

Ford Ranger Raptor spalanie miasto
Ford Ranger Raptor spalanie miasto
Ford Ranger Raptor dystans testu
Ford Ranger Raptor dystans testu

Raptor nie zachęca jednak do spokojnej jazdy. Układ wydechowy sprawia, że 6-cylindrowy motor brzmi bardzo rasowo i prowokuje nas do mocniejszego wciskania gazu. Jak możesz się domyślać, zużycie paliwa rośnie wtedy naprawdę mocno. 292-konny silnik pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy.

Tak przyspiesza nowy Ford Ranger Raptor 2023. “Silnik 3.0 V6 EcoBoost brzmi świetnie” (wideo)

Wspomniany wyżej wydech ma aż cztery tryby pracy, więc jeśli nie chcesz kogoś zdenerwować hałasem, możesz go „wyciszyć” i spokojnie o poranku ruszyć do pracy, aby nie wybudzić sąsiadów. Ustawień w tym aucie ogólnie jest mnóstwo i na szczęście jesteśmy w stanie zapisać ulubioną kombinację pod jednym z przycisków umieszczonych na kierownicy.

Obsługa jest dziecinnie prosta, a grafiki przedstawiane na ekranach wirtualnego kokpitu i systemu inforozrywki są naprawdę efektowne. Samo działanie multimediów nie przysparza żadnych problemów, jest bardzo płynne i intuicyjne. Jest to duży plus, bo możemy tu sterować naprawdę ogromną liczbą funkcji.

Całe wnętrze jest wykonane w bardzo porządny sposób i ze świetnej jakości materiałów. Zazwyczaj w tego typu autach producent skupia się jedynie na łatwości w utrzymaniu czystości i aspekt wizualny schodzi na drugi plan. Ford postarał się o jedno i drugie, więc wewnątrz znajdziesz sporo bardzo ciekawych akcentów.

Ford Ranger Raptor Lego
Ford Ranger Raptor Lego
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor

Sportowe fotele obszyte czarną i pomarańczową skórą zapewniają wysoki komfort podróżowania. Jazda na tylnej kanapie również nie jest uciążliwa i można tam znaleźć wygodną pozycję. Bez najmniejszego problemu można z Raptora korzystać jako z auta rodzinnego, o ile bagażnik w postaci paki jest dla nas odpowiednim rozwiązaniem.

Zamykana automatyczną roletą przestrzeń ma 1544 milimetrów długości, 1584 milimetry szerokości i 529 milimetrów wysokości. Pomiędzy nadkolami pomieścimy przedmioty o szerokości 1224 milimetrów, a żeby je załadować do środka musimy je unieść na wysokość 860 milimetrów (próg załadunku).

Należy jednak pamiętać, że maksymalna masa całkowita DMC to 3130 kilogramów. Oznacza to, że ładowność brutto wynosi 652 kilogramy. Na hak zamocujemy przyczepę z hamulcem o masie 2500 kilogramów, lub 750-kilogramową bez hamulca. Cały zestaw auta z przyczepą i ładunkiem może ważyć maksymalnie 5370 kilogramów.

Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor

Podczas dłuższego spotkania z Raptorem nie mogłem sobie odmówić zjechania z utwardzonych dróg. Sprawdziłem pracę zawieszenia i napędu nie tylko na polnych drogach, ale również w dość trudnym terenie. Nie miałem ani jednej sytuacji, w której czułbym się niepewnie, a tym bardziej potrzebował pomocy.

Błoto, piasek, przeszkody wodne, głębokie koleiny, wzniesienia – to wszystko fraszka dla Forda. Poruszanie się w takich warunkach daje kierowcy naprawdę ogromną frajdę. Trzeba się wtedy oczywiście liczyć z dużo wyższym spalaniem, które w pewnych przypadkach może nawet przekroczyć 70 litrów na 100 kilometrów.

Ile trzeba wydać na Raptora?

Ford Ranger Raptor nie jest zatem zbyt tanim autem w utrzymaniu, ale też nie został w tym celu stworzony. Ma on powodować uśmiech na twarzy kierowcy, potrafić wszędzie wjechać i zapewnić wysoki poziom praktyczności podczas ciężkiej pracy.

Nie da się ukryć, że koszt zakupu Raptora jest dość wysoki. Aktualnie, cena auta z 3.0 litrowym silnikiem benzynowym o mocy 292 koni mechanicznych w polskim salonie startuje od 307 250 złotych netto. Auto możemy doposażyć jedynie w dodatkowe naklejki czy roletę skrzyni ładunkowej. Egzemplarz ze zdjęć wyceniono na około 390 000 złotych brutto.

Od czerwca 2023 roku można też zamówić Forda Rangera Raptora z silnikiem Diesla. Podwójnie turbodoładowana jednostka 4-cylindrowa o pojemności 2.0 litrów oferuje moc 210 koni mechanicznych i 500 niutonometrów momentu obrotowego. Za Raptora z „klekotem” pod maską zapłacimy 262 850 złotych netto.

Osoby szukające tak sprawnej terenówki z mocnym silnikiem, ale którym nie bardzo odpowiada nadwozie typu pickup, mogą się obejrzeć za jeszcze jedną propozycją Forda. Niedawno na nasz rynek wkroczyła nowa generacja modelu Bronco. Auto dostępne jest w dwóch wersjach wyposażenia: Outer Banks oraz Badlands.

Dwie wersje Forda Bronco wjechały do polskich salonów. Cennik startuje od 419 300 zł (wideo)

W obu przypadkach mamy do czynienia z 2.7 litrowym silnikiem V6 o mocy 330 koni mechanicznych. Za Forda Bronco Outer Banks musimy zapłacić co najmniej 419 300 złotych brutto, a za wariant Badlands 440 300 złotych brutto. Model ten z pewnością również posiada wybitne właściwości terenowe, ale o tym przekonam się podczas nadchodzącego testu.

Ford Ranger Raptor 3.0 V6 A10 e-4WD – dane techniczne

Ford Ranger Raptor 3.0 V6
Silnik: benzynowy, V6, podwójnie turbodoładowany
Pojemność: 3.0 l
Napęd: na cztery koła
Skrzynia biegów: 10-stopniowa, automatyczna
Moc maksymalna: 292 KM przy 5500 obr./min
Moment obrotowy maksymalny: 491 Nm przy 2300 obr./min
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 13,5 l/100 km
Średnie zużycie paliwa przy 120 km/h: 11,4 l/100 km
Średnie zużycie paliwa przy 140 km/h: 13,3 l/100 km
Średnie zużycie paliwa w mieście: 14,0 l/100 km
Emisja CO2: 315 g/km
Długość: 5381 mm
Szerokość: 2028 mm bez lusterek / 2208 mm z lusterkami
Wysokość: 1922 mm
Cena podstawowego modelu Ford Ranger Raptor 3.0 V6: 307 250 zł netto
Cena testowanego egzemplarza Ford Ranger Raptor 3.0 V6: ok. 390 000 zł brutto