Już standardowa odmiana Audi RS3 jest bardzo szybkim i skutecznym hot hatchem. Do tej pory nie mieliśmy do czynienia z żadną specjalną edycją poprzednich generacji tego modelu. Tym razem Niemcy postanowili to zmienić i zaskoczyli wszystkich prezentacją Audi RS3 Performance Edition. Jest tylko mały szkopuł. Zostanie wyprodukowanych tylko 300 egzemplarzy tego auta, więc chętni klienci muszą się pospieszyć.
Czym się wyróżnia od standardowego RS3?
Między innymi: ekskluzywnymi felgami w rozmiarze 19 cali, spod których spogląda montowany seryjnie ceramiczny układ hamulcowy. Na obręcze naciągnięto opony Pirelli P Zero Trofero R.
Do tego mamy znaczki pomalowane na czarno, czarny dyfuzor i wydech. Klient może wybrać jeden z tych kolorów lakieru: Nogaro Blue, Daytona Gray, Arrow Gray, Sebring Black, Sebring Black Crystal, lub Glacier White.
Na liście standardowego wyposażenia wnętrza pojawiły się karbonowe fotele kubełkowe obite materiałem Dinamica. Oprócz tego mamy oczywiście odpowiednią plakietkę, która świadczy o wyjątkowości wersji RS3.
Jest też nowe tło menu w 10,1-calowym dotykowym ekranie inforozrywki, kierownica obita alkantarą z niebieskim paskiem na godzinie 12 i niebieskie pasy bezpieczeństwa.
Ciekawostką są również przeprogramowane reflektory Matrix LED. Podczas odblokowania pojazdu na jednym z segmentów pojawi się sekwencja „3-0-0”, która świadczy o liczbie wyprodukowanych sztuk.
Najciekawsze wydarzyło się pod maską
Nadal mamy tam 5-cylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 2.5 litra. Teraz generuje on jednak nie 400 a 407 koni mechanicznych. Moment obrotowy pozostaje bez zmian i wynosi 500 niutonometrów.
Parametry te będą teraz dostępne w szerszym zakresie obrotów. Maksymalna moc od 5700 do 7000 obrotów na minutę, a moment obrotowy od 2250 do 5700 obrotów na minutę. Uzyskano to poprzez zwiększenie doładowania turbosprężarki o 0,1 bara.
Czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynosi teraz 3,8 sekundy, a prędkość maksymalna to równe 300 km/h. Jest to zatem najszybszy samochód w swojej klasie.
Polskiego cennika niestety nie znamy, ale w Niemczech cena Audi RS3 Performance Edition Sportback startuje od 75 000 euro (361 200 zł). Za wersję Limousine zapłacimy co najmniej 77 000 euro (370 800 zł).
Porównując to z ceną standardowego RS3 w Niemczech, mamy do czynienia z różnicą na poziomie 13 000 euro (62 600 zł). W Polsce powinniśmy więc zapłacić około 349 000 zł za Sportbacka oraz 358 000 zł za Limousine.
Pierwsze egzemplarze trafią do klientów na początku 2023 roku. Klienci muszą się jednak pospieszyć, aby zdążyć z zamówieniem, gdyż produkcję Audi RS3 Performance Edition ograniczono do 300 sztuk.