Już nie musisz kupować BMW, żeby driftować. Nowe Audi S3 da Ci to samo

Ze sportowym hatchbackiem marki Audi miałem już do czynienia wielokrotnie. Pokonałem łącznie tysiące kilometrów za kierownicą S3, RS3 oraz limitowanego RS3 Performance. Zawsze chętnie wracam do tych aut, gdyż oferują świetne właściwości jezdne, choć przyznam, że wywołują już nieco mniej emocji niż starsze wersje. W gamie Audi właśnie pojawiło się odmłodzone S3, które ma zapewnić kierowcy trochę więcej frajdy z jazdy niż dotychczas.

  • Po odmłodzeniu Audi A3 przyszła pora na bardziej sportowe Audi S3
  • Samochód oferuje więcej mocy, a napęd quattro wyposażono w torque splitter
  • Nowy tryb jazdy dynamic plus zmienia charakter auta na bardziej nadsterowny
  • Nowe Audi S3 trafi do salonów w drugim kwartale 2024 roku

Niecały miesiąc temu Sebastian informował Cię o debiucie modelu A3 po faceliftingu. Minęło kilka tygodni i oferta poszerzyła się o bardziej sportowy wariant, czyli S3. Samochód ten będzie oczywiście dostępny zarówno w wersji Sportback jak i Limousine.

Nowe Audi A3 debiutuje z funkcjami dostępnymi w subskrypcjach na różne okresy czasu

Zmiany wizualne nie są duże, ale Niemcy trochę dopracowali wygląd karoserii. Najciekawsze różnice pojawiły się w układzie napędowym, który jest teraz mocniejszy i oferuje nowe funkcje.

2024 Audi S3 Limousine
2024 Audi S3 Limousine

Na polskiej stronie producenta nie znajdziesz jeszcze konfiguratora S3 po faceliftingu. Samochody mają się pojawić u dilerów w drugim kwartale 2024 roku.

Po czym odróżnić nowe Audi S3 od starszego?

W przedniej części nadwozia możesz zauważyć grill singleframe z nowym wzorem, który wypełniono chromowanymi „łezkami”, podobnie jak w Audi A8. Jest też nowa dokładka zderzaka optycznie obniżająca sylwetkę, zderzak z dwuczęściowym dyfuzorem z tyłu i nowym kształtem świateł odblaskowych.

Audi nie mogło oczywiście nie tknąć przednich reflektorów i tylnych lamp. Oświetlenie Matrix LED posiada teraz opcję zmiany sygnatury świetlnej i kierowca ma do wyboru jeden z czterech wzorów.

2024 Audi S3 Limousine
2024 Audi S3 Limousine

W kabinie zauważysz bardziej rozbudowany pakiet oświetlenia ambientowego, który mocno poprawia atrakcyjność wnętrza po zmroku. Szczególnie podobają mi się segmenty umieszczone w boczkach przednich drzwi, które nacinane są laserem w 300 punktach.

Podobnie jak w przypadku standardowego A3, pewne opcje wyposażenia można kupić w ramach subskrypcji. Jedną z nowości jest zestaw audio marki Sonos.

2024 Audi S3 Sportback
2024 Audi S3 Sportback

Co się zmieniło pod maską?

Za napęd w Audi S3 nadal odpowiada turbodoładowana jednostka 4-cylindrowa o pojemności 2.0 litrów. Silnik 2.0 TFSI jest jednak teraz mocniejszy niż do tej pory.

Gdy testowałem ten model w 2022 roku, oferował on jeszcze 310 koni mechanicznych. Teraz, na wszystkie cztery koła trafiają 333 konie mechaniczne i 420 niutonometrów momentu obrotowego.

Audi deklaruje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy i prędkość ograniczoną elektronicznie do 250 km/h. Kierowca powinien odczuć lepszą reakcję na wciskanie gazu i nieco bardziej sportowe emocje.

2024 Audi S3 Sportback
2024 Audi S3 Sportback

O bezpieczeństwo natomiast dba wydajniejszy układ hamulcowy z tarczami o średnicy 357 milimetrów i grubości 34 milimetrów. Dwutłoczkowe zaciski to też nowość, która pozwoli na sprawniejsze wytracanie prędkości.

Audi S3 z opcją, którą chwalą kierowcy BMW

Największą zmianą w układzie napędowym jest obecność rozdzielacza momentu obrotowego Torque Splitter i włączenia nowego trybu jazdy o nazwie Dynamic Plus.

Uruchamiając go S3 zyskuje nieco bardziej tylnonapędowy charakter, gdyż zdecydowanie większa część momentu obrotowego trafia na tylną oś, powodując tendencję do nadsterowności. Dodatkowo system stabilizacji toru jazdy jest automatycznie nieco usypiany, co ma pozwolić na więcej „zabawy”.

2024 Audi S3 torque splitter
2024 Audi S3 torque splitter

Podobne rozwiązanie, choć zapewniające jeszcze więcej nadsterowności znamy już z Audi RS3. Z kolei w BMW z napędem M xDrive możemy całkowicie odłączyć przedni napęd i uczynić nasze auto wyłącznie tylnonapędowym.

Źródło: Audi, motofilm.pl