Masywne grille w niektórych obecnych modelach BMW wciąż są tematem wielu dyskusji. Kontrowersyjne nerki jednak przechodzą już do historii, a koncepcyjne BMW Vision Neue Klasse X w formie produkcyjnej zastąpi elektryczny model iX3 na rynku w przyszłym roku.
- BMW Vision Neue Klasse X stylistycznie nawiązuje do modeli z lat 70-tych, w tym do modelu 2002
- Nowy elektryczny SUV BMW zadebiutuje już w 2025 roku
- Powstanie przynajmniej 6 modeli BMW opartych na platformie Vision Neue Klasse X
- Nowa linia stylistyczna poprawiła aerodynamikę o 20%
- Zużyte sieci rybackie stanowią 30% plastiku zastosowanego we wnętrzu
Jak wydajne będą nowe modele BMW?
BMW w swoim komunikacie prasowym szczegółowo omówiło nową filozofię stylistyczną. W skrócie, oznacza ona powrót do stylu projektowania samochodów tej marki z lat 70. XX wieku, oczywiście w nowoczesnej formie, a także z silnikiem elektrycznym.
Pierwszy nowy SUV oparty na tej filozofii ma zastąpić model iX3 już w przyszłym roku. Najprawdopodobniej będzie to miało miejsce w marcu, choć szczegóły na ten temat są obecnie mocno ograniczone.
Czego możemy się spodziewać? Przede wszystkim wysokich zasięgów, w zależności od wersji, ale też efektywnego oraz ekonomicznego działania układu napędowego. Nawet aktualne iX1 to jedno z najmniej zużywających energii pojazdów.
Podczas testu Łukasza minimalne zużycie wskazywało nawet na 12 kWh na 100 kilometrów, co jest jednym z najlepszych wyników w tej klasie. Jeśli BMW wyposaży nowego SUV-a w akumulator o pojemności około 80 kWh, realny zasięg może wynosić nawet około 900 kilometrów.
To jedna z najlepszych elektrycznych limuzyn. Sprawdziłem BMW i5 eDrive40
Normalnie mówilibyśmy o zasięgu wynoszącym 650-700 kilometrów, ale baterie nowej generacji BMW mają zapewnić zasięg większy o 30%. Podobnie skróci się czas ładowania. Nowa linia stylistyczna pozwoliła również poprawić aerodynamikę o aż 20% w porównaniu do modeli z obecnej gamy. To też pozytywnie wpłynie na średnie zużycie energii.
Materiały z odzysku i nowoczesna klimatyzacja
Frank Weber, członek zarządu BMW, powiedział, że „Neue Klasse wznosi prowadzenie w BMW na jeszcze wyższy poziom”. W aucie mają pracować cztery „supermózgi”, każdy z przypisaną rolą. Dwa najważniejsze mózgi dotyczą dynamiki napędu i automatyzacji jazdy. Co ciekawe, w przyszłości wszystko zostanie połączone w jeden komputer – co ma skutkować „większą radością z jazdy”.
Technologia w nowych BMW będzie tak zaawansowana, że nawet klimatyzacja skorzysta z kamer do dobierania odpowiednich temperatur pod kątem stopnia ubrania pasażerów.
Wnętrze zostanie wykonane wyłącznie z ekologicznych materiałów, takich jak odpady z morza. Prawie jedna trzecia materiałów będzie pozyskiwana z zużytych sieci rybackich. Takie podejście przekłada się również na późniejszy recykling, a gdy BMW wystarczająco długo posłuży, jego materiały otrzymają nowe życie.
Wnętrze minimalistyczne z bardzo ciekawą kierownicą
Choć BMW zapowiada, że auto na zewnątrz mocno przypomina wersję produkcyjną, wnętrze w wersji produkcyjnej może ulec większym zmianom. W koncepcji prezentuje się „czysto”, dominującym elementem jest wielki tablet do obsługi wszystkich funkcji w pojeździe. Warto jednak dodać, że w ostatnich tygodniach Unia Europejska nie pochwala rezygnacji z przycisków, a organizacje oceniające bezpieczeństwo pojazdów mogą z tego powodu obniżać ogólną ocenę poziomu bezpieczeństwa pojazdu.
Fantastycznie wygląda za to kierownica z górnym ramieniem. Na próżno szukać innych modeli wyprodukowanych w ostatnich dekadach z tak designerską kierownicą. Z prostego powodu – takie rozwiązanie zasłania zegary, których w tym BMW po prostu nie ma. Wszystko zostało przeniesione pod szybę (wielki szeroki ekran), na wyświetlacz head-up lub na ekran zamontowany na konsoli centralnej.
Czy będą jeszcze spalinowe BMW „nowej klasy”?
BMW należy do producentów, którzy projektują i wprowadzają do oferty wiele modeli elektrycznych, ale też niespecjalnie spieszą się z całkowitą elektryfikacją. Wciąż dostępne są więc silniki benzynowe oraz Diesle.
Wciąż nie wiadomo, czy filozofia BMW Vision Neue Klasse X będzie dotyczyła samochodów z konwencjonalnym napędem. Jeśli tak będzie, to moim zdaniem nie ma mowy o czystym silniku spalinowym. Na przykład Bentley jest przekonany, że do 2030 roku klienci będą chętni przesiadać się na modele hybrydowe typu plug-in. Jest więc nadzieja na debiut BMW zaprojektowanego zgodnie z nową filozofią stylistyczną z napędem PHEV.
Źródło: BMW, motofilm.pl