To ostatnie chwile na zakup „stockowych” Porsche 718. Porsche zdecydowało o wycofaniu z oferty Boxstera i Caymana, ponieważ nie spełniają one norm Unii Europejskiej dotyczących cyberbezpieczeństwa, które wchodzą w życie w lipcu tego roku. Podobną decyzję Niemcy podjęli w sprawie Macana pod koniec 2023 roku.
- Porsche 718 Boxster i Cayman mogły zostać wycofane z oferty maksymalnie do 7 lipca, jednak zdecydowano się na szybsze działanie. Pozostaje opcja zakupu auta „z drugiej ręki”
- Dostosowanie modeli 718 pod nowe przepisy jest nieopłacalne
- 718 GT4 RS i Boxster RS Spyder pozostają w ofercie ze względu na ich ograniczoną produkcję
- Na rynkach poza UE standardowe wersje modeli Boxster i Cayman wciąż będą dostępne
Najtańsze Porsche kończy historię w Europie
Stało się to, do czego przyzwyczajaliśmy się już od dłuższego czasu. Rzecznik Porsche, Oliver Hilger, potwierdził wstrzymanie produkcji modeli 718 Boxster i Cayman dla Europy w mailu do redakcji Motor1. Mówimy o najtańszych modelach tej marki dostępnych w polskich salonach.
Podstawową wersję 718 Cayman można było nabyć za 287 tysięcy złotych. W tej cenie klient mógł wyjechać z salonu nowym Porsche wyposażonym w silnik benzynowy o pojemności 2.0 litra i mocy 300 koni mechanicznych.
Ze względu na ograniczoną produkcję decyzja nie obejmuje ekskluzywnych wersji 718 Cayman GT4 RS i 718 RS Spyder. Produkcja tych modeli może być kontynuowana do wyczerpania zaplanowanej liczby egzemplarzy. Zainteresowanym przypomnę, że zarówno wersja „zamknięta”, jak i Spyder, kosztują przynajmniej 807 tysięcy złotych.
O co chodzi z przepisami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa?
Coraz bardziej restrykcyjne przepisy w Unii Europejskiej dotyczą nie tylko poziomu emisji spalin. Samochody oferowane Europejczykom powinny również być całkowicie bezpieczne przed atakami hakerów, co wymaga posiadania certyfikowanego systemu zabezpieczeń. W momencie debiutu ostatniej generacji Caymana w 2016 roku nikt nie przewidywał konieczności ochrony pojazdów przed atakami hakerów. W związku z tym oprogramowanie 718 wymagałoby gruntownej przebudowy od podstaw. Opracowanie takiego systemu od zera jest bardzo kosztowną operacją, tym bardziej że osobno dotyczy wszystkich zewnętrznych podzespołów.
W przyszłym roku zadebiutuje elektryczny następca
Inżynierowie Porsche od kilku lat pracują nad całkowicie elektrycznym następcą modelu 718. Jego koncepcję o nazwie Mission R, po raz pierwszy zaprezentowano jesienią 2022 roku, zaskakując wszystkich mocą 1088 koni mechanicznych.
Trzy lata później Porsche przedstawiło Taycana Turbo GT o jeszcze większej mocy – 1108 koni mechanicznych. Biorąc pod uwagę, że Cayman zawsze był najmniejszym i najtańszym modelem Porsche, można przypuszczać, że moc jego następcy będzie dużo niższa. Nieoficjalnie słyszy się o mocy maksymalnej nieprzekraczającej około 700 koni mechanicznych.
Źródło: Porsche, Motor1, motofilm.pl