Porsche 718 Cayman i Boxster oficjalnie wycofane w Europie. Są jednak dwa wyjątki

To ostatnie chwile na zakup „stockowych” Porsche 718. Porsche zdecydowało o wycofaniu z oferty Boxstera i Caymana, ponieważ nie spełniają one norm Unii Europejskiej dotyczących cyberbezpieczeństwa, które wchodzą w życie w lipcu tego roku. Podobną decyzję Niemcy podjęli w sprawie Macana pod koniec 2023 roku.

  • Porsche 718 Boxster i Cayman mogły zostać wycofane z oferty maksymalnie do 7 lipca, jednak zdecydowano się na szybsze działanie. Pozostaje opcja zakupu auta „z drugiej ręki”
  • Dostosowanie modeli 718 pod nowe przepisy jest nieopłacalne
  • 718 GT4 RS i Boxster RS Spyder pozostają w ofercie ze względu na ich ograniczoną produkcję
  • Na rynkach poza UE standardowe wersje modeli Boxster i Cayman wciąż będą dostępne

Najtańsze Porsche kończy historię w Europie

Stało się to, do czego przyzwyczajaliśmy się już od dłuższego czasu. Rzecznik Porsche, Oliver Hilger, potwierdził wstrzymanie produkcji modeli 718 Boxster i Cayman dla Europy w mailu do redakcji Motor1. Mówimy o najtańszych modelach tej marki dostępnych w polskich salonach.

Podstawową wersję 718 Cayman można było nabyć za 287 tysięcy złotych. W tej cenie klient mógł wyjechać z salonu nowym Porsche wyposażonym w silnik benzynowy o pojemności 2.0 litra i mocy 300 koni mechanicznych.

Porsche 718 Cayman GT4 RS
Porsche 718 Cayman GT4 RS
Porsche 718 Cayman GT4 RS
Porsche 718 Cayman GT4 RS

Ze względu na ograniczoną produkcję decyzja nie obejmuje ekskluzywnych wersji Cayman GT4 RS i Boxster RS Spyder. Produkcja tych modeli może być kontynuowana do wyczerpania zaplanowanej liczby egzemplarzy. Zainteresowanym przypomnę, że zarówno wersja „zamknięta”, jak i Spyder, kosztują przynajmniej 807 tysięcy złotych.

O co chodzi z przepisami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa?

Coraz bardziej restrykcyjne przepisy w Unii Europejskiej dotyczą nie tylko poziomu emisji spalin. Samochody oferowane Europejczykom powinny również być całkowicie bezpieczne przed atakami hakerów, co wymaga posiadania certyfikowanego systemu zabezpieczeń. W momencie debiutu ostatniej generacji Caymana w 2016 roku nikt nie przewidywał konieczności ochrony pojazdów przed atakami hakerów. W związku z tym oprogramowanie 718 wymagałoby gruntownej przebudowy od podstaw. Opracowanie takiego systemu od zera jest bardzo kosztowną operacją, tym bardziej że osobno dotyczy wszystkich zewnętrznych podzespołów.

Porsche 718 Boxster
Porsche 718 Boxster, fot. Łukasz Elszkowski, motofilm.pl

W przyszłym roku zadebiutuje elektryczny następca

Inżynierowie Porsche od kilku lat pracują nad całkowicie elektrycznym następcą modelu 718. Jego koncepcję o nazwie Mission R, po raz pierwszy zaprezentowano jesienią 2022 roku, zaskakując wszystkich mocą 1088 koni mechanicznych.

Porsche już testuje bezszelestnego Boxstera. 718 na prąd zobaczymy najwcześniej w 2025 r (wideo)

Trzy lata później Porsche przedstawiło Taycana Turbo GT o jeszcze większej mocy – 1108 koni mechanicznych. Biorąc pod uwagę, że Cayman zawsze był najmniejszym i najtańszym modelem Porsche, można przypuszczać, że moc jego następcy będzie dużo niższa. Nieoficjalnie słyszy się o mocy maksymalnej nieprzekraczającej około 700 koni mechanicznych.

Źródło: Porsche, Motor1, motofilm.pl