Od nowego BMW M5 PHEV głośniejsze są nawet ptaszki przy torze. Przepaść w porównaniu do E60 V10

Wielu fanów sportowej motoryzacji, ma swoją osobistą listę najciekawszych, zbliżających się premier. W 2024 roku zobaczymy sporo nowości i jedną z nich jest kolejna generacja BMW M5 z napędem PHEV.

  • Nowe BMW M5 z napędem hybrydowym plug-in zaoferuje 728 koni mechanicznych
  • 4.4 litrowe V8 niestety nie zadowoli swoim dźwiękiem
  • Produkcja wersji sedan rusza w lipcu, a kombi w listopadzie 2024 roku
  • Masa nowego BMW M5 przekroczy 2400 kilogramów

Na temat tego modelu wiemy już całkiem sporo, choć wiele informacji pochodzi z nieoficjalnych źródeł. Najciekawszą wiadomością jest chyba jednak fakt planowanego powrotu M5 Touring. Akurat te kwestia została już potwierdzona przez samego producenta.

BMW stale testuje prototypowe egzemplarze, aby dopracować swój produkt w najdrobniejszych szczegółach. Niemcy zdają sobie sprawę z tego, że M5 to dla nich bardzo ważny model sportowy, który ma za sobą kawał historii.

2024 BMW M5 Touring G99
2024 BMW M5 Touring G99

Będzie to natomiast pierwsze M5 z napędem hybrydowym, co może budzić pewne obawy ze strony fanów i klientów. Układ plug-in z pewnością dostarczy mnóstwo mocy, ale niesie on za sobą również pewne ograniczenia.

Jakie będzie nowe BMW M5 PHEV G90/G99?

W sieci pojawiło się już trochę szczegółów dotyczących długo wyczekiwanego modelu. Nowe BMW M5 zdecydowanie będzie najmocniejszym wariantem w historii i powinno być też oczywiście najszybsze.

Pod maskę trafi podwójnie turbodoładowany motor V8 o pojemności 4.4 litra. Jednostka o oznaczeniu kodowym S68 pracuje już od jakiegoś czasu chociażby w wielkim SUV-ie BMW XM.

Pierwsze nieoficjalne informacje mówią o mocy na poziomie 728 koni mechanicznych i momencie obrotowym w okolicach 1000 niutonometrów. Sama jednostka spalinowa ma generować 585 koni mechanicznych, a kolejne 200 dorzuci od siebie silnik elektryczny.

Klienci sporo od niego oczekują. Tak ma wyglądać nowe M5 Touring

Bezemisyjny motor będzie czerpał energię z akumulatora o pojemności 18,6 kWh netto. Powinno to pozwolić na przejechanie dość dużego dystansu na samym prądzie, ale jest też niestety zła informacja.

Według wstępnych „przecieków”, nowe BMW M5 ma ważyć 2435 kilogramów, co jest wartością o ponad 500 kilogramów większą niż w przypadku poprzedniej generacji F90.

Sama karoseria natomiast ma być o 36 milimetrów dłuższa i o 70 milimetrów szersza od standardowego BMW Serii 5 G60. Zmieni się również delikatnie rozstaw osi, a to za sprawą różnic w geometrii zawieszenia.

2025 BMW M5 Touring
2025 BMW M5 Touring

Niestety, współczesne normy prawdopodobnie nie pozwalają na wykorzystanie akustycznego potencjału silnika V8 spod maski. W sieci pojawiło się nagranie, które nie napawa optymizmem.

Nowe BMW M5 PHEV testowane na torze Nurburgring brzmi zaskakująco cicho, nawet podczas bardzo dynamicznej jazdy. To smutne, że donośniej ćwierkają wiosenne ptaszki, które zgromadziły się na drzewach wokół nitki Północnej Pętli.

To nie pierwsze BMW M5 w wersji kombi. Poprzednie zawstydza nowy model dźwiękiem

Jeśli znasz historię modelu M5, z pewnością kojarzysz iż nie jest to pierwszy raz kiedy BMW oferuje bardziej praktyczne wydanie sportowego modelu. M5 Touring pojawiało się już w przeszłości.

Po raz pierwszy stało się tak w 1992 roku, kiedy to klienci otrzymali możliwość zamówienia BMW M5 E34 Touring. Model z 6-cylindrowym silnikiem 3.8 o mocy 340 koni mechanicznych produkowano do 1995 roku.

BMW M5 E61
BMW M5 E61

Kolejną okazją była generacja E60, która moim zdaniem jest najlepiej brzmiącym M5 w historii. Niemcy pozwolili sobie na odrobinę szaleństwa i zamontowali pod maską wolnossące V10 o pojemności 5.0 litrów.

W latach 2007-2010 sprzedano nieco ponad 1000 egzemplarzy wariantu Touring. Kierowca takiego auta ma do dyspozycji moc 507 koni mechanicznych, a do jego uszu dociera niepowtarzalne brzmienie dziesięciu cylindrów, czego przykład usłyszysz na nagraniu.

Kiedy zobaczymy nowe M5 w wersji produkcyjnej?

Jeśli informacje opublikowane na forum Bimmerpost się sprawdzą, zarówno M5 Limousine jak i M5 Touring pojawią się w sprzedaży jeszcze w 2024 roku. Premiera powinna się odbyć w ciągu najbliższych miesięcy.

Seryjna produkcja BMW M5 G90, czyli wersji sedan, ma się rozpocząć w lipcu 2024 roku. Wstępne doniesienia mówią o dostępności auta aż do lutego 2031 roku.

Na wariant Touring poczekamy kilka miesięcy dłużej, gdyż pierwsze sztuki powinny wyjechać z fabryki w listopadzie 2024 roku. Jestem przekonany, że nowe M5 kombi odniesie wielki sukces, podobnie jak BMW M3 G81.

Źródło: Bimmerpost, Youtube, motofilm.pl