Porsche 911 lepsze od Unimoga. Imponujący rekord na biopaliwie

Porsche 911 kojarzy się wielu osobom wyłącznie jako samochód sportowy. Nie każdy potrafi sobie wyobrazić, jak bardzo wszechstronne jest to auto.

Osobiście miałem już kilkukrotnie się o tym przekonać, chociażby testując 911 Carrera 4 GTS czy 911 Carrera S Cabriolet. Jeden z egzemplarzy ponownie udowodnił, jak wiele potrafi ten model.

Wystarczy powiedzieć, że Porsche 911 jest aktualnie posiadaczem rekordu jako samochód, którym udało się wjechać na największą wysokość. Dokonano tego 2 grudnia 2023 roku.

Porsche 911 Carrera 4S
Jest co świętować

Porsche 911 lepsze niż Mercedes Unimog

Jest to tym bardziej imponujące, że poprzedni rekord ustanowiono w 2020 roku za kierownicą Mercedesa Unimoga. Auta, które od początku miało służyć do wykonywania najcięższej pracy. Wtedy wjechano na 6 694 metrów nad poziomem morza.

Za kierownicą Porsche 911 zasiadł trzykrotny mistrz Le Mans Romain Dumas. Miał on do dyspozycji dość mocno zmodyfikowane auto, które z fabryki wyjechało jako Carrera 4S.

Porsche 911 Carrera 4S
Kierowca jest już przyzwyczajony do poważnych wyzwań

Aby sprostać wyzwaniu, zamontowano tu zupełnie nowe zawieszenie i płyty ochronne pod podwoziem. Poszerzono nadkola, aby zmieścić pod nimi felgi z wielkimi terenowymi oponami.

Udało się uzyskać imponujący prześwit, który wyniósł 350 milimetrów. Skrzynia biegów PDK otrzymała krótsze przełożenia, aby kierowca miał większą łatwość w manewrowaniu przy niższych prędkościach.

Udało się również zastosować nowy układ kierownicy steer-by-wire. Zapewnił on jeszcze lepszą precyzję w tym trudnym terenie. Nie zabrakło oczywiście kubełkowych foteli z karbonu i 5-punktowych pasów bezpieczeństwa.

Porsche 911 Carrera 4S
Porsche 911 Carrera 4S w akcji

Nie zatankowano go zwykłą benzyną

Co więcej, 6-cylindrowy bokser o pojemności 3.0 litrów nie był zasilany standardową benzyną. Zdecydowano się na użycie biopaliwa wytworzonego w sposób odnawialny.

Podwójnie turbodoładowana jednostka, która produkuje 450 koni mechanicznych i 530 niutonometrów spisała się na medal. Działała sprawnie nawet mimo bardzo niskich temperatur i dużo rzadszego powietrza.

Porsche 911 Carrera 4S
Nagle prześwit 911 Dakar wydaje się być mało imponujący

Ostatecznie udało się wjechać na wysokość 6 734 metrów, czyli o 40 metrów wyżej niż ekipie z Mercedesa Unimoga. Dokonano tego w Chile, na wulkanie Ojos del Salado. Podróż trwała ponad 12 godzin.

Źródło: Porsche, motofilm.pl