Koniec z niemieckimi silnikami w BMW. Pracownicy skończyli piękną historię na ostatnim V8

To bez wątpienia jedna z najtrudniejszych decyzji, którą musieli podjąć szefowie BMW w ostatnich latach. Bawarski producent oficjalnie poinformował o zakończeniu produkcji silników spalinowych w Niemczech. Z taśm montażowych naszych sąsiadów będą zjeżdżać już tylko elektryki.

Niektóre media mylnie jednak podają, że BMW całkowicie wycofuje się z modeli spalinowych. Nie jest to prawdą, ponieważ jednostki napędzane benzyną lub olejem napędowym będą wytwarzane w fabrykach zlokalizowanych w Austrii oraz Wielkiej Brytanii.

Niemcy przestawiają się na samochody elektryczne

Zaprzestanie produkcji silników spalinowych nie oznacza, że pracownicy w Niemczech zostaną bez zajęć. Zarząd zainwestuje około 400 milionów euro (1,75 mld złotych po kursie z dnia 16.11.2023), żeby przystosować fabrykę do produkcji aut elektrycznych. Warto dodać, że w tym zakładzie powstaje już coraz bardziej popularne i4. W ciągu czterech najbliższych lat dołączy do niego i3 oraz sześć pojazdów elektrycznych zaprojektowanych zgodnie z całkowicie nową filozofią stylistyczną marki.

10 listopada 2023 roku wyprodukowano ostatnie V8 od BMW w Niemczech

Ostatnim silnikiem, który powstał w Niemczech była ośmiocylindrowa jednostka dostępna pod maską m.in. BMW M5.

Cała produkcja V8 i V12 zostanie przeniesiona do Wielkiej Brytanii, natomiast mniejsze i bardziej ekonomiczne jednostki mają powstawać w Austrii.

BMW odjechało swoim konkurentom i nie da się dogonić. Audi i Mercedes zostały daleko w tyle

A co z pracownikami, którzy pracowali przy produkcji silników spalinowych w Niemczech? BMW zapewnia, że wszystkie 1200 osób zostanie odpowiednio przeszkolonych. Każdy otrzyma inne zadanie w różnych działach firmy, nieliczni zmienią lokalizację pracy.

Niemcy nie mogą narzekać na brak zajęć. Na przykład w fabryce w Dingolfing produkowane są modele iX, i7 oraz i5, a w Regensburgu SUV-y o nazwie iX1 oraz iX2. Wkrótce powstanie także centrum testowe baterii w Wackersdorf. Mówi się również o nowej montowni akumulatorów w Strasskirchen, której chcą nawet mieszkańcy niemieckiej wioski.

Kiedy BMW przestanie produkować silniki spalinowe?

Wielu producentów deklaruje maksymalnie 2030 rok jako ostateczną datę odejścia od jednostek spalinowych. Mercedes przejdzie na silniki elektryczne jeszcze szybciej, bo już w 2025 roku. Audi zrezygnuje z modeli spalinowych w 2026 roku.

BMW oficjalnie nigdy nie zapowiedziało całkowitej rezygnacji z bawarek napędzanych benzyną lub Dieslem. Zarząd ciągle widzi potencjał w produkcji tych jednostek, tym bardziej że są coraz doskonalsze. Nowoczesne Diesle BMW nie tylko oferują znakomite osiągi, ale też nieprawdopodobnie niskie spalanie często nie przekraczające 5 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów w największych modelach.

Źródło: BMW, Autoevolution, motofilm.pl