Tesla i Chińczycy wykańczają Volkswagena. Firma nie przedłuży umów wielu pracownikom

Volkswagen nie ma najlepszych wieści dla swoich pracowników. Wielu z tych, którzy pracują wyłącznie przy produkcji aut elektrycznych, zostanie zwolnionych. Chodzi o połowę wszystkich zatrudnionych w zakładach zlokalizowanych w Zwickau. Producent planował przedłużyć umowę 540 osobom, ale 269 z nich nie ma na co liczyć.

„Volkswagen w dalszym ciągu ma 100% pewności co do drogi do elektryfikacji, ale obecne warunki finansowe nie pozwalają nam na przedłużenie 269 umów” – powiedział mediom przedstawiciel VW.

> Volkswagen ma dość dominacji Tesli. Wzięli części z Porsche 911, żeby następcą Arteona zniszczyć Teslę Model 3 Performance (wideo)

W niemieckiej fabryce produkowanych jest aktualnie 6 modeli elektryczny trzech marek grupy Volkswagena, a łącznie zatrudnionych jest niecałych 10700 osób. Warto przypomnieć, że 5 lat temu Volkswagen ogłosił, że zainwestuje w rozbudowę zakładów w Zwickau 1,2 miliarda euro, co miało pozwolić na stabilność zatrudnienia. Ambitny plan po części się nie powiódł.

Tesla i chińskie auta wykańczają Volkswagena

Volkswagen musi mierzyć się tylko z tym, że klienci nie chcą kupować samochodów elektrycznych. W rozwoju elektryków przeszkadza również inflacja i cięcia dotacji w wielu europejskich krajach (w Polsce jeszcze istnieje dopłata do elektryka w wysokości do 27 tysięcy złotych). Nie pomagają także bardzo atrakcyjne ceny nowych modeli Tesli i chińskich aut elektrycznych, które coraz częściej pojawiają się w UE. Obniżenie cen przez Volkswagena w takim stopniu jak zrobiła to Tesla, mogłoby poważnie wpłynąć na opłacalność produkcji.

Volkswagen ID.X Performance
Volkswagen ID.X Performance

Co ciekawe, w sierpniu 2023 roku Niemcy kupili rekordową ilość samochodów elektrycznych po informacjach o planach wstrzymania dotacji. W ciągu 31 dni samochody na baterię znalazły aż 86 649 nabywców, głownie firmy.

> Tesla drastycznie obniża ceny i wycofuje „biedną” wersję. Z dnia na dzień 76 tys. zł rabatu na nowe auto. „Wykończą Niemców”

Niemieccy politycy obawiają się, że jest to dopiero początek cięć wykonywanych przez Volkswagena. Analitycy grożą nawet, że spowolnienie niemieckiej gospodarki będzie miało fatalny wpływ na tamtejszy przemysł motoryzacji, który i tak „już swoje dostał” przez pandemię, niedobór chipów i wzrost cen surowców.