Doskonale pamiętamy czasy, gdy w 2005 roku do produkcji trafiło Bugatti Veyron 16.4. Wszyscy byli w szoku słysząc o mocy, jaką generuje jednostka napędowa.
W modelu tym montowano aż 16-cylindrowy silnik w układzie W, który ma pojemność 8.0 litrów. Dzięki czterem turbosprężarkom udało się osiągnąć moc 1001 koni mechanicznych.

Przekroczenie magicznej bariery tysiąca było czymś niezwykłym. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwające 2,5 sekundy i prędkość maksymalna powyżej 400 km/h w dość wygodnym i komfortowym aucie to niesamowite osiągnięcie.
Doczekaliśmy się teraz momentu, w którym takie liczby stają się czymś bardziej pospolitym. Wszystko za sprawą samochodów elektrycznych i łatwości w uzyskiwaniu wysokich parametrów.
Dzisiaj, praktycznie od ręki możemy kupić Teslę Model S Plaid, wyposażoną w napęd o mocy 1020 koni mechanicznych i przyspieszającą od 0 do 100 km/h w nieco ponad 2 sekundy. I to wszystko za ułamek ceny nowego Bugatti Veyrona.


Na rynku pojawia się coraz więcej elektryków, które oferują moc ponad 1000 koni. Marka należąca do koncernu Geely właśnie pokazała dość interesujący model.
Mowa tutaj o Zeekr 001, czyli liftbacku segmentu E. Nowa wersja o oznaczeniu FR wyposażona jest w aż cztery silniki elektryczne, które łącznie generują 1265 koni mechanicznych.
Producent deklaruje, że przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa tylko 2,07 sekundy. Jest to natomiast pomiar „lotny”, czyli z 1-foot-rollout. Faktyczny sprint do setki zajmuje więc o około 0,2 sekundy dłużej. Tak czy siak, wynik jest rewelacyjny.


Zeekr 001 FR trafi do pierwszych klientów w Chinach w październiku. Na europejskim rynku auto nie będzie dostępne, ale bardzo możliwe, że technologia w nim użyta pojawi się w Europie.
Jak wiemy, Geely jest również właścicielem marki Volvo oraz Polestar. Niedawno zapowiedziano nowego minivana Volvo EM90, który ma być europejskim odpowiednikiem samochodu Zeekr 009.
Powered by four electric motors, #ZEEKR001FR produces 1,265 horsepower and can accelerate from 0 to 100 kilometers per hour in just 2.07 seconds in a rolling start scenario. pic.twitter.com/aVjnl04K48
— ZEEKR (@ZEEKRGlobal) September 1, 2023
Jest więc szansa, że napęd pokazany w Zeekr 001 FR trafi wkrótce do któregoś z Polestarów. A jak wiadomo, marka ta powinna już wkrótce oficjalnie zostać wprowadzona do Polski.
Zeekr 001 FR startuje w Chinach od ceny około 1 miliona juanów, czyli o około 40 000 złotych mniej niż Tesla Model S Plaid. Na pokładzie znajduje się bateria o pojemności 100 kWh i technologia 800V.
Auto jest wyposażone w system torque vectoring, więc pokonywanie szybkich zakrętów to czysta przyjemność. Zeekr 001 FR potrafi też zawrócić w miejscu jak czołg, kręcąc kołami w odpowiednią stronę.