500 koni w rodzinnym minivanie będzie normą. Te samochody jeszcze wyprą SUV-y

Jeszcze kilka lat temu, gdy ktoś myślał o 500-konnym samochodzie to miał przed oczami sportowe modele Porsche, Ferrari czy Mercedesa-AMG. Dzisiaj wartości około pół tysiąca koni mechanicznych już na nikim nie robią wrażenia. Świat mocno poszedł do przodu i w połączeniu z systemami bezpieczeństwa i autonomią potężna moc może uratować życie twoje oraz twojej rodziny. Przykład?

Proszę bardzo. Wyobraź sobie, że zatrzymałeś pojazd na czerwonym świetle. W lusterkach widzisz jednak ciężarówkę, której kierowca nie do końca skupił się na jeździe i nie obserwuje tego, co dzieje się przed przednią szybą. Wysoka moc i moment obrotowy umożliwiają błyskawiczną reakcję na tę sytuację, dzięki czemu minimalizujemy ryzyko poważnego wypadku lub całkowicie je eliminujemy. W wielu pojazdach (w tym w Tesli) istnieją systemy, która stale monitorują sytuację za pojazdem i automatycznie podejmują odpowiednie działania.

Tak wygląda zupełnie nowy model Volvo. Elektryczny minivan EM90 może zapewnić ponad 800 kilometrów zasięgu

Chińczycy zdają się o tym doskonale wiedzieć, dlatego zaprezentowali minivana o nazwie Xpeng X9, który jest dostępny w 503-konnej wersji z dwoma silnikami elektrycznymi. Auto waży 3210 kilogramów i zapewni komfort 7 dorosłym pasażerom. Nadwozie mierzy 5293 mm długości, 1988 mm szerokości oraz 1785 mm wysokości i jego sprzedaż na rodzimym rynku rozpocznie się jesienią tego roku.

Oczywiście będzie dostępna słabsza wersja. Chiński producent uznał jednak, że 320 koni mechanicznych w rodzinnym minivanie to już absolutne minimum. W tym przypadku udało się uzyskać nieco niższą wagę (-85 kg), ale gorszą o 20 km/h prędkość maksymalną 180 km/h. Auto jest bogato wyposażone i oferuje szereg systemów bezpieczeństwa. Nie zabraknie również takich udogodnień, jak podgrzewanych siedzeń czy ogromnego tabletu ku uciesze podróżującym. Niestety wszelkie inne dane techniczne, w tym pojemność baterii, wciąż pozostają tajemnicą. Inny model tej marki może się jednak ładować z mocą dochodzącą nawet do 300 kW. Większość elektryków w Polsce jest ograniczona do 150 kW.

Xpeng X9 - tył
Xpeng X9 – tył

Xpeng od sierpnia tego roku mocno rozgląda się w Europie. W niektórych krajach pojawiły się nawet pierwsze SUV-y tej marki, aby ocenić potencjał sprzedażowy. Niewykluczone, że marka ma swoich wysłanników w Polsce.

Minivany mogą wyprzeć SUV-y i crossovery

Xpeng nie jest jedynym producentem, który pokazał w ostatnich miesiącach ciekawego minivana. Tesla również przekonała się do tego rodzaju nadwozia i oferuje Cybertrucka cieszącego się niesamowitą popularnością. Nawet europejskie marki wprowadzają podobne modele do swoich oferty. Doskonałym przykładem jest Volvo, które nigdy takiego auta nie miało, a teraz ma. Oczywiście elektryczne.

W Polsce można również kupić Maxusa, o którym szerzej rozpisywałem się w tym wpisie.