Mitsubishi zamierza wycofać się z Europy? To byłaby druga marka samochodowa po Infiniti, którą możemy pożegnać

Mitsubishi nie wprowadzi na europejski rynek żadnego nowego modelu w najbliższej przyszłości – czytamy w komunikacie japońskiej firmy. Wszystkie obecne generacje modeli będą dostępne w sprzedaży. Zamrażając premiery nowych modeli, samochody Mitsubishi siłą rzeczy nie rozwijane technologicznie najprawdopodobniej nie będą spełniały coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin obowiązujących w Europie, a to oznacza, że Mitsubishi może planować (informacja niepotwierdzona) całkowite wycofanie się z rynków Starego Kontynentu, w tym z Polski. To byłaby druga japońska marka po Infiniti (należąca do Nissana), której mogłoby zabraknąć w Europie.

– Na posiedzeniu zarządu Mitsubishi Motors Corporation w dniu 27 lipca 2020 roku podjęto decyzję o zamrożeniu wprowadzania nowych modeli na rynek europejski. Sprzedaż istniejących modeli będzie kontynuowana. Dodatkowo, kontynuowane będą działania posprzedażowe i serwisowe dla klientów, którzy korzystają z samochodów i usług Mitsubishi — powiedziała Kinga Lisowska.

Japoński producent samochodów skoncentruje się na rynkach Azji Południowo-Wschodniej, gdzie ma 6,4% udziału w przeciwieństwie do zaledwie 1% w Europie i 0,9% w Ameryce Północnej. Mitsubishi podjętymi działaniami zamierza obniżyć koszty o 20% w ciągu najbliższych dwóch lat.

> Suzuki Jimny musi odejść z Europy: nie spełni norm emisji spalin od 2021 roku

Mitsubishi Outlander PHEV 2019

Tylko w drugim kwartale tego roku Mitsubishi zanotowało około 1,7 miliarda dolarów straty z powodu koronawirusa i spadku sprzedaży. Japończycy spodziewają się, że całkowita strata w roku podatkowym (kończącym się w marcu 2021 roku) wyniesie około 3,4 miliarda dolarów. To największa strata Mitsubishi od 18 lat.

> W Polsce zabiło go prawo, w UE ogromny sukces Mitsubishi Outlander PHEV

Decyzje podjęte przez zarząd firmy powodują, że na próżno czekać na zapowiadanego nowego Outlandera (podobno odwołanego w ostatniej chwili) czy Eclipse Cross po liftingu. Warto przypomnieć, że w marcu br. polski oddział Mitsubishi przywrócił do oferty Outlandera PHEV, który notabene – w Europie jest jednym z najchętniej wybieranych samochodów z napędem elektrycznym.

Mitsubishi ASX INSPORT (2020)
Mitsubishi ASX INSPORT (2020)

W ofercie polskiego importera istnieje sześć modeli: nowy Space Star, ASX, Eclipse Cross, Outlander + Outlander PHEV oraz pickup L200. Najtańszy model Space Star z silnikiem o pojemności 1.0 l i mocy 71 koni mechanicznych został wyceniony na 42 990 złotych. Z drugiej strony nowe Mitsubishi Outlander plug-in hybrid kosztuje przeszło 175 tysięcy złotych.

W przypadku ewentualnego wycofania się w przyszłości Mitsubishi Motors z rynku polskiego (nie wydano żadnego oficjalnego potwierdzenia), wszelkie usługi posprzedażowe czy serwisowe na pewno zostaną zachowane.

Źródło: Automotive News Europe