Niedawno prezentowaliśmy Wam jednego z ciekawszych przedstawicieli grupy hot-hatch – BMW M135i. Tym razem mieliśmy możliwość bliższego zapoznania się z jego mocnym rywalem z Ingolstadt. Zapraszamy na test Audi RS3.

Jest to już druga generacja tego najmniejszego reprezentanta najszybszych modeli Audi z literkami RS w nazwie. Poprzednie RS3 sprzedano w liczbie niespełna 3,000 egzemplarzy, więc wkrótce będzie to prawdziwy biały kruk rozchwytywany przez kolekcjonerów. Jak będzie z obecną generacją? Czy ona również będzie tak rzadko spotykanym autem na drogach?

Na następcę Audi kazało nam czekać 3 lata. Na szczęście mimo wszechobecnego downsizingu pod maską RS3 pozostał 5-cylindrowy silnik 2,5 TFSI. Tym razem generuje on 367 KM oraz 465 Nm. Oprócz świetnych osiągów takich jak przyspieszenie do setki w 4,3 sekundy oraz prędkość maksymalną wynoszącą 280 km/h zapewnia on także genialne brzmienie wydobywające się z końcowych elementów układu wydechowego. Dźwięk przypomina barwą ten znany z supersamochodów takich jak Lamborghini Gallardo czy 10-cylindrowa odmiana Audi R8. Podczas redukcji biegów towarzyszą mu niesamowicie głośne strzały, które nie raz przestraszyły niczego nieświadomych przechodniów. Żaden z nich nie spodziewał się, że zwykłe szare Audi A3 Sportback może być tak niegrzeczne.

Audi RS3 Sportback 2015

Moc przekazywana jest, jak w każdym modelu z gamy RS, za pomocą systemu Quattro. Od 50 do 100% momentu obrotowego może być przekazane na tylną oś w razie potrzeby, jednak podczas testu na torze ani razu nie udało nam się wprowadzić auta w nadsterowność. RS3 po prostu bez dyskusji wykonuje nasze polecenia wydawane zza kierownicy, bez niepotrzebnych efektów zarzucania tyłem, może z delikatnym płużeniem podczas hamowania, jednak nie przeszkadza to tak bardzo. Ponownie zastosowano także system Audi Magnetic Ride, który jest w stanie utwardzić zawieszenie.

Co wyróżnia RS3 w kwestii wyglądu? Jest tu inaczej niż w przypadku konkurencji BMW. Tu od razu widać co się święci. Nadmuchane zderzaki z wielkimi wlotami powietrza, dwie ogromne końcówki układu wydechowego, 19-calowe felgi spod których wystają ogromne tarcze hamulcowe oraz czerwone zaciski z logo RS. Wewnątrz przywitają nas dobrze trzymające fotele z czerwonymi przeszyciami, kierownica częściowo pokryta Alcantarą oraz czerwone wstawki w nawiewach. Poza tym jest to nadal bardzo funkcjonalny kompakt, który wygodnie przewiezie nawet pięć osób i dość sporo bagażu.

Audi RS3 Sportback 2015

Podczas spokojnej jazdy w trasie udało nam się zejść ze spalaniem do wartości 7,8l/100 km przy pięciu osobach na pokładzie. Jednak jednocyfrowe wartości na komputerze pokazują się niezwykle rzadko. Po wjechaniu do miasta widzimy na nim już 12-14 litrów, a nasza wycieczka na ODJT Autodrom Pomorze, na którym wykonaliśmy kilka testowych przejazdów, dorzuciła do tego wyniku kolejne 10l /100 km. W tym miejscu pragnę jeszcze podziękować zarządowi autodromu za udostępnienie nam pierwszego tego typu obiektu na Pomorzu, i zachęcam każdego z Was do skorzystania z jego oferty, aby jeszcze pewniej czuć się za kierownicą własnego samochodu.

Za takie niecodzienne połączenie jak zwykle trzeba swoje zapłacić. Ceny Audi RS3 Sportback zaczynają się od 257,000 złotych. Egzemplarz, którym my mieliśmy przyjemność jeździć, posiadał wiele dodatków, które wyceniono na ponad 90,000 złotych. Był to między innymi system nawigacji MMI Touch za 10,000 złotych, zestaw głośników Bang & Olufsen za 3,000, sportowe fotele za 4,000 czy zawieszenie Audi Magnetic Ride wycenione na 5,500 złotych. Łącznie za tak ‘dopasioną’ RS-trójkę Audi życzy sobie 348,140 złotych. Powiecie, że za kompaktowe auto jest to horrendalnie wysoka kwota, no ale uwierzcie mi, po przejechaniu kilku pierwszych kilometrów wszelkie wątpliwości odejdą w niepamięć, a wydaje mi się również, że za jakiś czas taka inwestycja jest w stanie się zwrócić.

Dane Techniczne:
Napęd
Rodzaj silnika: benzynowy, doładowany, R5
Pojemność: 2480 cm3
Napęd: 4×4 (Quattro)
Moc maksymalna: 367 KM / 5550-6800 rpm
Maks. moment Obr: 465 Nm / 1625-5550 rpm
Skrzynia biegów: 7-biegowa automatyczna S tronic

Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4 343 / 1 800 / 1 411 mm
Rozstaw osi: 2 631 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 280 / 1120
Masa własna: 1 595 kg

Dane eksploatacyjne
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 4,3 s
Prędkość maksymalna: 280 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 7,8 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 14,5 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 10,8 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 50 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 189