Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro. Niemiecki elektryk przejedzie ponad 400 km i ma 299 KM

Elektryczna przyszłość motoryzacji zmusza producentów do rozszerzania oferty o kolejne modele charakteryzujące się bezemisyjną jazdą. Wiele marek ze sobą współpracuje i dzieli się między sobą technologiami. Pozwala to zaoszczędzić mnóstwo czasu i pieniędzy podczas projektowania nowych aut.

Jednym z efektów takiej współpracy jest najmniejszy elektryczny SUV producenta z Ingolstadt. To Audi Q4 E-Tron, które zbudowane zostało na modułowej płycie podłogowej MEB stworzonej przez Volkswagena. Na tej samej podstawie zbudowano Skodę Enyaq iV oraz Volkswagena ID.4.

Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro

Wspomniane wyżej Audi zadebiutowało na rynku w kwietniu 2021 roku. Niemiecki producent zaprezentował ten model od razu w dwóch wariantach nadwozia, standardowym SUV oraz Sportback, czyli z mocniej opadającym ku tyłowi dachem. Na naszym parkingu redakcyjnym pojawiła się ostatnio właśnie ta druga odmiana.

Nazwa tego auta jest dosyć długa i może spowodować, że się pogubimy. W pełnej wersji brzmi: Audi Q4 Sportback e-tron S line 50 quattro. Liczba ’50’ w tym ciągu oznacza, że mamy do czynienia z najmocniejszym dostępnym obecnie wariantem napędowym.

Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro

Na każdej z osi umieszczono po jednym silniku elektrycznym, które oferują kierowcy systemową moc 299 koni mechanicznych oraz moment obrotowy wynoszący 460 niutonometrów. Producent deklaruje przyspieszenie do 100 km/h w 6,2 sekundy i prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 180 km/h.

Każde wciśnięcie prawej stopy powoduje sprawne rozpędzenie się, niezależnie z jaką prędkością jedziemy. Zdecydowanie na brak mocy nie możemy tutaj narzekać, szczególnie w mieście. Bardzo trudno będzie nam znaleźć 'przeciwnika’, który spod świateł wystartuje szybciej niż my.

Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro

Między tymi silnikami umieszczono akumulatory o pojemności 82 kWh brutto. Ich użyteczna objętość to natomiast 76,6 kWh. Możemy je naładować z mocą do 125 kW z szybkiego urządzenia lub do 11 kW ze zwykłego gniazdka. Opcjonalnie możemy zamontować w garażu wallboxa e-tron connect, który będzie w stanie zasilać baterie z mocą do 22 kW.

Audi deklaruje, że tak skonfigurowanym Q4 przejedziesz na jednym ładowaniu między 420 a 497 kilometrów. Nam w trasie, przy prędkościach między 90 a 120 km/h, udało się przejechać zaledwie około 300 kilometrów. Należy jednak wziąć pod uwagę zimowe temperatury nieznacznie przekraczające 0 stopni Celsjusza.

Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro

Jeżdżąc po mieście oczywiście da się ten wynik poprawić. Duży na to wpływ ma między innymi inteligentny system rekuperacji. Samochód bez przerwy monitoruje otoczenie i gdy zauważy zmianę ograniczenia prędkości lub wolniej jadące przed Tobą auto, sam rozpocznie hamowanie i odzyskiwanie energii. Jazda jedną nogą to tutaj czysta przyjemność.

Zasięg naszego samochodu w aktualnych warunkach jest w bardzo efektowny sposób zaprezentowany na ekranie nawigacji. System korzystający z map Google pokazuje niebieską granicę wokół naszej pozycji. Właśnie do niej będziemy w stanie dojechać przy aktualnym poziomie naładowania akumulatorów.

Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro

Podczas naszego testu udało nam się przejechać 1130 kilometrów, z czego około 750 kilometrów pokonaliśmy na trasie. Komputer pokładowy wskazał średnie zużycie energii na poziomie 25,4 kWh/100 km. Na jednym z odcinków o długości 350 kilometrów, pokonanym ze średnią prędkością 85 km/h, średnie zużycie wyniosło 25,5 kWh/100 km.

Na pokładzie naszego egzemplarza pojawiło się opcjonalne zawieszenie sportowe i progresywny układ kierowniczy. Pozwala on na bardzo pewne pokonywanie zakrętów, ale momentami da się odczuć dużą sztywność. Duża odczuwalność nierówności to również zasługa 21-calowych felg.

Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro

Wyjdźmy jednak na zewnątrz i spójrzmy na stylistykę. Szczerze mówiąc, na zdjęciach Audi Q4 e-tron wygląda na większy niż jest w rzeczywistości. Wystarczy powiedzieć, że nadwozie jest o 5 centymetrów krótsze i o 3,5 centymetra niższe niż w przypadku Audi Q5. Na szczęście nie czuć tego wewnątrz.

Wysoka i dosyć płaska przednia część samochodu może sprawiać wrażenie topornej, jednak Audi udało się uzyskać współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,26, co jest świetnym wynikiem. Aerodynamika w samochodach elektrycznych odgrywa znaczną rolę i pozwala na wydłużenie zasięgu.

Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro

Audi przyzwyczaiło nas już do efektownych elementów świetlnych na zewnątrz auta. Nie inaczej jest w przypadku modelu Q4 e-tron. Z tyłu mamy długą listwę LED przebiegającą przez całą szerokość klapy bagażnika. Z przodu natomiast opcjonalne reflektory LED, które dodatkowo możemy konfigurować z poziomu komputera pokładowego.

Kierowca może wybrać jeden z czterech układów świateł LED do jazdy dziennej. Model Q4 jest pierwszym samochodem na świecie z tego typu opcją w reflektorach przednich. O skuteczności świecenia lamp Matrix LED nie trzeba się już chyba rozpisywać. Jak zwykle działają one rewelacyjnie i w każdych warunkach zapewniają świetną widoczność. To warta dokupienia opcja.

Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro

Dodatkowo każde otworzenie czy zamknięcie samochodu będzie się wiązało z efektowną animacją. Zarówno z przodu jak i z tyłu Audi zaprogramowało „przepływanie” świateł pomiędzy poszczególnymi segmentami LED. Zrobi to wrażenie na każdym znajomym, któremu zdecydujesz się tym pochwalić.

Wewnątrz zauważysz od razu sześciokątną kierownicę. Nie ma co się obawiać nieznanego do tej pory kształtu. Możesz uwierzyć, że manewrowanie autem nie sprawia żadnych problemów i zawsze znajdziesz wygodne położenie rąk.Bardzo wygodne fotele, które mogą być obite materiałem Dinamica.

Przypomina ona z wyglądu i w dotyku zamsz, ale powstała z recyklingu tekstyliów i butelek PET. Dla wielbicieli prawdziwej skóry jest również oczywiście opcja wykończenia wnętrza szlachetnym materiałem Feinnappa. Żeby wykonać obicia dla jednego kompletu siedzeń zużywa się 26 butelek PET o pojemności 1,5 litra.

Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro

Niestety, wewnątrz Audi Q4 e-tron znajdziemy też dość sporo twardych plastików. W tym miejscu widać, że ten samochód nie ma za bardzo odbiegać jakością wykończenia od swoich braci, czyli Volkswagena ID.4 czy Skody Enyaq iV. Na szczęście elementy te wyglądają porządnie i nie są nieprzyjemne w dotyku.

Mimo nadwozia w stylu coupe miejsca nad głowami pasażerów tylnej kanapy nie brakuje. Nie można też narzekać na ilość przestrzeni na nogi. Podróżując z pewnością docenisz mnóstwo schowków, o łącznej pojemności 24,8 litra. Wśród nich rewelacyjnym rozwiązaniem są kieszenie w każdych drzwiach, które pomieszczą naprawdę spore butelki.

Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro

Bagażnik oferuje natomiast pojemność 535 litrów, którą z łatwością możemy powiększyć do 1460 litrów. Oparcia tylnej kanapy dzielą się w proporcji 40:20:40, co pozwala na dużo możliwości konfiguracji przestrzeni bagażowej. Nie ma żadnego problemu, żeby wybrać się tym SUV-em z całą rodziną na wakacje.

Zarówno podczas długich podróży, jak i w momencie przemieszczania się po mieście, docenisz przezierny wyświetlacz Head Up Display. Z perspektywy kierowcy ma on przekątną około 70 cali. Audi zaimplementowało w nim funkcję rozszerzonej rzeczywistości.

Dzięki temu, polecenia z nawigacji są dosłownie nanoszone na drogi i skrzyżowania, które widzimy gołym okiem. Gdzieś tam, kilka metrów przed samochodem pojawia się strzałka wskazująca kierunek jazdy. Trudno to wytłumaczyć, tego trzeba po prostu doświadczyć. To rozwiązanie spisuje się świetnie w miejscach, w których jesteśmy pierwszy raz.

Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro

A ile taki elektryczny SUV od Audi kosztuje? Za standardowe Q4 e-tron musisz zapłacić co najmniej 201 890 złotych. Decydując się na wersję Sportback wydasz minimum 227 780 złotych. Za tyle otrzymasz model w wariancie 35 e-tron z jednym silnikiem o mocy 170 koni mechanicznych, który napędza oś tylną, i z akumulatorem o pojemności 55 kWh brutto.

Cena wersji, którą testowaliśmy, czyli Audi Q4 Sportback 50 e-tron Quattro zaczyna się od 266 100 złotych. Doposażenie go w liczne pakiety oraz obłędnie wyglądający lakier Violet Aurora Metallic podniosło tę kwotę do 336 810 złotych. W tej cenie mamy też między innymi 4-letni pakiet naprawczy, dach panoramiczny i świetnie grający system audio SONOS Premium.

Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro

Decydując się na średniej wielkości SUV-a z napędem elektrycznym z pewnością wybierzesz się do salonów Volkswagena i Skody. Warto jednak również sprawdzić ofertę Audi, gdyż tę samą technologię dostaniesz w, naszym zdaniem, dużo bardziej efektownym opakowaniu.

Audi pomoże Ci również w zakupie samochodu w ramach programu dofinansowania NFOŚiGW „Mój elektryk”. Tutaj jednak nie będzie można za bardzo 'zaszaleć’ i do dyspozycji będziesz miał jedynie te słabsze warianty napędowe. W przypadku wersji Sportback będzie to 35 e-tron, a w standardowym Q4: 35 e-tron oraz 40 e-tron.