SUV-y i crossovery nieustannie królują w rankingach popularności na rynku. Klienci najchętniej sięgają po właśnie takie samochody, a sami producenci uciskają w swoich ofertach coraz więcej propozycji tego typu. Nie ma się jednak co oszukiwać, że większość SUV-ów nie ma nic wspólnego z jazdą po bezdrożach. Prześwit często nie jest znacznie większy niż w zwykłym hatchbacku, a o napędzie na wszystkie koła w wielu przypadkach możesz zapomnieć. Da się oczywiście w pewnym stopniu zwiększyć możliwości jazdy w terenie, korzystając z usług firm zajmujących się modyfikacjami. Cupra Formentor All-Terrain od JE Design jest tego świetnym przykładem.
- Cupra Formentor sprzedaje się w Polsce prawie dwa razy lepiej niż rok temu
- Firma JE Design przygotowała pakiet All-Terrain dla popularnego SUV-a z Hiszpanii
- Zestaw składa się z elementów stylistycznych, zmodyfikowanego zawieszenia i nowych kół
- Opcjonalnie możesz zamontować głośniejszy układ wydechowy
Cupra Formentor należy do najbardziej popularnych SUV-ów w Polsce. Tylko w marcu 2024 roku przeprowadzono 679 rejestracji nowych egzemplarzy w kraju. W całym pierwszym kwartale 2024 były to 2182 rejestracje, co jest wynikiem o 83 procent lepszym niż w tym samym okresie roku 2023.
Podróżując po polskich drogach z łatwością spotkasz ten model na ulicy, jeździ ich naprawdę sporo. Jeśli masz więc ochotę wyróżnić swój egzemplarz z tłumu, niemiecka firma JE Design przygotowała ciekawy pakiet o nazwie „All-Terrain„.
Nie tylko zmienia on stylistykę auta, ale również nieco poprawia jego właściwości jazdy w terenie.
Cupra Formentor All-Terrain JE Design
Już na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia ze zmodyfikowanym samochodem. Nie ma tutaj mowy o dyskretnym pakiecie stylistycznym.
Łącznie, sam zestaw wizualny obejmuje 10 elementów, takich jak poszerzenia nadkoli, dokładki zderzaków czy dodatkowe ospojlerowanie. Jest też spory bagażnik dachowy z oświetleniem LED.
Tuner postanowił nieco zwiększyć prześwit, montując specjalne podkładki w zawieszeniu. Co istotne, jeśli auto wyposażone jest w system DCC, nadal będzie on w pełni funkcjonalny.
Za wypełnienie nadkoli odpowiadają zamontowane na dystansach 18-calowe felgi z terenowymi oponami w rozmiarze 225/50 R18. Całość prezentuje się naprawdę ciekawie i nadaje nowego charakteru Formentorowi.
Jeśli masz ochotę na nieco lepsze brzmienie silnika, tuner może Ci zaoferować nowy układ wydechowy, wyposażony w klapy. Współpracuje on z fabrycznymi trybami jazdy, więc wybierając „Comfort” zawory się zamykają i układ cichnie.
Zestaw pasuje do wszystkich wersji
Pakiet All-Terrain dostępny jest dla wszystkich wersji napędowych Formentora. Oczywiście zalecałbym wybór auta z napędem na cztery koła i aktualnie w cenniku masz do wyboru trzy takie warianty.
Najtańszy Formentor z napędem 4Drive to wydatek 169 000 złotych brutto za auto ze 190-konnym silnikiem 2.0 TSI. 171 800 złotych brutto musisz wydać na oszczędnego, 150-konnego Diesla 2.0 TDI 4Drive. Sporo więcej, bo aż 234 400 złotych brutto kosztuje Formentor 2.0 TSI o mocy 310 koni mechanicznych.
Pomijam limitowaną wersję VZ5 z jednostką 2.5 TFSI znaną z Audi RS3, którą miałem przyjemność sprawdzić w 2023 roku. Raczej jest mało prawdopodobne, żeby któremuś z właścicieli przyszła do głowy konwersja takiej odmiany na All-Terrain.
Ceny samego pakietu JE Design niestety jeszcze nie ujawniono. Za podobny zestaw aerodynamiczny, w nieco innej wersji, trzeba zapłacić około 18 000 złotych brutto, a za układ wydechowy kolejne 13 500 złotych brutto.
Źródło: JE Design, PZPM, motofilm.pl