To będzie pierwsze 7-osobowe Porsche. K1 elektrycznym SUV-em z zawrotną ceną

Lista modeli typu SUV w gamie Porsche obecnie składa się z dwóch pozycji: Macana oraz Cayenne. Na upartego możemy do tego doliczyć również uterenowione kombi w postaci Taycana Cross Turismo. Cayenne jest sporym autem segmentu E, ale Niemcy ze Stuttgartu-Zuffenhausen szykują dla klientów coś jeszcze większego. Model o tymczasowym oznaczeniu Porsche K1 będzie pierwszym 7-miejscowym modelem tej marki.

  • Porsche przygotowuje 7-osobowego SUV-a, większego od Cayenne
  • Model o tymczasowej nazwie K1 będzie wyposażony w napęd elektryczny
  • W sieci pojawiły się pierwsze zdjęcia zamaskowanego prototypu
  • Cena tego auta znacznie przekroczy milion złotych

Porsche Cayenne znane jest jako model, który uratował markę przed upadkiem. Wysokie zainteresowanie ze strony klientów pomogło w utrzymaniu Porsche przy życiu.

Niemiecki producent najprawdopodobniej nie przetrwałby na rynku, gdyby nadal budował jedynie sportowe samochody. Dzięki Cayenne dziś możemy nadal jeździć autami dopracowanymi niemal do perfekcji.

Piekielnie mocne Porsche Macan 2025. W mieście 787 km zasięgu

Porsche powoli rozszerza swoją ofertę samochodów elektrycznych. Całkiem niedawno do Taycana dołączył Macan, a niebawem zobaczymy bezemisyjnych następców modeli 718 Boxster oraz 718 Cayman.

Porsche K1 – pierwsze zdjęcia

Następną pozycję w kolejce elektrycznych nowości zajmuje kolejny SUV, tym razem jeszcze większy i jeszcze bardziej pojemny niż Cayenne. Auto otrzymało tymczasowe oznaczenie K1, lecz z pewnością Niemcy wymyślą mu jakąś ładniejszą nazwę.

Luksusowy elektryczny SUV ma pomieścić wewnątrz aż siedem osób. W sieci pojawiły się właśnie pierwsze zdjęcia zakamuflowanego prototypu, który wyciągnięto na krótkie jazdy testowe.

Dzięki fotografiom jesteśmy w stanie wyobrazić sobie jak może wyglądać nowe Porsche. Warto jednak pamiętać, że producenci potrafią dość sprytnie nas zmylić montując dodatkowe płaszczyzny, których nie znajdziesz w wersji produkcyjnej.

Oglądając zdjęcia nie można na przykład jednoznacznie stwierdzić, jak finalnie będzie przebiegała linia dachu. Nie ma pewności, czy Porsche zdecyduje się na stylistykę nadwozia bardziej w kierunku Coupe czy klasycznego SUV-a.

W przedniej części widać natomiast dobrze kształt reflektorów, który znamy już z Taycana czy nowego Macana. Ten fragment raczej nie ulegnie zmianie, gdyż odpowiada aktualnemu językowi stylistycznemu Porsche.

Porsche Taycan Turbo GT
Porsche Taycan Turbo GT

Z tyłu pojawia się przeciągnięta przez całą szerokość klapy bagażnika listwa LED. Mimo tego, że została ona przez Porsche oklejona czarną folią, wystarczy trochę wyobraźni aby przewidzieć jak wygląda bez niej.

Na pokładzie najnowsza technologia

Do oficjalnej premiery nowego Porsche jest jeszcze sporo czasu. Pierwsze informacje mówią o debiucie dopiero w 2027 roku. Już teraz jednak wiadomo dość sporo na temat tego, co zaoferuje K1.

Będzie to pierwszy model Porsche zbudowany na zupełnie nowej platformie SSP Sport. Ma ona oferować jeszcze lepsze osiągi niż znana z Macana i Audi Q6 e-tron płyty podłogowej PPE.

Zamiast architektury 800V, w Porsche K1 zawita jeszcze nowocześniejsza architektura 920V. Dzięki temu ładowanie będzie się odbywało znacznie szybciej, a przypomnę tylko że już w Macanie jest ono bardzo sprawne, gdyż w peaku osiąga 270 kW.

2024 Porsche Macan 4
2024 Porsche Macan 4

Nowej generacji akumulator zostanie mocniej zintegrowany z podwoziem, aby zapewnić jeszcze większą sztywność. Pojemność baterii powinna przekroczyć 100 kWh, a zasięg w najbardziej ekonomicznej wersji zbliżyć się do 700 kilometrów.

Porsche K1 będzie SUV-em o długości przekraczającej 5 metrów, ale nie powinniśmy się obawiać o problemy ze zwrotnością. Świetne prowadzenie zapewni układ czterech kół skrętnych i system torque vectoring.

Nie zabraknie też technologii dotyczących jazdy autonomicznej. K1 jest opisywane przez Porsche jako SUV o bardzo sportowym charakterze, ale posiadającym również niezłe właściwości jazdy poza drogami utwardzonymi.

Kiedy na rynku i w jakiej cenie?

Jak już wspomniałem, na pojawienie się tego auta w formie produkcyjnej na drogach musimy jeszcze długo poczekać. Premiera wstępnie zaplanowana jest na rok 2027, a najbardziej prawdopodobnym miejscem produkcji jest fabryka w Lipsku.

Według osób z Porsche, cena największego SUV-a marki „znacznie przekroczy” cenę Cayenne. I to w topowym wariancie Turbo E-Hybrid Coupe z pakietem GT.

Porsche pokazało najmocniejsze Cayenne w historii. Nie uwierzysz, ile ma koni (wideo)

W polskim cenniku wartość przypisana do tej wersji to aż 1 021 000 złotych brutto. Nie zdziwiłbym się, gdyby cena Porsche K1 startowała więc z okolic 1 200 000 złotych brutto.

Źródło: Autocar, motofilm.pl