Porsche Cayenne GTS 4.0 V8 500 KM. Mocniejszy od poprzednika

Najnowsze wcielenie Porsche Cayenne zostało nam pokazane w drugiej połowie kwietnia 2023 roku. Niemiecki producent nie odkrył jednak wszystkich kart już na samym początku i stopniowo rozszerza gamę wariantów swojego największego SUV-a. Teraz, ponad rok po premierze, debiutuje jedna z najciekawszych moim zdaniem odmian – Cayenne GTS.

  • Nowa wersja dołącza do oferty Porsche Cayenne
  • GTS ma pod maską silnik 4.0 V8 o mocy 500 KM
  • Sportowe zawieszenie adaptacyjne i sportowy wydech w standardzie
  • Cennik startuje od 677 000 złotych brutto

Miałem okazję jeździć Porsche Cayenne GTS w poprzedniej wersji i auto wywarło na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Szczególnie dobrze pamiętam donośny dźwięk 4.0 litrowej V8’mki, którą było słychać bardzo wyraźnie. Warianty GTS w gamie Porsche zawsze są skierowane do kierowców, którzy doceniają świetne właściwości jezdne i chcą doznać jak najlepszych emocji podczas pokonywania kolejnych zakrętów.

Porsche Cayenne jest wielkim rodzinnym SUV-em, ale nie przeszkadza mu to w byciu również autem z mocnym nacechowaniem sportowym. Kiedy jakiś czas temu wsiadłem za kierownicę topowego wariantu Turbo GT na torze wyścigowym, nie mogłem uwierzyć, że prowadzę tak duże auto. Szybkość i łatwość z jaką dało się nim pokonywać zakręty była niesamowita.

2024 Porsche Cayenne GTS
2024 Porsche Cayenne GTS

Porsche Cayenne GTS

GTS plasuje się w gamie pomiędzy wariantami S E-Hybrid oraz Turbo E-Hybrid. Tutaj mamy jednak do czynienia wyłącznie z silnikiem spalinowym. Pod maską pracuje dobrze nam znana jednostka V8 o pojemności 4.0 litrów.

Podwójnie turbodoładowany motor jest mocniejszy niż ten znajdujący się w Cayenne generacji, którą miałem okazję jeździć. Inżynierowie z Zuffenhausen wzięli na warsztat silnik poprzednika i po prostu go usprawnili. W rezultacie udało się uzyskać dodatkowe 40 koni mechanicznych oraz 40 niutonometrów.

Kierowca ma do dyspozycji równe 500 koni mechanicznych mocy oraz 660 niutonometrów momentu obrotowego. Dodatkowo, przeprowadzone zostały pewne zmiany w przekładni Tiptronic S, która zapewnia teraz jeszcze lepszą responsywność układu, a w trybach jazdy Sport i Sport Plus zmienia biegi w krótszym czasie.

2024 Porsche Cayenne GTS
2024 Porsche Cayenne GTS

Korzystając z funkcji procedury startu będziesz w stanie rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy. Zwiększenie prędkości ze 100 do 200 km/h zajmuje 12,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 275 km/h. Producent deklaruje średnie zużycie paliwa na poziomie 12,6 litra na 100 kilometrów w cyklu mieszanym, ale na szczęście mamy tu duży zbiornik paliwa o pojemności 90 litrów.

Wariant GTS dostępny jest zarówno w standardowej wersji nadwozia jak i Coupe. Masa tego pierwszego wynosi 2190 kilogramów, a drugiego 2220 kilogramów. Osiągi obu aut są identyczne.

2024 Porsche Cayenne GTS Coupe
2024 Porsche Cayenne GTS Coupe

Sportowe wyposażenie w standardzie

Zamawiając Porsche Cayenne GTS otrzymujesz mnóstwo sportowych komponentów w cenie. Przede wszystkim jest to pneumatyczne zawieszenie adaptacyjne, ustawione o 10 milimetrów niżej niż standardowe. Dodatkowo auto posiada już system PASM stabilizujący nachylenie auta w zakręcie, oraz systemy PTV Plus i PTM.

Opcjonalnie możesz domówić Porsche Dynamic Chassis Control za 16 173 złotych, czy pakiet Sport Chrono za 5293 złotych, który moim zdaniem jest koniecznością. Warto też rozważyć system Wspomagania Układu Kierowniczego Plus za 1412 złotych oraz skrętną tylną oś za 8410 złotych.

2024 Porsche Cayenne GTS
2024 Porsche Cayenne GTS

Nie brakuje oczywiście możliwości zamówienia auta z układem ceramicznych hamulców PCCB. Jest to jednak wydatek 44 168 złotych w wersji z żółtymi zaciskami lub 48 225 złotych z zaciskami pomalowanymi na czarno.

W kabinie w standardzie znajdziesz sporo alkantary, szczotkowanego aluminium i sportowe fotele z 8-kierunkową regulacją elektryczną. Na zewnątrz Cayenne GTS wyróżnia się większymi wlotami powietrza w przednim zderzaku, przyciemnionymi lampami i 21-calowymi felgami RS Spyder Design w kolorze antracytowym.

2024 Porsche Cayenne GTS
2024 Porsche Cayenne GTS

No i najważniejsze – nie musisz nic dopłacać za sportowy układ wydechowy ze sportowymi końcówkami w kolorze Dark Bronze. Konfigurator jest już dostępny na polskiej stronie Porsche.

Ile trzeba zapłacić za Cayenne GTS?

W polskich salonach cennik modelu Cayenne startuje od kwoty 447 000 złotych brutto za wersję SUV i 467 000 złotych brutto za Coupe. GTS jest oczywiście droższy, ale w cenie dostajesz większy i mocniejszy silnik oraz sporo wyposażenia.

Aby wyjechać z salonu Porsche Cayenne GTS musisz przygotować co najmniej 677 000 złotych brutto. Jeśli bardziej podoba Ci się Porsche Cayenne GTS Coupe, wtedy z Twojego konta zniknie co najmniej 693 000 złotych brutto.

2024 Porsche Cayenne GTS
2024 Porsche Cayenne GTS

Jest jednak nikła szansa, że zamówisz taki samochód bez żadnych dodatków. Lista wyposażenia opcjonalnego jest dość długa i przekroczenie kwoty 900 000 złotych nie jest problemem. Dostawy pierwszych egzemplarzy do klientów rozpoczną się latem 2024 roku.

Źródło: Porsche, motofilm.pl