Tytuł „W 80 dni dookoła świata” z pewnością kiedyś już obił Ci się o uszy. Jest również bardzo duża szansa, że czytałeś tę powieść lub oglądałeś jej ekranizację. Całkiem niedawno Ford postanowił zmierzyć się z tym samym wyzwaniem i do tego celu wykorzystał swój najnowszy samochód elektryczny, czyli model Explorer.
- Alexis Alford ustanowiła rekord objeżdżając świat samochodem elektrycznym
- Za kierownicą Forda Explorera odwiedziła 27 krajów pokonując ponad 30 000 kilometrów
- Poznaliśmy dane techniczne tego modelu oraz cennik obowiązujący w polskich salonach
- Ford Explorer w najtańszej wersji kosztuje 217 270 złotych brutto
Popularny producent samochodów z logo w kształcie niebieskiego owalu chciał przekonać większą część swoich klientów do elektromobilności. Celem było pokazanie, że autem elektrycznym da się pokonać duży dystans.
W świecie motoryzacji krąży przekonanie, że samochody bezemisyjne nadają się tylko do miasta, a ruszanie nimi w trasy to ogromne wyzwanie. Ludzie narzekają na niewielki zasięg i słabą infrastrukturę, której poziom oczywiście zależy od kraju, w którym się znajdujemy. Miałem okazję to sprawdzić pokonując ponad 2700 kilometrów elektrycznym Audi.
Audi RS e-tron GT Quattro 646 KM na trasie 2700 km. Wyjazd elektrykiem do Niemiec
Aby wypromować elektromobilność oraz zupełnie nowy model z bezszelestnym napędem, Ford postanowił objechać Explorerem cały świat. Czy udało się osiągnąć sukces? W pewnym sensie tak.
Ford Explorer wyeksplorował cały świat
Inspiracją nie była wspomniana wyżej powieść Juliusza Verne’a z XIX wieku, a faktyczny wyczyn z początku XX wieku. W latach 1922-1927 udało się ustanowić rekord okrążenia świata przy pomocy samochodu.
Dokonała tego kobieta, Aloha Wanderwell, która zasiadła za kierownicą Forda Model T. Samochód ten z pewnością kojarzysz, chociażby ze względu na to, że było to pierwsze na świecie auto wytwarzane na taśmie.
Współczesne wyzwanie również zostało podjęte przez kobietę. Alexis Alford to najmłodsza osoba, która jako 21-latka miała na swoim koncie odwiedziny wszystkich krajów na świecie. Na swoich mediach społecznościowych, gdzie widnieje jako Lexie Limitless, zebrała już miliony fanów.
Urodzona w 1998 roku Lexie wsiadła za kierownicę nowego Forda Explorera 8 września 2023 roku. Start wyprawy odbył się w Nicei we Francji, a celem było odwiedzenie ponad 30 krajów i 6 kontynentów w mniej niż 100 dni.
Warunkiem do pobicia rekordu było pokonanie dystansu co najmniej 28 968 kilometrów, przecięcie dwóch punktów na antypodach oraz rozpoczęcie i zakończenie wyprawy w tym samym miejscu. Poprawny przebieg tego wyczynu weryfikowali urzędnicy RecordSetter, pojawiający się w różnych punktach na trasie wyprawy.
Lexie Limitless ukończyła wyzwanie i 26 marca 2024 roku pojawiła się ponownie w Nicei. Dzielny Ford Explorer spisał się świetnie, mimo wielu utrudnień związanych z dostępnością infrastruktury ładowania w niektórych krajach.
Młodej dziewczynie udało się ustanowić nowy rekord przejazdu autem elektrycznym dookoła świata. Ford Explorer pokonał ponad 30 000 kilometrów i odwiedził 27 krajów. Od 8 września 2023 roku do 26 marca 2024 roku minęło równe 200 dni, czyli dwukrotnie więcej niż początkowo planowano.
Pełną relację z wyprawy możesz przeczytać na stronie ChargeAroundTheGlobe. W sieci pojawiło się też kilka odcinków nagrań wideo z tego wyjazdu.
Nowy elektryczny Ford już dostępny w sprzedaży w Polsce
Oficjalna premiera elektrycznego Forda Explorera odbyła się w marcu 2023 roku. Dopiero teraz, po ukończeniu wyzwania, Ford podał więcej informacji dotyczących układu napędowego oraz wprowadził samochód do sprzedaży.
Ford Explorer oferowany jest w wersji z napędem na tylną oś RWD lub obie osie AWD. W obu wariantach pojawia się ten sam, niklowo-magnezowo-kobaltowy akumulator, który w zależności od wersji ma pojemność 77 lub 79 kWh.
W przypadku odmiany z napędem na tylne koła, kierowca ma do dyspozycji moc 286 koni mechanicznych, dzięki której przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 6,4 sekundy. Deklarowany zasięg w takim wariancie to 602 kilometry.
Decydując się na Forda Explorera z dwoma silnikami, będziesz mógł skorzystać z mocy 340 koni mechanicznych. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mniej, bo 5,3 sekundy, ale na jednym ładowaniu przejedziesz maksymalnie 566 kilometrów.
Ładowanie w przypadku wersji RWD może się odbywać z mocą do 135 kW, a w odmianie AWD do 185 kW. Czas potrzebny do uzupełnienia stanu akumulatora od 10 do 80 procent to odpowiednio 28 lub 26 minut.
Dodatkowo, auto oferowane jest w Polsce w dwóch wersjach wyposażenia: Explorer oraz Premium. Najtańszy wariant to w Polsce wydatek 217 270 złotych brutto i przy tej kwocie śmiało możesz ubiegać się o rządową dotację z programu Mój Elektryk.
Za najdroższego Forda Explorera, czyli w wersji Premium z napędem AWD zapłacisz co najmniej 259 270 złotych brutto. Konfigurując auto na oficjalnej stronie od razu zobaczysz przewidywany czas realizacji zamówienia, który aktualnie wynosi około 24 tygodni.
Źródło: Ford, motofilm.pl