Dacia Sandero wyprzedziła Teslę Model Y w lutym. Sprzedaż elektryka w Europie spada

Skąd wiemy jakie auta są najchętniej kupowane przez klientów? Tego typu rankingi są prowadzone przez firmy profesjonalnie zajmujące się gromadzeniem danych. Jeden z liderów tego segmentu, JATO Dynamics, opublikował właśnie raport prezentujący motoryzacyjne zakupy Europejczyków w lutym 2024 roku.

  • JATO Dynamics zaprezentowała raport sprzedaży samochodów w Europie
  • Liderem w lutym 2024 roku została Dacia Sandero
  • Najchętniej kupowany elektryk to Tesla Model Y
  • Chińczycy rozpychają się na rynku europejskim i zaliczają wzrost o 45 procent

Całkiem niedawno, bo w styczniu, w sieci pojawiły się informacje dotyczące najchętniej kupowanych aut w 2023 roku w Europie. Było to przełomowe 12 miesięcy pod co najmniej jednym względem.

Okazało się, że największą liczbą sprzedanych egzemplarzy mogła się pochwalić Tesla. Europejczycy kupili aż 254 822 egzemplarzy Tesli Model Y. To pierwszy raz w historii, gdy najwyższą pozycje podium zajął samochód elektryczny.

Które auto sprzedawało się najlepiej w 2023 roku? Zaskakujący wynik

W opublikowanych właśnie danych dotyczących lutego 2024 roku nastąpiła już pewna zmiana. Amerykański SUV stracił koszulkę lidera i musiał ją oddać znacznie tańszemu rywalowi.

Sprzedaż samochodów w lutym 2024 roku w Europie. Dacia Sandero liderem

Raport opublikowany przez JATO Dynamics obejmuje 28 rynków europejskich. W okresie od 1 do 29 lutego 2024 roku zarejestrowano 988 116 nowych samochodów osobowych. W porównaniu z tym samym miesiącem w 2023 roku jest to przyrost o 10 procent.

Nadal większość, bo aż 61 procent zakupów dotyczy samochodów z napędem spalinowym. To prawie taki sam wynik jaki udało się osiągnąć w lutym 2019 roku, czyli jeszcze przed pandemią (62 procent).

Zmiana nastąpiła na pozycji lidera, gdyż Tesla Model Y musiała ustąpić pojazdowi z Rumunii. Na pierwszym miejscu podium stanęła w lutym 2024 roku Dacia Sandero.

Dacia Sandero Stepway Extreme
Dacia Sandero – Lider sprzedaży w Europie w lutym 2024 roku

Rumuński SUV sprzedał się w lutym 2024 roku w liczbie 20 797 egzemplarzy, a Tesla Model Y znalazła zaledwie 19 760 klientów. Względem tego samego miesiąca w 2023 roku Dacia osiągnęła wzrost o 13 procent, a Tesla tylko o 7 procent.

Być może właśnie dlatego Elon Musk podjął trudną dla siebie decyzję o rozpoczęciu płatnej kampanii reklamowej. Promocja Tesli Model Y oraz Model 3 pojawiła się na platformach Facebook oraz Instagram.

Jeśli chodzi o kategorię producentów, na pierwszym miejscu uplasował się Volkswagen z liczbą 95 511 rejestracji (minus 1 procent względem 02.2023). Pomimo dużo lepszej poprawy w porównaniu do lutego 2023 roku (+12 procent), Toyocie nie udało się przegonić Niemców i zakończyli oni ten miesiąc z liczbą 69 521 egzemplarzy.

2024 Volkswagen Golf GTE
2024 Volkswagen Golf GTE

Raport JATO Dynamics wskazuje również podział ze względu na napęd. Najpopularniejszą hybrydą plug-in w lutym 2024 było Volvo XC60 z wynikiem 4 341 egzemplarzy(+ 38 procent), a na drugim miejscu uplasował się całoroczny lider, czyli Ford Kuga (3 178 sztuk / -6 procent).

Pierwsze dwie pozycje na liście aut elektrycznych zajęły Tesla Model Y (19 940 sztuk / +8 procent) oraz Tesla Model 3 (7 912 sztuk / +71 procent). Trzecie miejsce zajął Peugeot e-208 z wynikiem 5 322 egzemplarzy.

Kto najwięcej zyskał, kto najwięcej stracił?

Najbardziej zadowalające wyniki pod względem przyrostów zanotowało Porsche Cayenne Coupe, które na liście hybryd plug-in pojawiło się na 7. pozycji. Wynik 2 023 rejestracji to aż o 275 procent lepszy rezultat niż w lutym 2023 roku.

Na 21. miejscu listy producentów pojawił się nowy gracz z Chin. Atrakcyjne cenowo samochody marki MG zostały zarejestrowane 15 620 razy. Jest to wynikiem o 106 procent lepszym niż w tym samym miesiącu rok temu.

Jeśli chodzi o modele bez podziału na układ napędowy, największy przyrost zaliczył Citroen C3 (17 787 sztuk / +61 procent) oraz Volkswagen Golf (19 490 sztuk / +45 procent). Najpoważniejszy spadek odnotował Fiat/Abarth 500 (12 570 / -8 procent) i wcale się temu nie dziwie po informacjach, które dotarły do nas niedawno z Włoch.

Miał być hitem, a prawie w ogóle się nie sprzedaje. W dwa miesiące kupiło go tylko 14 klientów

Raport prezentuje również informacje dotyczące miejsca produkcji aut kupowanych w Europie. Zauważalny jest znaczny wzrost liczby samochodów pochodzących z Chin (+45 procent względem 02/2023). Nadal jednak najwięcej aut montowanych jest w Niemczech.

Źródło: JATO Dynamics, motofilm.pl