Porsche Panamera E-Hybrid w dwóch nowych smakach. Do 96 km na prądzie

W momencie premiery zupełnie nowej generacji swojej limuzyny, Porsche zaprezentowało nam jedynie trzy warianty napędowe. Teraz, oferta modelu Panamera powiększa się o dwie kolejne wersje E-Hybrid.

Mamy tu do czynienia z dwoma odmianami hybrydowymi typu plug-in, które z pewnością pozwolą na dotarcie do jeszcze szerszego grona klientów. Oto Panamera 4 E-Hybrid oraz Panamera 4S E-Hybrid.

Miałem okazję poznać z bliska Panamerę 4S E-Hybrid poprzedniej generacji i moim zdaniem jest to jeden z najlepszych wariantów z całej gamy. Oferuje bardzo przyzwoite osiągi i pozwala na zachowanie wysokiej ekonomii jazdy.

2024 Porsche Panamera 4S E-Hybrid
Efektowny pasek LED przeciągnięty przez cały tył

Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Pierwszą nowością jest bazowa odmiana hybrydowa czyli Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Podobnie jak u poprzednika, pod maską pracuje 6-cylindrowy silnik, który ma pojemność 2.9 litra.

Podwójnie turbodoładowana jednostka V6 generuje 304 konie mechaniczne. Kierowca ma jednak do dyspozycji dużo więcej, ze względu oczywiście na zastosowanie układu hybrydowego typu plug-in.

2024 Porsche Panamera 4 E-Hybrid Executive
Wariant Executive zapewnia jeszcze wygodniejsze podróżowanie

Na wszystkie cztery koła trafia łącznie 470 koni mechanicznych oraz 650 niutonometrów. Panamera 4 E-Hybrid w poprzednim wcieleniu oferowała 462 konie mechaniczne i 700 niutonometrów.

Czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynosi 4,1 sekundy, czyli o 0,3 sekundy krócej niż w starszej Panamerze. Prędkość maksymalna wynosi natomiast 280 km/h.

2024 Porsche Panamera 4 E-Hybrid Executive
Pasażerowie tylnej kanapy wersji Executive odczują dodatkowe 15 cm rozstawu osi

Panamera 4 E-Hybrid dostępna jest również w wydaniu Executive, czyli z wydłużonym do 3 100 milimetrów rozstawem osi. Auto mierzy 5 202 milimetry długości, więc zyskujesz 15 centymetrów więcej niż w standardowej odmianie.

Porsche Panamera 4S E-Hybrid

Kolejny dodatkowy wariant to Porsche Panamera 4S E-Hybrid, w którym pracuje taki sam układ napędowy, lecz o lepszych parametrach. Kierowca ma do dyspozycji jeszcze więcej mocy i momentu obrotowego.

Benzynowy silnik 2.9 V6 generuje 353 konie mechaniczne, a moc całego układu to 544 konie mechaniczne i 750 niutonometrów. Tutaj mamy do czynienia z niższymi parametrami niż u poprzednika, gdzie systemowo otrzymujesz 560 koni mechanicznych i 750 niutonometrów.

2024 Porsche Panamera 4S E-Hybrid
2024 Porsche Panamera 4S E-Hybrid

Czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h nie uległ jednak zmianie i nadal wynosi 3,7 sekundy. Prędkość maksymalna to 290 km/h, więc nieco mniej niż u poprzednika (298 km/h).

W tym przypadku nic nam jeszcze nie wiadomo o dostępności wariantu Executive. Aktualnie długi rozstaw osi będzie oferowany jedynie w Panamerze 4 E-Hybrid.

2024 Porsche Panamera 4S E-Hybrid
Przód nowej Panamery prezentuje się świetnie

W obu nowych wariantach Panamery znajduje się zupełnie nowy silnik elektryczny. Generuje on 190 koni mechanicznych i 450 niutonometrów momentu obrotowego.

Układ hybrydowy plug-in daje więcej korzyści

Na pokładzie umieszczono nowy akumulator wysokonapięciowy o pojemności 25.9 kWh brutto. W poprzednim wydaniu Panamery było to jedynie 17,9 kWh brutto, więc mamy do czynienia ze wzrostem o około 45%.

Co ciekawe, przy zwiększeniu pojemności baterii udało się zachować niemal takie same wymiary akumulatora. Jest też nowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW, dzięki której ładowanie może trwać krócej, bo 2 godziny i 39 minut.

Nie musimy oczywiście czekać tak długo, gdyż możesz ładować baterię z silnika spalinowego podczas jazdy. Panamera E-Hybrid posiada cztery dodatkowe tryby jazdy, w tym E-Charge i E-Hold.

2024 Porsche Panamera 4 E-Hybrid Executive
Przedłużenie wersji Executive zostało wykonane dość dyskretnie

Porsche wprowadziło pewne zmiany w oprogramowaniu, dzięki którym wzrosła sprawność całego układu hybrydowego. W trybie Sport i Sport Plus mamy teraz wyższą efektywność bez utraty osiągów.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid oferuje teraz bezemisyjny zasięg na poziomie 96 kilometrów w cyklu miejskim (EAER City). W przypadku wariantu 4S E-Hybrid możesz przejechać na prądzie do 92 kilometrów (EAER City).

Ile kosztuje hybrydowa Panamera?

Porsche Panamera 4 E-Hybrid startuje w polskim cenniku od kwoty 536 000 złotych brutto. Za wersję Panamera 4 E-Hybrid Executive zapłacisz co najmniej 583 000 złotych brutto, czyli o 47 000 złotych więcej.

Zakup warianty Panamera 4S E-Hybrid to już co najmniej 600 000 złotych brutto. Są to oczywiście bazowe ceny, bez wyposażenia dodatkowego, którego lista jest naprawdę pokaźna.

2024 Porsche Panamera 4S E-Hybrid
Zielone zaciski hamulcowe to jedna z pozycji wyposażenia opcjonalnego

Dostawy dla pierwszych klientów w Europie rozpoczną się w drugim kwartale 2024 roku. W momencie pisania artykułu polski konfigurator jeszcze nie działał, ale z pewnością zostanie on za chwilę uruchomiony.

W hybrydowej ofercie Panamery jest jeszcze wariant Turbo o mocy 680 koni mechanicznych, który kosztuje co najmniej 932 000 złotych brutto. Wkrótce jednak zobaczymy jeszcze droższą i jeszcze szybszą odmianę o oznaczeniu Turbo S E-Hybrid, która prawdopodobnie zaoferuje moc 740 koni mechanicznych.

Źródło: Porsche, motofilm.pl