Honda Civic RS debiutuje w Japonii, w sprzedaży od jesieni 2024 r.

Wygląda na to, że Honda, podobnie jak Audi, również pragnie posiadać w swoim portfolio sportową wersję RS. Jednak Japończycy postanowili, że RS powinien być nieco słabszy niż kultowy Type R, więc nie należy oczekiwać spektakularnych osiągów. Debiutująca na razie na rodzimym rynku Honda Civic RS ma też niewielką szansę trafić do Europy.

Publiczna prezentacja prototypu Hondy Civic RS odbyła się na salonie samochodowym w Tokio. Producent zdecydował o wyposażeniu tej wersji w 6-stopniową manualną skrzynię biegów. Podjęto również decyzję o umieszczeniu dwóch wyraźnych czerwonych emblematów „RS”.

Honda Civic RS - logo z przodu
Honda Civic RS – logo na przedniej osłonie chłodnicy

Zauważalne są także bardziej sportowe zderzaki z węższymi wlotami powietrza, które nadają agresywnego charakteru. Prototyp samochodu pokazano w czarnym lakierze, jednak reszta nadwozia i aluminiowe felgi zostały przejęte ze zwykłego modelu Civica.

Silnik? Prawdopodobnie 1.5 l

Honda nie ujawniła jeszcze oficjalnych szczegółów dotyczących technologii pod maską Civica RS. Według naszych informacji będzie to niezelektryfikowany silnik turbodoładowany o pojemności 1.5 l i mocy 204 koni mechanicznych. Przed kilkoma laty miałem okazję przetestować ten silnik w polskim egzemplarzu prasowym modelu Civica. Pomimo nieco niższej mocy wynoszącej 184 koni mechanicznych, zaskoczył mnie swoją dynamiką i jednocześnie oszczędnością paliwa.

Niezmiernie istotne są jednak zmiany wprowadzone przez specjalistów Hondy obejmujące m.in. poprawy w zawieszeniu oraz bardziej wydajne hamulce, mające dostarczyć „doskonalszą radość z jazdy”. Prawdopodobnie pojawi się także mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz system podbijający obroty silnika przy redukcji biegów (rev-matchning), znany już z modelu Civic SI dostępnego na rynku amerykańskim.

Honda Civic RS (2024) - tył
Honda Civic RS (2024) – tył

Premiera Civica RS jest planowana na jesień 2024 roku, jednak raczej nie ma szans na jego debiut w Polsce. Najbardziej oddanym fanom marki pozostaje możliwość sprowadzenia pojazdu z Kraju Kwitnącej Wiśni na własną ręke. Warto zauważyć, że Honda oferuje już w Polsce Civica Type R, dysponującego aż 329 koniami mechanicznymi (420 Nm maksymalnego momentu obrotowego). Ta wersja w podstawie kosztuje 269 tysięcy złotych.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Honda 本田技研工業 (@hondajp)

Źródło: Honda Japan, Carscoops, motofilm.pl