Producenci samochodów uwielbiają rywalizować między sobą podejmując kolejne próby bicia rekordów na słynnych odcinkach. Najczęściej jest to oczywiście niemiecki tor Nurburgring, ale zdarza się to również w innych częściach świata.
Już w czerwcu 2023 roku BMW M próbowało wykonać swoim najnowszym SUV-em rekordowy czas na piekielnie trudnym odcinku górskim Pikes Peak. Niestety, kierowca popełnił w pewnym momencie błąd i auto wypadło z trasy.
Pikes Peak to wielkie wyzwanie dla auta i kierowcy
We wrześniu podjęto kolejną próbę. Tym razem udało się pokonać tę bardzo krętą trasę o długości niemal 20 kilometrów. Składa się ona ze 156 zakrętów, a różnica poziomów wynosi 1 439 metrów.
BMW M skorzystało ze swojego najmocniejszego modelu, czyli XM Label Red. To SUV z napędem hybrydowym typu plug-in, pod którego maską pracuje podwójnie turbodoładowany silnik V8 o pojemności 4.4 litra.
Kierowca ma do dyspozycji łącznie 748 koni mechanicznych oraz 1000 niutonometrów momentu obrotowego. Egzemplarz, którym pokonano Pikes Peak, został wyposażony w klatkę bezpieczeństwa oraz wyścigowy fotel kierowcy.
Seryjne auto potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy i rozwinąć prędkość maksymalną 290 km/h. Mamy tu napęd na wszystkie koła i 8-stopniową przekładnię automatyczną.
BMW XM Label Red nie pobiło rekordu… ale i tak jest najszybsze?
Za kierownicą zasiadł Matt Mullins, któremu udało się uzyskać rezultat 10 minut i 48 sekund. Nie jest to zatem najszybszy SUV, bo Lamborghini Urus Performante pokonał Pikes Peak w 10 minut i 32 sekundy, ale BMW i tak uznało, że XM ustanowiło rekord. Niemcy po prostu dodali, że BMW XM Label Red to najlepszy „hybrydowy SUV„.
Przypomnę tylko, że masa własna BMW XM Label Red wynosi 2 795 kilogramów. To o ponad 600 kilogramów więcej niż 666-konne Lamborghini Urus Performante.
Chcąc stać się posiadaczem najszybszego hybrydowego SUV-a na Pikes Peak, musisz się liczyć z naprawdę sporym wydatkiem. Cena tego modelu startuje w polskich salonach od 1 100 000 złotych brutto.
Mamy tu do czynienia z hybrydą plug-in posiadającą akumulator o pojemności 25,7 kWh. Producent deklaruje bezemisyjny zasięg na poziomie 81 kilometrów (WLTP) oraz średnie zużycie paliwa na poziomie 1,7 litra na 100 kilometrów.
Źródło: BMW