Nowy Tiguan ma silnik benzynowy, ale pali 0 (!) litrów na 100 kilometrów. Nie zabraknie ukochanego diesla Polaków

Nie było dla nas żadną tajemnicą, że Volkswagen przygotowuje się do premiery kolejnej nowości w swojej gamie. Tym razem przyszła pora na jeden z najbardziej popularnych modeli na całym świecie.

Właśnie zadebiutowała trzecia generacja Volkswagena Tiguana. SUV-a, który od 2007 roku sprzedał się w liczbie ponad 7 600 000 egzemplarzy. W Polsce również samochód ten cieszy się sporym zainteresowaniem.

Sam wygląd, zarówno z zewnątrz jak i w środku, nie jest dla nas już żadną niespodzianką. Producent sam pochwalił się fotografiami wnętrza, a wygląd nadwozia został nam ujawniony gdy auto zostało przyłapane podczas kręcenia klipu reklamowego w Lublanie w Słowenii.

Volkswagen Tiguan (2024) - przód
Volkswagen Tiguan (2024) – przód
Volkswagen Tiguan (2024) - tył
Volkswagen Tiguan (2024) – tył
Volkswagen Tiguan (2024) - wnętrze
Volkswagen Tiguan (2024) – wnętrze

Początkowo nie byliśmy zachwyceni nową stylistyką. Uważaliśmy, że Tiguanowi brakuje „tego czegoś” co posiadają poprzednie generacje. Wszystko jednak zależy od konfiguracji. Czerwony egzemplarz widoczny na oficjalnych zdjęciach prezentuje się już o niebo lepiej.

Nowy Tiguan jest bardzo aerodynamiczny. Posiada współczynnik oporu powietrza wynoszący 0.28, gdzie w przypadku poprzednika było to aż 0.33. Powinniśmy to mocno odczuć w ekonomii jazdy.

Rozstaw osi, szerokość i wysokość auta pozostały niemal takie same jak u poprzednika. Zwiększyła się jedynie długość nadwozia, ale jedynie o 3 centymetry. Pojemność bagażnika to teraz 652 litry, czyli o 37 więcej niż w Volkswagenie Tiguanie drugiej generacji.

Nowy Volkswagen Tiguan ma 38400 diod w lampach

Tiguan jest pierwszym modelem zbudowanym na platformie MQB, w którym zastosowano reflektory matrycowe HD LED Matrix. Każda z lamp posiada 19 200 diod (razem 38 400) które zapewniają wysoką rozdzielczość światła i mają bardzo efektywnie oświetlać drogę. Nowością jest też pas LED przebiegający przez całą klapę bagażnika.

Wewnątrz w oczy rzuca się od razu ogromny tablet na środku deski rozdzielczej. W topowej wersji ma on przekątną aż 15 cali, a wyświetlimy na nim nowe menu systemu inforozrywki.

> Policjanci dostali VW Tiguana R o mocy 320 KM. “Myśleli, że 4Motion zawsze ich uratuje” (wideo)

Oprócz tego, przed oczami kierowcy znajduje się ekran wirtualnego kokpitu oraz wyświetlacz przezierny head-up display. Zupełną nowością jest natomiast pokrętło nazwane „przełącznikiem wrażeń z jazdy”.

To niewielki joystick umieszczony na środku konsoli centralnej. Pokrętło to posiada mały ekran OLED, który wyświetla różnego rodzaju grafiki. Możemy za jego pomocą wybrać tryb jazdy, zmienić kolor podświetlenia ambientowego lub sterować głośnością multimediów.

Zmienił się nieco układ pewnych elementów. Podobnie jak w nowym Passacie, zniknęła zwyczajna dźwignia skrzyni biegów. Teraz pojawiło się pokrętło przy kierownicy, które możemy kojarzyć z modeli z rodziny ID.

Nowa platforma zapewniła możliwość zastosowania licznych asystentów i systemów wspomagających kierowcę. Na pokładzie znajdziemy w standardzie między innymi: Lane Assist, Front Assist, Rear View czy Side Assist. Opcjonalnie można dokupić system Park Assist Pro lub Trailer Assist.

100 kilometrów = 0 litrów paliwa

Volkswagen Tiguan oferowany będzie z bardzo szeroką gamą jednostek napędowych. W gamie znajdziemy silniki benzynowe TSI, wysokoprężne TDI, miękkie hybrydy eTSI oraz dwie hybrydy typu plug-in eHybrid.

Ta ostatnia, dzięki baterii o pojemności 19.7 kWh, ma zapewniać zasięg w trybie bezemisyjnym nawet do 100 kilometrów i będzie pozwalała na szybkie ładowanie prądem stałym z mocą 50 kW. Z pewnością będzie to bardzo oszczędny napęd, a przy tak dużym zasięgu na prądzie można powiedzieć, że auto spali 0 litrów benzyny na 100 kilometrów.

> Nowa Skoda Superb (2023) jest jeszcze większa. Wersja PHEV zapewni 100 km zasięgu EV (wideo)

Pod maską hybryd plug-in znajdziemy benzynowy silnik 4-cylindrowy o pojemności 1.5 litra i 115-konną jednostkę elektryczną. Słabsza wersja eHybrid zapewnia łączną moc 204 koni mechanicznych, a mocniejsza 272 koni mechanicznych. Mamy tu napęd wyłącznie na przednie koła.

Volkswagen Tiguan (2024) - bok
Volkswagen Tiguan (2024) – bok

Miękkie hybrydy eTSI to również motory 4-cylindrowe o pojemności 1.5 litra. Są one wspomagane przez 48-woltową instalację zapewniającą dodatkowe 20 koni mechanicznych. Taki napęd dostępny będzie w wariancie 130- i 150-konnym.

Standardowe silniki spalinowe to już 2.0 litrowe jednostki 4-cylindrowe, gdzie dostępny będzie napęd na wszystkie koła. Benzynowe motory TSI trafią do oferty w wariancie o mocy 204 i 265 koni mechanicznych, a dwie wysokoprężne jesnostki 2.0 TDI będą miały 150 i 193 konie mechaniczne.

Nowy Volkswagen Tiguan trafi na polski rynek w pierwszym kwartale 2024 roku. Cennik zostanie opublikowany bliżej momentu wprowadzenia auta do sprzedaży.