Oto Lexus NX (2022). Uważaj, bo wewnątrz nie ma klamek i nie wyjdziesz, jeśli coś nadjeżdża

Nowy Lexus NX zadebiutował nad ranem, wprowadza on japońską markę na zupełnie nowy tor. Za sprawą NXa w ofercie pojawia się pierwsza hybryda typu plug-in, ale nowości jest dużo więcej.

Aż 95% elementów auta zostało przeprojektowanych albo wykonanych z nowego rodzaju materiałów. Dzięki temu Lexus NX jest lżejszy i prowadzi się dużo lepiej. Auto jest o 20 mm dłuższe oraz szersze od poprzednika. Rozstaw osi zwiększył się o 30 mm co daje się odczuć wewnątrz samochodu.

2022 Lexus NX
2022 Lexus NX wnętrze

Zamiast klamek – elektroniczne przyciski

Wnętrze NXa to pierwszy przykład zastosowania filozofii projektowej Tazuna. Zakłada ona jak najmniejsze odciąganie uwagi kierowcy poprzez ograniczenie jego ruchów rąk, głowy i odwracania wzroku od drogi. Wszystkie przełączniki i interfejs zaprojektowano właśnie w taki sposób.

Co ciekawe, to pierwszy model Lexusa, w którego wnętrzu nie uświadczysz tradycyjnych klamek. Zostały one zastąpione elektronicznymi przyciskami umieszczonymi na panelach bocznych.

2022 Lexus NX
2022 Lexus NX klamka

Połączono go z systemem bezpiecznego wysiadania z auta. Jeśli czujniki martwego pola zauważą, że nadjeżdża jakiś samochód, wtedy klamka nie zadziała aby zapobiec niebezpiecznej sytuacji.

W centrum deski rozdzielczej umieszczono 9,8-calowy ekran dotykowy systemu Lexus Link Connect. Wyższe wersje wyposażenia otrzymają w standardzie aż 14-calowy wyświetlacz oraz system Lexus Link Pro.

2022 Lexus NX
2022 Lexus NX przód niebieski

Do oferty trafią aż cztery wersje silnikowe. Dwie z nich to standardowe napędy benzynowe NX 250 oraz NX 350. Pierwszy z nich to wolnossąca jednostka o pojemności 2.5 litra i mocy 199 koni mechanicznych.

NX 350 to z kolei turbodoładowany silnik 2.4 litrowy o mocy 279 koni mechanicznych. Obie wersje zespolono z 8-stopniowym automatem oraz napędem na cztery koła.

2022 Lexus NX
2022 Lexus NX tył biały

Do dyspozycji klientów jest również hybrydowy napęd w modelu NX 350h. Bazuje on na silniku 2.5 litra, łączna moc wynosi tutaj 242 konie mechaniczne. Auto dostępne będzie z napędem na przednią oś oraz elektrycznym napędem na cztery koła E-Four.

Wisienką na torcie jest nowość w ofercie Lexusa, czyli hybryda Plug-In. Model oznaczony jako NX 450 h+ korzysta z tego samego 2.5 litrowego silnika benzynowego, ale łączna moc zestawu to aż 306 koni mechanicznych. Ta odmiana dostępna jest tylko z napędem E-Four, który stale napędza tylne koła za pomocą silnika elektrycznego.

W najmocniejszej wersji NX 450h+ Lexus jest w stanie rozpędzić się do 100 km/h w nieco ponad 6 sekund. Auto w trybie elektrycznym przejedzie około 63 kilometrów z prędkością maksymalną 135 km/h.

Źródło: Lexus