Q8 e-tron edition Dakar wjeżdża w teren. Unikalna wersja elektrycznego Audi

Kolejna edycja Rajdu Dakar rozpocznie się już wkrótce, a dokładniej 5 stycznia 2024 roku. Audi postanowiło wykorzystać tę okazję do zaprezentowania specjalnej edycji modelu Q8 e-tron.

Producenci uwielbiają raz na jakiś czas wprowadzić do oferty auto w wersji, której produkcja jest ściśle ograniczona. Zazwyczaj wariant ten nawiązuje do jakiegoś ważnego wydarzenia.

Audi Q8 e-tron edition Dakar inspirowane jest najważniejszym rajdem pustynnym na świecie. Auto nie wyróżnia się jedynie stylistycznie, ale jest również bardziej dzielne w trudnych warunkach.

Audi Q8 e-tron edition Dakar
Audi Q8 e-tron edition Dakar
Audi Q8 e-tron edition Dakar
Audi Q8 e-tron edition Dakar

Bazą do powstania edition Dakar jest Q8 w odmianie advanced 55 e-tron quattro. Oznacza to, że mamy tu do czynienia z dwoma silnikami elektrycznymi, po jednym na każdej z osi.

Kierowca ma do dyspozycji moc 408 koni mechanicznych oraz moment obrotowy wynoszący 664 niutonometry. Mieliśmy w redakcji okazję testować auto w takiej konfiguracji całkiem niedawno.

Na pokładzie znajduje się akumulator o pojemności 106 kWh netto, który możemy ładować z mocą do 170 kW. Teoretyczny zasięg to natomiast 487 kilometrów (WLTP).

Audi Q8 e-tron edition Dakar
Ładowanie od 10 do 80% w idealnych warunkach potrwa około 30 minut

Audi Q8 e-tron edition Dakar mocno się wyróżnia

Wersja edition Dakar dość mocno wyróżnia się od standardowej odmiany. Przede wszystkim, auto dostępne jest tylko w trzech kolorach: beżowym Siam metalik, czarnym Mythos metalik oraz szarym Magnet. Grill singleframe zawsze malowany jest pod kolor nadwozia.

Dodatkowo, tylko 99 klientów będzie mogło zamówić auto ze specjalnym zestawem naklejek. Projekt jest inspirowany elektrycznym modelem wyścigowym RS Q e-tron, który brał już udział w dwóch Dakarach.

Audi Q8 e-tron edition Dakar
Tym elektrykiem da się nieźle ubrudzić
Audi Q8 e-tron edition Dakar
Bagażnik dachowy udźwignie do 40 kilogramów

Folia trafia na wszystkie elementy nadwozia, ale momentami jest przeźroczysta, więc przebija się spod niej oryginalny lakier. Na tylnym słupku natomiast widoczny jest napis „1 of 99”.

Nowe opony zmieniają sporo

Zmianą, która pozwala na zapuszczenie się Q8 e-tronem w teren jest nowy rodzaj opon. Auto wyjeżdża z fabryki na ogumieniu General Grabber AT3 z oznaczeniem M+S, czyli do całorocznego użytku.

Gumy te naciągnięte są na 20-calowe felgi, a klient odbierający auto otrzyma łącznie aż 8 takich opon. Podobno charakteryzują się one niską emisją hałasu na asfalcie.

Audi Q8 e-tron edition Dakar
Opony AT robią różnicę
Audi Q8 e-tron edition Dakar
Audi Q8 e-tron edition Dakar

Zmiana ta spowodowała, że auto jest nieco wolniejsze. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje teraz 5,9 zamiast 5,8 sekundy, a prędkość maksymalna ograniczona jest do 200 km/h.

Dzięki nowym oponom prześwit zwiększył się 206 milimetrów. To aż o 31 milimetrów więcej niż w seryjnym modelu. Kąt natarcia wynosi 20 stopni, zejścia 26 stopni a rampowy 19 stopni. Głębokość brodzenia to natomiast 300 milimetrów.

Wyposażenie Audi Q8 e-tron edition Dakar obejmuje między innymi nagłośnienie Bang & Olufsen 3D, 4-strefową klimatyzację czy reflektory Matrix LED. W standardzie dostajesz również bagażnik dachowy.

Audi Q8 e-tron edition Dakar
Są też specjalne projektory w drzwiach
Audi Q8 e-tron edition Dakar
Audi Q8 e-tron edition Dakar

Polskiej ceny tej wyjątkowej edycji Audi Q8 e-tron jeszcze niestety nie znamy. W Niemczech ma ona startować od około 120 000 euro, czyli jakichś 525 000 złotych. Za bazowe Q8 advanced 55 quattro aktualnie zapłacisz w Polsce 382 900 złotych.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Audi (@audiofficial)

Źródło: Audi, motofilm.pl