Wraz z początkiem nowego roku wielu producentów chwali się wynikami za poprzednie 12 miesięcy. Zazwyczaj słyszymy o rekordach i wzrostach, nawet w markach tak ekskluzywnych jak Bentley.
Brytyjczycy przyzwyczaili nas do tego, że z roku na rok znajdują coraz więcej klientów, i to pomimo panującego na świecie kryzysu. Niestety okres od stycznia do grudnia 2023 nie był dla nich aż tak pozytywny.
Bentley zanotował spadek sprzedaży niemal na całym świecie, z wyjątkiem regionu ACAP, Bliskiego Wschodu, Indii oraz Afryki. Globalnie różnica względem 2022 roku to aż -11 procent.
Łącznie samochody marki Bentley zostały w 2023 roku dostarczone w liczbie 13 560 egzemplarzy. W poprzednim okresie były to 15 174 auta, czyli o 1 614 pojazdów więcej.
Najchętniej po Bentleye sięgali mieszkańcy obu Ameryk, gdzie udało się sprzedać 3 848 aut. Spadek zainteresowania w tym regionie względem 2022 roku wyniósł 9 procent.
Na drugim miejscu uplasowały się Chiny z wynikiem 3 006 egzemplarzy, co jest liczbą o ponad 600 sztuk gorszą niż rok wcześniej. Jest to wynik o 18 procent słabszy.
Dokładnie tak samo wyglądało to procentowo w przypadku Wielkiej Brytanii. Gdy w 2022 roku sprzedało się tam 1 490 aut, tak w 2023 z salonów wyjechało ich 1 218.
Bentley znalazł w Europie łącznie 2 376 klientów, co jest o 15 procent słabszym wynikiem niż rok temu. Stary Kontynent to jedynie 18 procent całej globalnej sprzedaży.
Bentley ma jednak powody do zadowolenia
Brytyjczycy cieszą się jednak z czegoś innego. Zdecydowanie większa część klientów zdecydowała się bowiem na skorzystanie z usług działu Bentley Mulliner, który potrafi spełnić niemal wszystkie marzenia związane z autem.
Wzrost względem 2022 roku wyniósł aż 43 procent, co oznacza, że tak szczegółowa personalizacja pojazdów jest bardzo istotną częścią oferty. Było to zauważalne również na przykładzie Rolls-Royce’a.
Zdecydowanie najchętniej kupowanym modelem Bentleya był oczywiście SUV Bentayga. Auto, które dostępne jest teraz również w wersji LWB z przedłużonym rozstawem osi, zajęło aż 44 procent całkowitej sprzedaży.
Na drugim miejscu uplasował się Continental GT oraz Continental GT Convertible (31 procent). Ostatni stopień podium zajęła natomiast limuzyna Flying Spur (25 procent).
Bentley był w 2023 roku obecny w 63 krajach całego świata, gdzie rozlokowano aż 235 dilerów. Brytyjczycy mają nadzieję na poprawę wyników w 2024 roku, w którym klienci mają się zainteresować modelami z napędem hybrydowym.
Źródło: Bentley, motofilm.pl