Ta Tesla po 5 latach nadal działa świetnie. Jak ładować samochód elektryczny, aby bateria posłużyła najdłużej?

Kupując samochód elektryczny z pewnością zastanawiasz się jak długo nie będziesz się musiał martwić żywotnością baterii. Z biegiem czasu i z każdym kolejnym cyklem ładowania akumulator staje się mniej wydajny. Jeśli posiadasz lub rozglądasz się za autem marki Tesla, mam dla Ciebie poradę w jaki sposób je ładować, aby jak najdłużej cieszyć się tym elektrykiem. Autor załączonego nagrania znalazł na to sposób.

Jest on posiadaczem Tesli Model 3 wyprodukowanej w 2018 roku. Pomimo przebiegu około 220 000 kilometrów, akumulator nadal ma żywotność na poziomie 95%, co jest rewelacyjnym wynikiem.

W zależności od wariantu i rocznika, Tesla stosuje w bateriach chemię różnego rodzaju. Podane przez autora nagrania porady można jednak zastosować niezależnie od tego czy mamy akumulator typu LFP czy NCA.

Jak powinna być ładowana Tesla?

Pierwszą istotną sprawą jest to, aby starać się ograniczyć korzystanie z szybkich ładowarek. Superchargery ratują nas podczas pokonywania długich tras, ale nie są najzdrowsze dla naszych baterii.

Warto więc uzupełniać stan akumulatora w domu, najlepiej korzystając z mobilnej ładowarki podłączanej do zwykłego gniazdka. Możemy to robić chociażby przez noc.

Tesla Model 3 gniazdo ładowania
Tesla Model 3 gniazdo ładowania

Dobrą opcją jest również korzystanie z wallboxa, który zapewnia nieco szybsze ładowanie. Zakup takiego urządzenia wymaga od nas jednak nieco większej inwestycji.

Sposoby ładowania można podzielić na trzy poziomy. Pierwszy i najwolniejszy z nich to po prostu podpięcie auta do gniazdka 230V przy pomocy specjalnego adaptera.

Do drugiego poziomu zaliczają się wallboxy, przejściówki do gniazda siłowego czy słupki ładujące o niskiej mocy, które znajdziemy na przykład pod hotelami czy w centrach handlowych.

Trzeci poziom to już szybkie stacje ładowania, takie jak Tesla Supercharger. Aby wydłużyć żywotność baterii należy używać jak najczęściej poziomu 1 lub 2, a 3 jedynie gdy zachodzi taka konieczność, na przykład w podróży.

Czego jeszcze unikać?

Istotną rzeczą jest również ustawienie maksymalnego poziomu ładowania baterii na 80%. Dotyczy to głównie akumulatorów typu NCA. W pozostałych przypadkach nie ma to jednak większego znaczenia.

Tesla Model 3 ekran ładowania
Tesla Model 3 ekran ładowania

Bez najmniejszego problemu powinieneś znaleźć w menu głównym samochodu opcję ustawienia takiego limitu. Bardzo często zobaczysz tam nawet informację, że poziom 80% jest najbardziej zalecany.

Warto też pamiętać, aby unikać ładowania w mocno nasłonecznionym miejscu. Jeśli mamy taką możliwość, róbmy to w garażu, w cieniu, lecz niekoniecznie w namiocie. Nie powinno się też pozostawiać auta na długo z wysokim stanem naładowania baterii.

Polacy pojechali Teslą na pole namiotowe. “Chcieli zaoszczędzić na ładowaniu, więc schowali ją pod namiotem i podłączyli do prądu”

Stosując się do tych zaleceń, właścicielowi Tesli Model 3 udało się po 5 latach i 220 000 kilometrów utrzymać żywotność baterii na poziomie 95%.

Analizując dane od ponad 6000 użytkowników Tesli Model 3 można zauważyć, że średnio bateria ma po takim okresie kondycję na poziomie około 90%. Nie ma więc wątpliwości, że to działa.