Każdy TIR-owiec będzie chciał mieć taką naczepę. Scania znalazła sposób na 10 tysięcy darmowych kilometrów rocznie (wideo)

Elektromobilność wkracza do wielu dziedzin gospodarki i transportu. Wielkie, spalinowe ciężarówki wkrótce również będą musiały zostać zastąpione bezemisyjnymi odpowiednikami.

Inżynierowie dwoją się i troją próbując wymyślić coś rewolucyjnego. Coś, dzięki czemu te sporych rozmiarów pojazdy będą mogły pokonać wystarczająco długi dystans bez konieczności ładowania.

Rząd wyda 100 miliardów złotych na budowę sieci ładującej ciężarówki z pantografami (wideo)

Bardzo możliwe, że już słyszałeś kiedyś o ciągnikami siodłowymi z pantografami. Pojawiło się już nawet kilka odcinków testowych na autostradach, gdzie ustawiano linie wysokiego napięcia.

Scania ciężarówka elektryczna
Scania ciężarówka elektryczna

To zapewniałoby stały dopływ prądu do akumulatorów w ciężarówce na drogach szybkiego ruchu. Bateria w pojeździe musiałaby wtedy wystarczyć jedynie na dojechanie z autostrady do miejsca docelowego.

To jednak nie wszystkie pomysły, jakie pojawiły się w głowach inżynierów. Scania zaprezentowała właśnie bardzo ciekawy zestaw ciągnika siodłowego i naczepy.

Sam ciągnik to Scania R560 w wersji hybrydowej typu plug-in o mocy 560 koni mechanicznych. Większą ciekawostką jest natomiast to, co podczepiono do siodła.

Zupełnie nowa naczepa pokryta jest niemal z każdej strony panelami słonecznymi. Mają one łączną powierzchnię aż 100 metrów kwadratowych i oczywiście są w stanie zasilić baterie.

Scania R560 Solar
Scania R560 Solar

W naczepie umieszczono akumulator o pojemności 200 kWh, a w ciężarówce o pojemności 100 kWh. Szwedzi twierdzą, że taka naczepa pozwoli na ogromne oszczędności.

Obliczono, że w niezbyt mocno nasłonecznionej Skandynawii, można w ciągu roku zgromadzić aż 8000 kWh. Oczywiście, całkowicie za darmo, korzystając wyłącznie z energii słonecznej.

Miałoby to pozwolić na przejechanie nawet 5000 kilometrów w ciągu roku bez wydania ani złotówki. W cieplejszych rejonach, jak na przykład w Hiszpanii, oszczędności mogą być nawet dwukrotnie większe.

Trzeba przyznać, że jest to bardzo ciekawe rozwiązanie. Mamy nadzieję, że uda się jeszcze mocniej rozwinąć tę technologię i niebawem na drogach zobaczymy takie ekologiczne zestawy.