Nowa Toyota RAV4 na dobre zagościła się w polskich salonach sprzedaży. Gama modelowa nowego RAV4 obejmuje cztery wersje wyposażenia i dwie odmiany napędowe z przeniesieniem napędu na przednią oś lub na wszystkie koła. Tym razem miałem okazję sprawdzić wariant hybrydowy o mocy 218 KM z napędem wyłącznie na przód.

I jeśli miałbym wymienić największe zalety tak skonfigurowanego samochodu to z pewnością będzie to spalanie, który średnie oscyluje w graniach 6,5 – 7 litrów paliwa na 100 km – i to podczas normalnego obchodzenia się z pedałem gazu. Kierowca, który przyłoży większą wagę do uzyskania niższego spalania i zna podstawowe zasady ekonomicznej jazdy spokojnie zejdzie do nawet 5,2 l paliwa na 100 km.

Dynamika stoi przy tym na bardzo dobrym poziomie. Pierwsza setka pojawia się na liczniku już po 8,4 sekundy, a prędkość maksymalna to elektronicznie ograniczone 190 km/h. Ponad dwieście koni mechanicznych przyjemnie wciska w fotel podczas ruszania i nie dostaje zadyszki podczas wyprzedzania np. kolumny TIRów.

Japończycy bardzo moc popracowali nad komfortem. W tej klasie nie ma chyba drugiego tak samo wyciszonego samochodu; pasażerowie mają wrażenie całkowitej izolacji od otoczenia. Podobnie wygląda sprawa z zawieszeniem, które zaskakująco dobrze radzi sobie z nierównościami, a jednocześnie daje pewność prowadzenia samochodu podczas wyższych prędkości.

W wersji Executive nowa Toyota RAV4 jest wyposażona w monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni, lusterko wsteczne z wyświetlaczem cyfrowym, pamięć ustawień fotela kierowcy i tapicerkę ze skóry naturalnej ze wstawkami ze skóry syntetycznej. Radio systemu multimedialnego zyskuje obsługę w systemie cyfrowym DAB. Za hybrydowego RAV4 4×2 z tym wyposażeniem trzeba zapłacić 169 900 zł, a z systemem AWD-i 179 900 zł.

Na tylnej klapie Japończycy zamontowali kamerę, która przekazuje obraz do lusterka wstecznego. Doskonałe rozwiązanie w przypadku załadowania bagażnika po sufit.

W tej cenie otrzymujemy cały szereg systemów bezpieczeństwa. Toyota RAV4 we wszystkich wersjach jest wyposażona standardowo w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense 2 z funkcją połączenia alarmowego eCall. Składają się na niego układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, automatyczne światła drogowe, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu LDA z funkcją powrotu na zadany tor jazdy, asystent utrzymania pasa ruchu LTA, układ rozpoznawania znaków drogowych oraz inteligentny tempomat adaptacyjny IACC. Do standardowych systemów bezpieczeństwa należą także układ wspomagający pokonywanie podjazdów, układ wykrywania zmęczenia kierowcy oraz system stabilizacji toru jazdy przyczepy. Hybrydowa Toyota RAV4 w najwyższej wersji wyposażenia Executive otrzymuje ponadto zupełnie nowy układ detekcji przeszkód ICS (Intelligent Clearance Sonar), zapobiegający kolizjom podczas manewrów, oraz dodatkową funkcję automatycznego hamowania systemu ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA). RAV4 Hybrid w odmianie AWD-i jest standardowo wyposażony w selektor trybów jazdy oraz Trail Mode do jazdy off-roadowej.

Oczywiście nie brakuje systemu ISOFIX, czyli systemu mocowania fotelików dla dzieci. Jeśli chodzi o sam wybór fotelika, najlepszą propozycją w kategorii jakość/cena wydaje się fotelik firmy Caretero – Defender Plus ISOFIX, o którym więcej możesz przeczytać w tym artykule. Cała procedura montażu odbywa się bardzo prosto i trwa zaledwie kilka sekund. Mój fotelik doskonale pasuje do białej tapicerki japońskiego SUV-a (kolor beżowy), ale jest też dostępny w kolorze niebieskim, czerwonym, szarym czy fioletowym. Jakość użytych materiałów nie tylko w nowej RAV4 stoją na bardzo dobrym poziomie, ale również sam fotelik swoją masywnością sprawia wrażenia tego z najwyższej półki. W dodatku nie rujnuje portfela, bo cena w większości sklepów nie przekracza 500 zł.

DEFENDER PLUS to fotelik wyznaczający standardy bezpieczeństwa. Mocowania ISOFIX + TopTether zapewniają szybki i łatwy montaż. Uniwersalności dodają prowadnice na 3-punktowe pasy samochodowe. Fotelik pozwala przewozić dzieci od pierwszych miesięcy życia, aż do około 4 lat. Defender oferuje również wysoki poziom komfortu oraz niepowtarzalne doznania estetycznecaretero.pl.

Pełna instrukcja montażu dołączana jest wraz z fotelikiem – prosta i przejrzysta. Każdy prawidłowo zamontuje fotelik.