Toyota Avensis na stałe wpisała się w krajobraz polskich dróg. Nic dziwnego, wszakże wielu kupujących wybiera samochód ze względu na jakość czy bezawaryjność, a Toyota z każdym swoim modelem spełnia oba te wymagania. I choć Avensis od zawsze cierpiał na nudę, nowy model wyposażony w silnik 2.0 Valvematic o mocy 152 KM został poddany znaczącym zmianom stylistycznym, które nie tylko odmłodziły bryłę nadwozia, ale nadały jej także dynamicznego charakteru.

Nowy Avensis wpisuje się w najnowszą filozofię stylistyczną japońskiej marki – zmieniono grill, przemodelowano zderzaki, zamontowano nowe reflektory oraz przeprowadzono kilka innych zmian, które sprawiają, że ten przedstawiciel klasy średniej wygląda bardziej ekskluzywnie. Nowe są tylne światła, reflektory LED, chromowane akcenty i zderzaki. Całość może stać na 17- lub 18-calowych kołach, podczas gdy całkowita długość samochodu wzrosła o 40 mm.

Toyota Avensis rear

Wewnątrz pojawił się nowy ekran 4.2-cala TFT, natomiast całość została opracowana w taki sposób, aby kabina była bardziej dźwiękoszczelna, a materiały przyjemniejsze w dotyku. Toyota przeprojektowała także fotele, które bardzo dobrze sprawdzają się podczas pokonywania dłuższych tras. Podobnie sprawa wygląda z tylną kanapą, na której wygodnie rozsiądzie się trzech dorosłych pasażerów (+ ich bagaże). Znajdą się tacy, którzy będą narzekać na plastikowe drewno czy twarde plastiki w niektórych partiach samochodu, ale warto podkreślić jedną znaczącą przewagę Avensisa nad konkurencyjnymi modelami – tu chodzi o trwałość. I rzeczywiście, kierowca ma wrażenie, że siedzi w solidnie zbudowanym samochodzie, który bez zająknięcia przejedzie tysiące kilometrów. Przyjemne uczucie.

Wnętrze zaskakuje swoją przestronnością. Klasa średnia narzuca obecnie bardzo wysokie wymagania, dlatego inżynierowie Avensisa mieli do wykonania bardzo trudne zadanie. I choć całość zasługuje na ocenę bardzo dobrą, podczas tygodniowego testu znaleźliśmy kilka niewielkich niedociągnięć, które należy poprawić przy okazji najbliższego faceliftingu. Po pierwsze, bardzo złym pomysłem jest zastosowanie pod tylną kanapą jednego dywaniku na całej szerokości, którego wyjęcie zajmuje sporo czasu, a samo wytrzepanie jest czynnością trudną. Przecież z tyłu Avensisa przesiadują głównie dzieci, które mają to do siebie, że lubią brudzić. Po drugie – za mało schowków z tyłu – przydałoby się coś na konsoli centralnej. Po trzecie system multimedialny potrafi się zawiesić. I wreszcie, po czwarte, bardzo słaba jakość kamery cofania.

Avensis skrzynia

Mocnym plusem Avensisa jest za to świetnie zestrojone zawieszenie, perfekcyjnie wybierające nierówności. Pokonywanie zakrętów należy do czystych przyjemności, natomiast integracja układu kierowniczego z podwoziem zasługuje na najwyższe noty. Co więcej, nikt nie będzie narzekał na manewrowanie Toyotą Avensis, ponieważ zapewnia ona bardzo dobrą widoczność z każdej strony.

Silnik 2.0 152 KM i przekładnia automatyczna

Jednostka benzynowa o pojemności 2.0 l i mocy 152 KM to dość nietypowy wybór, jak na auto tej klasy, ale osoby pokonujące nie więcej niż 15-20 km dziennie powinny odpuścić diesla i poważnie się nad nią zastanowić. Silnik jest w miarę dynamiczny pomimo braku turbiny. Wrażenia akustyczne – jak najbardziej na plus – jest cicho i przyjemnie. Jeśli jednak lubisz bardziej dynamiczną jazdę, musisz liczyć się z niedogodnościami spowodowanymi przez przekładnię CVT (Multidrive S). Ta opcja jest dobra wyłącznie dla osób, które preferują “mulącą” jazdę po mieście. Nie ma mowy o żadnej przyjemności podczas gwałtownego przyspieszenia. Jak przystało na ten typ przekładni, bardzo dokucza nieprzyjemne wycie. I nie pomagają nawet wirtualne biegi. Więcej radości z jazdy dostarczy nawet słabszy wariant 1.8 z 6-biegowym manualem.

Spalanie?

Toyota Avensis 2.0 podczas naszego testu spaliła średnio 7,8 l paliwa na 100 km. W mieście wartość ta wzrasta do około 9 l paliwa na 100 km, natomiast podczas bardzo spokojnej i przemyślanej jazdy na trasie można zejść do 6,5 l paliwa na 100 km.

Czy kupiłbym nową Toyotę Avensis?

Tak, bo to dobre auto. Solidne, dobrze wykonane i wygodne. Nudne do bólu, ale ma w sobie magię, która zapewnia niezwykle kojący spokój dla duszy. Ceny Toyoty Avensis startują od 86.900 złotych. Wersja z automatyczną przekładnią to koszt minimum 107 900 złotych.

Aktualizacja: 17.12.2015

Nowy Avensis startuje już od 69 900 złotych (rabat 20 000 złotych – wyprzedaż 2015).

Kilka danych technicznych:

Napęd
Rodzaj silnika: benzynowy, R4
Pojemność: 1987 cm3
Oś napędzana: przednia
Moc maksymalna: 152 KM / 6200 rpm
Maks. moment Obr: 196 Nm / 6000 rpm
Skrzynia biegów: CVT
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4750 / 1810 / 1480 mm
Rozstaw osi: 2700 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 509
Masa własna: 1 435 kg

Zawieszenie przód: kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył: wielowahaczowe

Dane eksploatacyjne
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 10,2 s
Prędkość maksymalna: 208 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 6,5 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 9,5 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 7,8 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 60 litrów

1 komentarz
  1. Co to ma być? To jest test samochodu? Kpina jakaś, a nie test! Nie ma to jak pisanie materiału na podstawie zdjęć znalezionych w internecie.

Komentowanie zostało wyłączone.