Skoda Rapid Spaceback Elegance 1.6 TDI. Test wykazał największe zalety

Bardziej prestiżowe pozycjonowanie nowej Octavii i mniejsze wymiary modelu Fabia spowodowały, że w ofercie Skody powstała luka. Luka, która została dość szybko wyeliminowana dzięki wprowadzeniu na rynek Rapida.

Rapid Spaceback jest pierwszym kompaktowym modelem Skody, który łączy ogromną przestrzeń dla pasażerów i bagażu oraz dynamiczny wygląd oraz ekonomiczną gamę jednostek napędowych. Na nasz parking trafił model Rapid Spaceback Elegance 1.6 TDI z przekładnią DSG o mocy 90 KM.

Rapid Spaceback powstał zgodnie z najnowszą filozofią stylistyczną czeskiej marki. Pod względem wymiarów, Rapid jest 18 cm krótszy od sedana (długość 4303 mm), jednak nic nie traci na przestronności. Dynamiczna sylwetka wygodnie pomieści pięć dorosłych osób, które mają do dyspozycji mnóstwo przestrzeni na nogi i wygodną klapę bagażnika, skrywającą 415 litrów pojemności (po złożeniu tylnej klapy 1380 litrów). Rapid Spaceback słusznie jest nazywany jednym z najbardziej przestronnych modeli w swojej klasie.

Skoda Rapid Spaceback

Istotną rolę w wyglądzie modelu odgrywa ogromny szklany dach panoramiczny, który rozpoczyna się od przedniej szyby, obejmuje czarny spojler, czarne lusterka zewnętrzne, przyciemnione tylne światła i przednie reflektory przeciwmgłowe i kończy się na szybie pokrywy bagażnika. Koszt takiego dodatku (Pakiet Style) to 4600,00 zł, ale naszym zdaniem wart jest każdych pieniędzy.

Skoda Rapid Spaceback panorama

Wyposażenie Rapida Spaceback obejmuje ESP, 6 poduszek powietrznych, elektryczne szyby i lusterka, centralny zamek z pilotem i dobrze grający system audio AMUNDSEN+ z DAB za 2400,00 zł. Nie zabrakło także nawigacji i reflektorów ksenonowych za cenę 1500,00 zł.

Rapid Spaceback w konfiguracji kolorystycznej „czerwony Rio metalizowany” (nadwozie) i „elegance beżowy” (wnętrze) wygląda bardzo dobrze i przykuwa wzrok innych użytkowników dróg. Jest to jedno z najlepszych połączeń, które na żywo prezentuje się jeszcze lepiej niż w rzeczywistości.

Skoda Rapid Spaceback Elegance 1.6 TDI

Auto prowadzi się pewnie i każdy kierowca, bez względu na wzrost znajdzie dla siebie idealną pozycję za kierownicą. Fotele sprawdzają się na dłuższych dystansach, choć przydałoby się lepsze podparcie boczne. Wszystkie funkcje obsługuje się intuicyjnie. Dużo należy także oddać trójramiennej kierownicy wykonanej z bardzo dobrych materiałów oraz ponadprzeciętnej widoczności z kabiny samochodu.

Pod maską naszej testówki siedzi 1,6 l silnik TDI o mocy 90 KM i 230 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pierwsza setka pojawia się na liczniku po 12,1 s, natomiast prędkość maksymalna to 182 km/h. Motor ten współpracuje z 7-biegową przekładnią DSG.

I choć nie jest to demon prędkości, Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI DSG oferuje elastyczną jazdę, dobrą ekonomie i przyzwoite wyciszenie. Podczas jazdy z niskimi prędkościami silnik pracuje naprawdę cicho i przypomina o sobie tylko podczas gwałtownego przyspieszania.

7-biegowa skrzynia biegów szybko wykonuje swoje obowiązki i pozwala na uzyskanie spalania na poziomie 4,5 l ropy w cyklu mieszanym.

Skoda Rapid Spaceback Elegance 1.6 TDI

Zawieszenie samochodu zestrojono w taki sposób, aby spisywał się przede wszystkim na polskich drogach. Jest wygodnie i komfortowo; jazda po polskich drogach nie będzie powodować zdenerwowania nawet podczas jazdy po naprawdę dziurawej nawierzchni. Duża w tym zasługa kolumny McPhersona i tylnej belki skrętnej.

„Sprężyny” świetnie radzą sobie również w zakrętach. Precyzyjny układ kierowniczy potęguje świetne właściwości jezdne Rapida Spaceback. Wątpliwości można mieć jedynie do układu hamulcowego, który w pewnych momentach daje wrażenie zbyt czułego.

Skoda Rapid Spaceback Elegance 1.6 TDI

Podsumowując, Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI to bardzo dobra propozycja. Auto łączy praktyczność, nowoczesny design, dobry stosunek jakości do ceny, wydajne i ekonomiczne silniki i 5 drzwi. Model ten jest skazany na sukces, szczególnie na naszym rynku.

Dane Techniczne:
Napęd
Rodzaj silnika: diesel, R4
Pojemność: 1598 cm3
Oś napędzana: przód
Moc maksymalna: 90 KM / 4200 rpm
Maks. moment Obr: 230 Nm / 1500-2500 rpm
Skrzynia biegów: 7-biegowa automatyczna DSG
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4 304 / 1 706 / 1459 mm
Rozstaw osi: 2602 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 415 – 1380
Masa własna: 1205 kg
Dane eksploatacyjne producenta (test)
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 12,1 s
Prędkość maksymalna: 182 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 3,9 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 5,5 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 4,5 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 55 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 118

FOT: Skoda