Łada Niva w Rosji za 36 tys. złotych sprzedaje się świetnie. W Polsce oferowana przez importera

Tylko w marcu 2024 roku na rosyjskie ulice wyjechało 42 480 samochodów ze znaczkiem marki Łada, co jest najwyższym wynikiem od 11 lat. Wyniki marcowej sprzedaży to wzrost aż o 53,6% w stosunku do lutego. Jednak w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku mówimy o wzroście wynoszącym aż 83,6%. W całym kwartale sprzedano 91 563 pojazdów tej marki, natomiast wyprodukowano 116 tysięcy samochodów. W magazynach zalega więc prawie 25 tys. nowych samochodów dostępnych od ręki.

  • Rośnie nie tylko sprzedaż, ale też produkcja Łady

  • Samochody Łady stanowią 1/4 wszystkich sprzedanych aut w Rosji w I kw. 2024 r.

  • Od 1 kwietnia 2024 r. ceny w Rosji mogą wzrosnąć nawet o 28%

  • Samochody Łady oferowane są w Polsce przez prywatnego importera, który obiecuje czas oczekiwania do 5 miesięcy (stan na 2022 rok)

Jak sprzedaż Łady wypada na tle ogólnej sprzedaży samochodów w Rosji?

W pierwszym kwartale 2024 roku sprzedaż wszystkich samochodów w Rosji osiągnęła około 365 tysięcy pojazdów. Dane te pochodzą z Ministerstwa Rozwoju Gospodarczego i Handlu Rosji, więc mogą nieznacznie różnić się od rzeczywistości.

Nie udało mi się dotrzeć do danych sprzedaży z całego marca 2024 roku poza informacją, że „jest ona na pewno wyższa niż w lutym”, kiedy na rosyjskie drogi wyjechało 104 tysięcy nowych samochodów.

Od 1 kwietnia 2024 roku ceny samochodów w Rosji wzrosną

Zapowiedź wprowadzenia w Rosji bardzo drogiej procedury naliczania opłat recyklingowych od 1 kwietnia z pewnością wpłynęła na wysoki wzrost sprzedaży Łady w 1 kw. 2024 roku. Według różnych analityków, ceny samochodów w Rosji mogą wkrótce wzrosnąć średnio od 20% do nawet 28%. Nic więc dziwnego, że Rosjanie spieszyli się z zakupami do końca marca.

Ponad 575 000 złotych za Mercedesa E 200. Ceny w rosyjskich salonach odleciały w kosmos

Niva w Rosji 36 tys. zł, a w Polsce 85 tys. zł

Oficjalna oferta Łady obejmuje tylko cztery modele – Granta, Vesta, Niva Travel oraz Niva Legend.

Łada Granta jest dostępna w siedmiu różnych wersjach, od uterenowionej wersji Cross po sportowego sedana. Najtańszy model kosztuje 699 tysięcy rubli, co przekłada się na niecałe 30 tysięcy złotych. Za wersję Granta Sport trzeba zapłacić 1,4 miliona rubli, co odpowiada 59 tysiącom złotych. Warto zaznaczyć, że dla Rosjan wersja Sport oznacza 118 koni mechanicznych, specjalny aerokit, lekko zmodyfikowane zawieszenie oraz „hamulce o wysokiej wydajności”.

Łada Granta Sport
Łada Granta Sport, fot. Lada.ru

Najciekawsza w ofercie Łada Niva w rosyjskim cenniku zaczyna się od 830 tys. rubli (około 35 600 złotych). Najdroższa wersja Black z 2024 roku wyceniona została na 1,07 miliona rubli, co przekłada się na około 46 tys. złotych. We wszystkich wersjach zastosowano silnik benzynowy 1.7 o mocy 83 KM połączony z 5-stopniową przekładnią manualną.

Zainteresowani chętnie wyjeżdżają z salonów również Nivą Travel, czyli Nivą zaprojektowaną w bardziej nowoczesny sposób. Kosztuje ona nieco mniej niż 64 tys. złotych (1,48 miliona rubli).

Łada Niva Travel
Łada Niva Travel, fot. Lada.ru

Najdroższa aktualnie oferowana Łada (stan na 04.2024) to Vesta w wersji Techno. Posiada m.in. 10-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, boczne poduszki powietrzne oraz system multimedialny z 10-calowym ekranem dotykowym. Cena to 1,92 mln rubli, czyli prawie 83 tys. złotych.

Warto dodać, że w Polsce istnieje prywatny importer samochodów Łady, który życzy sobie przynajmniej 85 500 złotych za podstawową wersję Nivy i nawet 110 tys. złotych za najbogatszy egzemplarz. Są to kwoty ponad dwukrotnie wyższe od tych, za które ten model jest sprzedawany klientom w Rosji. Zauważyłem jednak, że cennik nie jest aktualizowany od 2022 roku, co może świadczyć o niewielkim zainteresowaniu modelem wśród Polaków.

Źródło: Łada, Politika.rs, Tarmot4x4