Kilka dni temu Tesla poszerzyła swoją ofertę o nowy wariant najmniejszego auta. Model 3 uzyskał długo wyczekiwaną wersję Performance, czyli taką, która zapewnia naprawdę świetne osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 3 sekundy i bardzo atrakcyjna cena z pewnością przyciągną mnóstwo klientów.
- Tesla namieszała klientom w głowach podając różne parametry Modelu 3 Performance
- W zależności od miejsca produkcji, auta różnią się mocą oraz zasięgiem
- Tesla Model 3 Performance przeznaczona na polski rynek oferuje 467 koni mechanicznych
- Cena startuje od 244 990 złotych brutto
W dniu premiery nie mogłem jednak do końca zrozumieć, jakie parametry ma nowa Tesla Model 3 Performance. Informacje podawane w sieci były rozbieżne i to w dość dużym stopniu.
Przykładowo, pod filmem opublikowanym na oficjalnym kanale YouTube producenta można było przeczytać o mocy 510 koni mechanicznych. Wchodząc jednak na stronę internetową dowiadywałeś się, że moc to jedynie 460 koni mechanicznych. Jak więc jest w rzeczywistości?
Ile dokładnie mocy oferuje Tesla Model 3 Performance?
Okazuje się, że amerykański producent produkuje dwie zupełnie różne konfiguracje tego modelu, w zależności od tego, na jaki rynek trafiają. Doskonale przedstawił to profil Tesla Newswire na swoim profilu X.
Model 3 produkowany jest aktualnie w dwóch różnych gigafabrykach Tesli – w amerykańskim Fremont oraz w chińskim Szanghaju. Wyjeżdżające z tych miejsc auta dość mocno różnią się od siebie podzespołami.
Tesla Model 3 Performance z Fremont, która trafia na rynek amerykański, w skrócie jest mocniejsza od tej „made in China„, którą kupisz w Polsce. Różnica w mocy wynosi ponad 60 koni mechanicznych i nie jest to jedyna rzecz, która je odróżnia.
There are differences between the Fremont-made and Shanghai-made new Tesla Model 3 Performance due to the battery and its output power:
Fremont Shanghai
510hp 460hp
741 Nm 723 Nm
2.9s 0-60mph… https://t.co/OxlE5TRjDx pic.twitter.com/XxEt08X2fM— Tesla Newswire (@TeslaNewswire) April 23, 2024
Amerykanie otrzymują Model 3 o mocy 524 koni mechanicznych (510 hp przekonwertowane do jednostki metrycznej) i momencie obrotowym wynoszącym 741 niutonometrów. Na pokładzie znajduje się też inna bateria marki Panasonic, której pojemność to 82 kWh.
Produkowana w Chinach Tesla to już „tylko” 467 koni mechanicznych (460 hp) oraz 723 niutonometry momentu obrotowego. W tym przypadku mamy do czynienia z akumulatorem LG o pojemności 78 kWh.
Co ciekawe, przyspieszenie od 0 do 100 km/h będzie bardzo podobne, pomimo tej dużej różnicy mocy. Amerykańska Tesla przyspiesza od 0 do 96 km/h w 2.9 sekundy, a chińska (czyli też europejska) w 3.1 sekundy, ale od 0 do 100 km/h. W rzeczywistości różnica między tymi dwoma pomiarami zazwyczaj wynosi od 0.1 do nawet 0.2 sekundy.
Jeśli więc smucisz się, że w Europie dostajemy mniej, warto spojrzeć na parametry dotyczące zasięgu. Amerykański Model 3 Performance, pomimo większej baterii, przejedzie zaledwie 476 kilometrów na jednym ładowaniu. Tesla produkowana w Chinach z mniejszym akumulatorem ma natomiast oferować zasięg do 528 kilometrów.
Warto oczywiście pamiętać, że są to dane „laboratoryjne” i rzeczywiste wartości raczej będą nieco mniej optymistyczne.
Ile trzeba zapłacić za najszybszy Model 3?
Już w dniu premiery na polskiej stronie Tesli pojawiła się możliwość konfiguracji najmocniejszego wariantu Modelu 3. Cena startuje od 244 990 złotych brutto.
Klient może dopłacić jedynie za lakier (od 5800 do 9000 złotych), białą wersję wnętrza z nowymi kubełkowymi fotelami za 5500 złotych, czy funkcję rozszerzonego autopilota (19 500 złotych) lub pełnej zdolności do samodzielnej jazdy (39 000 złotych).
Jeśli zamówisz auto już teraz, prawdopodobnie odbierzesz je nawet jeszcze w maju 2024 roku. Producent informuje, że szacowany czas dostawy to maj-czerwiec 2024.
Źródło: Tesla, TeslaNewswire, motofilm.pl