Jest duża szansa, że pamiętasz patent BMW zaprezentowany podczas targów CES w 2022 roku na modelu iX. Mam tutaj na myśli powłokę E Ink, która dała możliwość na niemal całkowitą zmianę wyglądu auta.
Karoseria pokryta była wtedy specjalnymi panelami, dokładnie takimi jakie możesz znaleźć w czytnikach e-booków. W zależności od napięcia folia przybiera ciemną lub jasną barwę.
BMW stale pracuje nad tą technologią i najprawdopodobniej wkrótce zrewolucjonizuje ona sposób w jaki konfigurujemy nasze samochody. Oto kolejny przykład zastosowania tego rozwiązania.
BMW i5 Flow Nostokana
W Los Angeles właśnie zaprezentowane zostało nowe BMW i5, na którym możesz zobaczyć kolejną odsłonę funkcji E Ink. Tym razem wzorowano się na samochodzie z kolekcji BMW Art Car.
Konkretnie wykorzystano BMW Serii 5 generacji E34, które w roku 1991 roku przemalowane zostało po raz pierwszy przez kobietę. Esther Mahlangu jest autorką dwunastego egzemplarza BMW z tej kolekcji.
Na białej karoserii BMW 525i E34 artystka namalowała geometryczne, kolorowe kształty. Teraz podobne wzory zawitały na elementach nadwozia współczesnego BMW i5. Nazwa Nostokana pochodzi od imienia pierwszego syna Esther.
Na nowym BMW i5 pojawiło się łącznie 1349 indywidualnie sterowanych segmentów. Co istotne, folia nie potrafi już zmieniać jedynie odcieni szarości, lecz działa w wielu kolorach.
Inżynierowie zaprogramowali szereg animacji, dzięki którym wygląd auta zmienia się w mgnieniu oka. Na udostępnionym przez BMW nagraniu prezentuje się to bardzo efektownie.
Jeszcze teraz być może wygląda to dość abstrakcyjnie, ale technologia E Ink stale jest rozwijana i idzie do przodu. Jest duża szansa na wprowadzenie jej w przyszłości do modeli w seryjnej produkcji.
Być może zamawiając samochód nie będziesz już musiał wybierać jednego koloru karoserii. Do jego zmiany wystarczy Ci aplikacja mobilna lub po prostu dodatkowe menu w systemie inforozrywki.
Produkcja BMW Serii 5 Touring już ruszyła
Wracając do spraw bardziej bieżących, kilka dni temu ruszyła produkcja zaprezentowanego niedawno BMW Serii 5 w wydaniu Touring. Auto zjeżdża już z linii montażowej w zakładach w Dingolfing w Niemczech.
W jednym miejscu powstawać będą auta z napędem benzynowym, wysokoprężnym, hybrydy typu plug-in oraz w pełni elektryczne wersje i5. Piątka w kombi produkuje się tam od 1991 roku, więc od momentu zaprezentowania pierwszej generacji z tym nadwoziem E34.
Cennik Serii 5 Touring w polskich salonach startuje od 280 500 złotych brutto za wersję 520d. Najtańsza Seria 5 kombi z napędem elektrycznym to aktualnie i5 eDrive40 kosztujące 355 500 złotych brutto.
Źródło: BMW, motofilm.pl