Fiat Doblo 1.5 Diesel 100 KM przed liftingiem z 2023 r. Test i dane techniczne

Bez samochodów dostawczych segmentu C wiele przedsiębiorstw miałoby wielkie trudności z prowadzeniem swojej działalności. Kompaktowe auta ze sporymi możliwościami ładunkowymi spisują się świetnie w miastach, gdzie zdecydowanie łatwiej jest się nimi poruszać niż wielkimi busami. Miałem ostatnio okazję poczuć się jak kurier czy dostawca i sprawdzić na własnej skórze jak jeździ się takim samochodem. W moje ręce trafił Fiat Doblo, którym pokonałem dystans 800 kilometrów.

  • Fiat Doblo sprzed liftingu z silnikiem 1.5 BlueHDI i manualną skrzynią biegów
  • Spalanie w mieście na poziomie 5 litrów i zasięg 1000 kilometrów
  • Sprytne rozwiązanie Magic Cargo zwiększa przestrzeń ładunkową do 3,8 m³
  • Testowany egzemplarz wyceniono na 120 000 złotych netto

Fiat Doblo po raz pierwszy pojawił się na rynku w 2000 roku i był oferowany zarówno w wersji osobowej jak i dostawczej. Włosi wykorzystali wtedy płytę podłogową modelu Palio Weekend, a pod maskę trafił szereg jednostek benzynowych i wysokoprężnych, w tym również silnik zasilany CNG.

Drugie wcielenie tego samochodu zostało zaprezentowane światu podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2010 roku. Tutaj zastosowano już nową, nieco większą płytę podłogową, a od 2014 roku auto trafiło na rynki amerykańskie pod marką RAM jako model ProMaster City.

Na generację numer 3 musieliśmy czekać aż do 2022 roku. Tym razem Fiat Doblo stał się częścią dużo szerszej rodziny, która składa się z Citroena Berlingo, Peugeota Partnera, Opla Combo czy Toyoty ProAce City. W moje ręce wpadł właśnie ten model, choć jeszcze w wersji sprzed faceliftingu, który zaprezentowano jesienią 2023 roku.

Fiat Doblo
Fiat Doblo
Fiat Doblo
Fiat Doblo

W przypadku Fiata Doblo mk3 po raz pierwszy pojawiła się opcja zakupu samochodu z napędem w pełni elektrycznym. Taki wariant nosi nazwę E-Doblo i korzysta ze 136-konnego silnika napędzającego przednie koła. Akumulator o pojemności 50 kWh teoretycznie ma pozwolić na przejechanie do 282 kilometrów (WLTP) na jednym ładowaniu.

Fiat Doblo – jeszcze przed odświeżeniem

Ja miałem okazję spędzić siedem dni ze spalinowym wariantem, jeszcze sprzed faceliftingu. Zazwyczaj tego typu auta dostawcze nie prezentują się atrakcyjnie, ale muszę przyznać że kombinacja kolorystyczna tego egzemplarza zrobiła na mnie wrażenie. Doblo zostało pomalowane czarnym, metalizowanym lakierem Cinema, do czego świetnie przypasowały 16-calowe aluminiowe felgi w tym samym kolorze.

Bryła nadwozia jest dokładnie taka sama jak w bliźniaczych modelach z koncernu Stellantis. Auta różnią się od siebie jedynie detalami, takimi jak kształt przednich reflektorów czy zderzaka. Pod tym względem moim zdaniem najbardziej atrakcyjnie prezentuje się aktualnie Opel Combo w najnowszym wydaniu.

Fiat Doblo
Fiat Doblo
Fiat Doblo
Fiat Doblo

W kabinie takiego samochodu dostawczego próżno szukać wysokiej jakości materiałów wykończenia. Najważniejsza jest tu funkcjonalność, łatwość w utrzymaniu czystości i ergonomia. Wsiadając do czarnego Fiata Doblo znalazłem w środku trzy miejsca siedzące, choć zdecydowanie najwygodniej będzie tutaj maksymalnie dwóm osobom.

W centralnej części deski rozdzielczej znajduje się 8-calowy ekran dotykowy z obsługą Apple CarPlay i Android Auto oraz z nawigacją. Głębokie uchwyty na kubki umieszczono w skrajnych fragmentach kokpitu. Podobna przegródka znajduje się obok drążka zmiany biegów, ale nie zmieściłem do niej nawet wąskiej puszki z napojem energetycznym.

Fiat Doblo
Fiat Doblo
Fiat Doblo
Fiat Doblo

Pod wyświetlaczem dotykowym zainstalowano panel klimatyzacji dwustrefowej, który na szczęście obsługiwany jest klasycznymi przyciskami. Plastiki są twarde w dotyku, ale nie sprawiają wrażenia tandetnych. Sam projekt deski nie jest nudny i projektantom udało się tu wygospodarować sporo miejsca do przechowywania przedmiotów.

Pierwszy zamykany schowek znajduje się nad zegarami, a drugi przed miejscem pasażera. Jest też kilka głębokich kieszeni i duża półka pod sufitem. Dodatkowo, rzadziej używane przedmioty można schować pod siedziskiem centralnego fotela. Na brak przestrzeni z pewnością nikt nie będzie tu narzekał.

Fiat Doblo
Fiat Doblo

Komfort podróży i ekonomia jazdy

Fiat Doblo oferuje bardzo wygodną pozycję za kierownicą i to nawet pomimo blaszanej przegrody tuż za fotelem. Przy siedzisku kierowcy znalazłem przycisk od podgrzewania fotela i co ciekawe uruchamiał on funkcję grzania na obu fotelach jednocześnie. Świetnym rozwiązaniem na zimowe dni byłaby podgrzewana kierownica, ale niestety Fiat nie oferuje takiej funkcji.

Osoba za kółkiem ma do dyspozycji tempomat oraz asystenta monitorowania pasa ruchu z korektą toru jazdy. Dodatkowo skorzystasz z systemu monitorowania ograniczeń prędkości czy aktywnego hamowania awaryjnego. Opcją, której niestety nie mogłem sprawdzić, a którą warto zakupić, jest Magic Mirror, czyli wirtualne lusterko wsteczne.

W testowanym przeze mnie egzemplarzu znalazłem klasyczne lusterko, ale nie mam pojęcia dlaczego ono się tam znalazło, skoro widoczność do tyłu i tak była zerowa ze względu na blaszaną przegrodę. Najwidoczniej można z niego skorzystać do przeglądania się, gdyż niestety małych lusterek w osłonach przeciwsłonecznych nie uświadczysz.

Fiat Doblo
Fiat Doblo

Nie mam żadnych zastrzeżeń co do pracy układu kierowniczego czy manualnej przekładni. Nie są one precyzyjne jak w sportowym aucie, ale przecież nie takie powinny tutaj być. Zarówno po mieście czy w trasie spisują się bardzo dobrze i kierowca czuje się za kółkiem bardzo pewnie.

Niepewnie natomiast można się poczuć w momencie, w którym przyjdzie nam konieczność wyprzedzenia wolniej jadącego auta. Jednostka napędowa, którą znalazłem pod maską tego Doblo, nie należy do demonów prędkości. O ile przy niskich, miejskich szybkościach dynamika jest okej, tak w trasie trzeba pamiętać o dodatkowym zapasie przestrzeni podczas wyprzedzania.

Fiat Doblo
Fiat Doblo
Fiat Doblo
Fiat Doblo

Pod maską pracuje 4-cylindrowy Diesel o pojemności 1.5 litra. Na przednie koła trafia moc 100 koni mechanicznych oraz 250 niutonometrów momentu obrotowego. Spełnia on normę emisji spalin Euro 6.4 i jego wielką zaletą jest ekonomia jazdy. Producent deklaruje spalanie na poziomie 5,7 litra na 100 kilometrów w cyklu mieszanym.

W trasie, przy średniej prędkości 120 km/h udało mi się uzyskać wynik 6.4 litra na 100 kilometrów. Wjeżdżając na autostradę i pędząc 140 km/h komputer wskazuje 8.0 litrów na setkę. Spokojna jazda po mieście to natomiast około 5.1 litra na 100 kilometrów, co przy zbiorniku paliwa o pojemności 53 litrów daje ponad 1000 kilometrów zasięgu.

Jak dużo zmieścisz na pakę?

Fiat Doblo jest średnich rozmiarów Vanem i mierzy 4403 milimetrów długości, 1848 milimetrów szerokości (bez lusterek) oraz 1796 milimetrów wysokości. Rozstaw osi to 2785 milimetrów, ale da się również kupić dłuższą wersję, gdzie wynosi on 2975 milimetrów.

Dostęp do części ładunkowej odbywa się przez boczne drzwi przesuwane oraz podwójne drzwi z tyłu. Paka ma długość 1817 milimetrów i szerokość 1630 milimetrów w wersji z jednymi drzwiami rozsuwanymi. Między nadkolami zmieścisz maksymalnie 1229 milimetrów, a wysokość przestrzeni ładunkowej to 1200 milimetrów.

Fiat Doblo
Fiat Doblo
Fiat Doblo
Fiat Doblo

Fiat Doblo może się pochwalić całkowitą pojemnością 3.3 m³ lub 3,9 m³ w wersji Long. Nie jest to jednak wszystko, na co go stać. W testowanym przeze mnie egzemplarzu znalazło się bardzo ciekawe rozwiązanie pod tytułem Magic Cargo. Pozwala ona na „magiczne” zwiększenie możliwości ładunkowych.

W blaszanej przegrodzie znajduje się otwór z metalową klapą, który umieszczono tuż za miejscem pasażera. Skrajny fotel można jednym ruchem złożyć, dzięki czemu uzyskujemy płaskie przedłużenie paki. W takim ustawieniu możesz przewieźć przedmiot o długości do 3090 milimetrów, a pojemność przestrzeni ładunkowej wzrasta do 3,8 m³.

Fiat Doblo
Paka wydłuża się do 3090 milimetrów
Fiat Doblo
funkcja Magic Cargo

Krótki Fiat Doblo dostępny jest w dwóch wersjach o ładowności 650 lub 1000 kilogramów. W przypadku odmiany Long ładowność to 950 kilogramów, a w 5-miejscowym vanie Long – 850 kilogramów. Możesz również kupić elektryczne E-Doblo i wtedy takim autem przewieziesz maksymalnie 800 kilogramów ładunku.

Zauważyłem niestety, że Fiat Doblo jest dość ubogo wyposażony jeśli chodzi o oświetlenie paki. Znalazłem tam tylko jedno małe światełko, i to nawet nie była żarówka LED. Przydałoby się nieco więcej jasności, szczególnie jeśli zamawiasz auto z czarnym kolorem karoserii.

Fiat Doblo
Po złożeniu środkowego oparcia możesz rozłożyć stolik do pisania

Przestrzeń ładunkowa jest w połowie wykończona plastikowymi osłonami, a na podłodze znajduje się wykładzina z tworzywa. Fiat oferuje tutaj kilka opcji, więc każdy klient z pewnością dobierze coś odpowiedniego pod swój profil działalności. Testowane auto posiadało tylko jedne drzwi przesuwane, ale oczywiście można zamówić Doblo z takim samym rozwiązaniem po stronie kierowcy.

Ile kosztuje Fiat Doblo?

Aktualnie w ofercie pojawił się Fiat Doblo po faceliftingu, który prezentuje nieco ciekawiej, choć jednak jest już trochę droższy. Testowany przeze mnie egzemplarz z 2023 roku startował w cenniku od kwoty 92 300 złotych netto. Teraz, za najtańsze Doblo trzeba zapłacić co najmniej 95 294 złotych netto.

Fiat Doblo
Fiat Doblo

Fiat w wersji L1 z ładownością 650 kg i z silnikiem BlueHDI o mocy 100 koni mechanicznych kosztował w 2023 roku 96 950 złotych netto. Aktualnie cena przekracza już 100 tysięcy, a dokładnie jest to 100 094 złote netto. Za najtańszego elektryka trzeba obecnie zapłacić 148 774 złote netto, choć warto skorzystać z programu Mój Elektryk, gdyż wtedy cena wyniesie zaledwie 107 889 złotych netto.

Auto, które widzisz na zdjęciach to konfiguracja kosztująca około 120 000 złotych netto. Warto wspomnieć, że Fiat Doblo jest najbardziej atrakcyjny cenowo spośród wszystkich swoich braci. W tej samej cenie możesz zatem nieco lepiej doposażyć swojego vana.

Źródło: Fiat Professional, motofilm.pl