Elektryczne Volvo ES90 zapowiedziane. Ma walczyć z BMW i5

Już wkrótce na polskich ulicach zaczną się pojawiać dwie elektryczne nowości od Volvo. Mam tu na myśli oczywiście dwa modele typu SUV, czyli EX30 oraz EX90.

Premiera tego większego modelu odbyła się w listopadzie 2022 roku, więc czekamy na to auto już ponad rok. Mniejsze EX30 miało swój debiut w czerwcu 2023 roku.

Atrakcyjna cena tego drugiego auta sprawi, że będzie to hit sprzedaży. Za najtańsze Volvo EX30 trzeba w polskim salonie zapłacić 169 900 złotych. Volvo EX90 startuje natomiast od 399 900 złotych brutto.

Nowe elektryczne Volvo na horyzoncie

Nie jest to jednak ostatni elektryczny samochód, jaki znajdzie się w ofercie tej szwedzkiej marki. W sieci właśnie pojawiły się informacje na temat pierwszego elektrycznego sedana Volvo.

Na szwedzkim portalu Teknikens Varld pojawiło się zdjęcie wykonane w fabryce zlokalizowanej w chińskiej miejscowości Cixi. Widać na nim pracowników, między którymi stoi auto zakryte płachtą z napisem TOP SECRET.

Volvo V551
Volvo V551 fot. Teknikens Varld

Nad ludźmi znajduje się baner oznajmiający, że fabryka świętuje rozpoczęcie produkcji auta o wewnętrznym kodzie V551. Ma to być prototyp pierwszego elektrycznego sedana marki Volvo.

Samochód ten najprawdopodobniej będzie nosił nazwę ES90 i będzie bezemisyjnym odpowiednikiem doskonale nam znanego Volvo S90. Tym autem Szwedzi chcą konkurować z Mercedesem EQE, BMW i5 czy nadchodzącym Audi A6 e-tron.

Volvo ES90 rendering fot. Theottle
Volvo ES90 rendering fot. Theottle

Nowe ES90 będzie zbudowane na platformie SPA2, z której korzysta Volvo EX90. Nowy sedan ma mierzyć 4990 milimetrów długości i posiadać rozstaw osi mierzący aż 3102 milimetry.

Klienci będą mogli zdecydować się na wariant z jednym silnikiem i napędem na tylne koła oraz na wersję AWD z dwoma silnikami. Auto powinno ważyć około 2 500-2 600 kilogramów w zależności od odmiany.

Co „pod maską” ES90?

Na pokładzie znajdzie się ten sam akumulator, co w Volvo EX90. Ma on pojemność 111 kWh i pozwoli na przejechanie ponad 500 kilometrów na jednym ładowaniu w wersji RWD.

Uzupełnianie stanu baterii powinno się odbywać z mocą do 250 kW. Oznacza to, że ładowanie od 10 do 80 procent zajmie w idealnych warunkach około 30 minut.

Volvo ES90 rendering fot. Theottle
Volvo ES90 rendering fot. Theottle

Patrząc po parametrach EX90, możemy się spodziewać mocy na poziomie 408 koni mechanicznych w wersji AWD. Być może otrzymamy również wariant AWD Performance o mocy 517 koni mechanicznych.

Premiery ES90 spodziewajmy się w pierwszym kwartale 2024 roku. Seryjna produkcja tego modelu miałaby ruszyć już w maju, więc samochody powinny się pojawić w salonach już w połowie roku 2024.

Na załączonych grafikach przedstawiony jest niezależny rendering wykonany przez Theottle.

Źródło: Teknikens Varld, motofilm.pl