W momencie premiery flagowego elektryka od Volvo, czyli EX90, szwedzki producent zapowiedział „po cichu” kolejny model. Tuż obok wielkiego SUV-a zobaczyliśmy sylwetkę dużo mniejszego wozu.
Szybko okazało się, że ma to być Volvo EX30, czyli najmniejszy samochód elektryczny w gamie tego producenta. Teraz, wiemy na jego temat już niemal wszystko.
Volvo EX30 – wymiary
Volvo EX30 mierzy 4 233 milimetry długości, 1 837 milimetrów szerokości oraz 1 555 milimetrów wysokości. Rozstaw osi to aż 2 650 milimetrów, czyli o 52 milimetry mniej niż w przypadku Volvo XC40.
Z zewnątrz widzimy stylistykę bardzo podobną do tej, którą charakteryzuje się EX90. Z przodu mamy efektowne reflektory w kształcie litery T, a z tyłu pionowe paski LED zachodzące na słupki C.
Wewnątrz czeka nas spory minimalizm. Na środku pojawił się ekran o przekątnej 12,3 cala. Za nim, na całej szerokości deski rozdzielczej, umieszczono wielki soundbar.
Volvo EX30 naszpikowane jest nowoczesną technologią. Klient może skonfigurować sobie nawet wirtualny kluczyk i odblokowywać swoje auto przy pomocy smartfona.
W polskiej ofercie Volvo mamy trzy wersje napędowe i trzy warianty wyposażenia. Zaczynamy od poziomu Core, który jest dostępny tylko z napędem na tylną oś.
Ile kosztuje Volvo EX30?
Cena Volvo EX30 Core Single Motor startuje od 169 900 złotych. W zamian otrzymujemy moc 272 koni mechanicznych, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,7 sekundy i baterię LFP 54 kWh pozwalającą na przejechanie do 344 kilometrów (WLTP).
Za dodatkowe 25 000 złotych (194 900 zł) możemy zamówić wersje Extended Range. Tutaj w podwoziu znajduje się akumulator typu NMC o pojemności 69 kWh zapewniający zasięg do 480 kilometrów (WLTP).
Moc nie ulega zmianie, ale czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h skraca się do 5,3 sekundy. Prędkość maksymalna w obu przypadkach to 180 km/h.
Ładowanie samochodu z baterią o pojemności 54 kWh może się odbywać z maksymalną mocą 134 kW. Większy akumulator 69 kWh jest w stanie robić to z mocą do 153 kW.
Przeskakując do wersji wyposażenia Plus, do dyspozycji mamy wariant Twin Motor Performance. Jest tu napęd na cztery koła realizowany przez dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 428 koni mechanicznych.
Volvo EX30 Plus Twin Motor Performance to wydatek 229 900 złotych. W zamian otrzymujemy kosmiczne wręcz przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwające tylko 3,6 sekundy. To najszybszy samochód w historii Volvo.
Na pokładzie wersji Twin Motor Performance mamy akumulatory NMC o pojemności 69 kWh. W tym przypadku teoretyczny zasięg wynosi do 460 kilometrów (WLTP).
Na szczycie oferty widnieje wariant wyposażenia Ultra. Tutaj dostępne już są tylko opcje Single Motor Extended Range za 219 900 złotych oraz Twin Motor Performance za 239 900 złotych.
Zamówienia można składać już teraz poprzez stronę internetową producenta oraz oczywiście w salonach. Dostawy powinny się rozpocząć na początku 2024 roku.
Wtedy też do oferty dołączy uterenowiona odmiana Cross Country. Będzie ona posiadała terenowe opony, mnóstwo akcesoriów takich jak bagażniki dachowe i nieco odmieniony wygląd elementami z nielakierowanego plastiku.
Nie wiemy natomiast jakie warianty napędowe będą dostępne w Volvo EX30 Cross Country. Bardzo prawdopodobne, że auto trafi do oferty wyłącznie w 428-konnej wersji z napędem na cztery koła.
Polski cennik Volvo EX30:
Core Single Motor 169 900 zł
Core Single Motor Extended Range 194 900 zł
Plus Single Motor 184 900 zł
Plus Single Motor Extended Range 209 900 zł
Plus Twin Motor Performance 229 900 zł
Ultra Single Motor Extended Range 219 900 zł
Ultra Twin Motor Performance 239 900 zł