Mercedes Vito Tourer 4×4 w teście. Czy warto dopłacić do Klasy V?

Mercedes Vito Tourer 4×4 to samochód, który w rodzinie niemieckiej marki przyjmuje rolę tańszej Klasy V, ale bardzo wygodnie pomieści osiem osób i oferuje komfort godny modelu z gwiazdą na masce. Na dystansie ponad 1000 km sprawdziłem, czy taka propozycja w ogóle ma sens. Nie lepiej jest jednak dopłacić do stuprocentowego luksusowego Mercedesa?

Pamiętam testy klasy V, która oferuje komfort godny „większej” Klasy S. Vito (choć do testów otrzymałem naprawdę ładną wersję) wygląda trochę mniej prestiżowo. Brakuje na przykład polakierowanych klamek i lusterek, ale za to LED-owe reflektory czy zderzaki w kolorze nadwozia już są. I wcale nie napisałem tego po to, aby zacząć od braków i w rezultacie minusów Vito. W końcu po to ten samochód powstał, aby był tańszym odpowiednikiem bogatego brata.

Klient ma do wyboru trzy wersję wyposażenia, w tym bazową Base, Pro i Select. Testówka na zdjęciach to wersja Select zbudowana na płycie podłogowej ze środkową opcją rozstawu osi.

Wewnątrz panują materiały wykończeniowe o raczej ciemnej barwie, ale za to dobrze spasowane (w niektórych partiach za twarde). Mnóstwo schowków to duża zaleta Vito, ale przestronność to największy plus. Odpowiednią ilość miejsca znajdzie dla siebie każdy – gruby, chudy, wysoki – nie ma znaczenia czy ważysz 120 kg, albo mierzysz 205 cm wzrostu. W dodatku niemieccy inżynierowie dokładnie przemyśleli swój projekt i zajęcie miejsca przez pasażerów nie wymaga gimnastyki. Bagażnik dysponuje pojemnością 630 l, ale wystarczy złożyć trzeci rząd siedzeń, żeby zwiększyć pojemność do 1030 l. Duża pochwała należy się Mercedesowi za ergonomiczne fotele, które łaskawie traktują kręgosłupy pasażerów.

Jeśli chodzi o wyposażenie, nasza odmiana Select ma właściwie wszystko to, czego można sobie wymarzyć w samochodzie tego typu. W skład wyposażenia wchodzą m.in.: skórzana wielofunkcyjna kierownica, która świetnie leży w dłoniach, półautomatyczna klimatyzacja, mnóstwo systemów bezpieczeństwa, kamera cofania czy ekran z nawigacją. Jedynie system infotainment wymaga odświeżenia. Ten pochodzi z poprzedniej generacji Mercedesów, które nie słynęły z „prostej” obsługi.

Zastosowany napęd w testowanym Vito to napęd na cztery koła 4×4. Jest oczywiście możliwość wybrania opcji napędzanej na tylną oś, a nawet wersji napędzanej tylko na przód. 4×4 doskonale sprawdza się w Vito, dzięki czemu jakość prowadzenia stoi na bardzo wysokim poziomie. Cztery napędzane koła pozwalają na wjeżdżanie trochę dalej niż modele z ośką. W połączeniu z rewelacyjnie zestrojonym zawieszeniem Vito Tourer 4×4 jest doskonałym pożeraczem kilometrów w każdych warunkach pogodowych.

Silnik o pojemności 2143 cm3 generuje 190 KM mocy i 440 Nm maksymalnego momentu obrotowego i został połączony z siedmiobiegową automatyczną przekładnią. Cechuje go przede wszystkim chęć do pracy, jest żwawy i sprawia wrażenie szybszego niż jest w rzeczywistości. Skrzynia biegów zdaje się czasem reagować z opóźnieniem, ale nie oszukujmy się – takim samochodem jeździ się płynnie i spokojnie. Wiele osobówek nie ma z Vito szans ze startu spod świateł.

Spalanie takiej jednostki oscyluje w granicach 9 l oleju napędowego na 100 km w mieście. Na trasie można zejść do 6,5 l oleju napędowego na 100 km. To troszkę więcej niż deklaruje producent, ale i tak są to bardzo przyzwoite wyniki.

W podstawowej wersji Vito 109 CDI kosztuje 94.600 złotych bez VAT. Nasza testówka została wyceniona na 158.600 złotych, ale na szczycie oferty jest wersja z ekstradługim rozstawem osi (162.100 złotych).

Ceny są większe niż u konkurencji, ale Mercedes-Benz ma w sobie to coś, co sprawia, że nie chce się z niego wysiadać. I nie chodzi tylko o wygodę i bardzo dobre prowadzenie. W tej cenie otrzymujemy także prestiż związany z logo gwiazdy na masce, a dla wielu firm respekt to kluczowa sprawa przy budowania relacji z klientami.

Mercedes Vito czy Klasa V?

Są podobne, ale kierowane do zupełnie innych grup docelowych. V-klasę kupujesz, żeby zapewnić komfort najbardziej wymagającym. Vito stawia na przestronność i praktyczność – wygodnie przewieziesz kilka osób, ale jak przyjdzie potrzeba przetransportowania sprzętu Vito nie przyprawi Cię o wyrzuty sumienia.

Dane techniczne:

Silnik: R4, 16V
Pojemność i moc: 2143 CM3, 190 KM przy 3800 obr./min oraz 440 Nm przy 1400-2400 obr./min
0-100 km/h: 9,1 sekundy
Skrzynia: 7-biegów, automat
Zbiornik paliwa: 57 l
Hamulce przód/tył: tarczowe wentylowane, tarczowe
Zawieszenie przód/tył: wielowahaczowe
Wymiary: 5140/1928/1890 mm (dł.sz.wys.)
Masa własna: 2040 kg
V-MAX: 206 km/h
Koła: R17 (225/55)