BMW 116d w teście. Mało pali, perfekcyjnie jeździ

W zeszłym roku mieliśmy przyjemność testowania najmocniejszej Serii 1. BMW M135i z 6-cylindrowym silnikiem i manualną skrzynią biegów skradło nasze serca. Tym razem odwiedzamy przeciwległy biegun oferty marki i sprawdzamy BMW 116d.

Z pewnością nie oznacza to, że tym razem samochód nam się nie spodoba. Oczywistym jest, że ta wersja została stworzona dla ludzi szukających czegoś zupełnie innego. BMW 116d zapewnia kierowcy oszczędną eksploatację przy jednoczesnym zachowaniu jakości segmentu premium. Nie wspominając już o innych zaletach, które wyróżniają markę BMW na tle konkurencji.

BMW 116d napędzane jest nowym, 3-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,5 litra. Oferuje on kierowcy 116 KM oraz 270 Nm, które przekazywane są na tylną oś, w naszym przypadku za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej. Wysoki moment obrotowy pozwala na bardzo płynne poruszanie się zarówno po mieście jak i w trasie bez konieczności częstej zmiany biegów. Warto od razu wspomnieć, że operowanie manualną skrzynią należy do przyjemności, dzięki krótkiemu skokowi lewarka, a dodana niedawno funkcja Rev-Match sprawi, że chętniej będziemy hamowali silnikiem.

BMW 116d M Sport

Wybierając 116d z pewnością nie będzie mowy o narzekaniu na zużycie paliwa. Nie musimy być mistrzami ecodrivingu, żeby w mieście uzyskać spalanie na poziomie 6 litrów. Poza miastem spokojnie zejdziemy w okolice „piątki”. Przy odrobinie chęci i umiejętności komputer pokładowy może nam pokazać nawet 3,9 l / 100 km.

Kolejnym argumentem przemawiającym za zakupem 116d jest przyjemność z jazdy. Pomimo ekonomicznej opcji silnikowej samochód ani trochę nie traci na jakości prowadzenia. Zawieszenie zapewnia nam stabilne oraz pewne pokonywanie zakrętów, a układ kierowniczy perfekcyjnie przenosi na drogę wszystkie nasze polecenia.

BMW 116d M Sport

Wnętrze, typowo dla BMW, wykonane jest z wysokiej jakości materiałów i cechuje się świetnym spasowaniem elementów. Opcjonalne sportowe fotele obszyte częściowo alkantarą oferują świetne trzymanie boczne, i mnóstwo opcji regulacji, łącznie z długością siedziska czy pompowanymi boczkami. Jedyne zastrzeżenia można mieć do miejsca na nogi pasażerów tylnej kanapy, przydałoby się kilka centymetrów więcej, ale tylko w przypadku, gdy będą tam podróżowały dorosłe wysokie osoby. Może także przeszkadzać wysoki tunel centralny.

Za egzemplarz z wyposażeniem podstawowym przyjdzie nam zapłacić 110,400 złotych. Warto jednak wybrać pakiet M Sport kosztujący 15,700 złotych, który daje nam mnóstwo opcji dodatkowych. Znajdziemy tam na przykład sportowe fotele i kierownicę, sportowe zawieszenie czy pakiet aerodynamiczny M. Nasz egzemplarz, wyposażono także między innymi w adaptacyjne reflektory diodowe, pakiet ConnectedDrive Advanced Plus oraz pakiet Convenience Plus wyceniono na 154,723 złote.

BMW 116d M Sport

Nie wszyscy będą sobie mogli na to pozwolić, ale z pewnością znajdą się osoby, które stać na samochód marki premium, i które jednocześnie będą szukały oszczędnej eksploatacji. W zamian za nieco wyższą cenę otrzymają samochód o świetnych właściwościach jezdnych, ze znakomitym wnętrzem oraz bogatym wyposażeniem.

Dane Techniczne:
Napęd
Rodzaj silnika: wysokoprężny, turbodoładowany, R3
Pojemność: 1496 cm3
Oś napędzana: tylna
Moc maksymalna: 116 KM / 4000 rpm
Maks. moment Obr: 270 Nm / 1750-2250 rpm
Skrzynia biegów: 6-biegowa manualna
Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4 329 / 1 765 / 1 440 mm
Rozstaw osi: 2 690 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 360 / 1354
Masa własna: 1 395 kg
Dane eksploatacyjne
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 10,3 s
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 5,2 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 6,4 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 5,7 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 52 litry
Emisja CO2 [g/km]: 107