Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet II [test]

Fiat, oprócz małych samochodów miejskich, ma także tradycję w produkowaniu modeli dla całych rodzin. Mówimy chociażby o Multipli. Od niedawna w ofercie Fiata widnieje model 500L, którego nazwa może być myląca – bo z kultową „pięćsetką” ma wspólnego tyle, co krzesło elektryczne z fotelem…

Na nasz parking trafił Fiat 500L Trekking. Zmiany w stosunku do normalnej 500L są nieliczne, ale znaczące. Wiele elementów zostało zaprojektowanych w taki sposób, aby nadwozie dawało wrażenie solidnego crossovera. Nie brakuje więc plastikowych nadkoli, prześwitu zwiększonego o 10% czy systemu „Traction+”, który wspomaga jazdę w terenie do 30 km/h.

Do naszej dyspozycji oddano 500L Trekking z 1,6-l jednostką wysokoprężną Multijet II. Silnik ten generuje 105 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego, natomiast cała moc przekazywana jest za pomocą 6-biegowej manualnej skrzyni biegów wyłącznie na przednią oś. W praktyce oznacza to całkiem zwinne auto; liczba koni mechanicznych nie jest imponująca, ale moment obrotowy świetnie radzi sobie z ważącym 1440-kilogramów pojazdem. Mocy nie brakuje – ani w mieście, ani na trasie.

Sprint od 0-100 km/h trwa 12 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 175 km/h. Jeśli chodzi o zużycie paliwa, 500L Trekking z 1.6 MultiJet II zużywa średnio 5,6 litra ropy na 100 km. W trasie bez problemu można zejść poniżej 5 litrów ropy na 100 km.

Komfort jazdy jest nieco lepszy niż w przypadku zwykłej 500L. Zawieszenie składa się z kolumny McPhersona z przodu oraz belki skrętnej z tyłu, ale zwiększony prześwit i miękkie opony klasyfikują 500L Trekking jako auto naprawdę przyjemne. Nie ma mowy o żadnym przechylaniu nadwozia w zakrętach. Narzekać można jedynie na wyciszenie podczas jazdy z autostradowymi prędkościami.

Zachowanie samochodu należy do przewidywalnych; kierowca, który lubi w stu procentach kontrolować cztery kółka, będzie zadowolony. Co więcej, mimo sporych gabarytów, manewrowanie Fiatem 500L Trekking jest niezwykle proste. Widoczność stoi na najwyższym poziomie, a w parkowaniu pomagają wielkie lusterka boczne oraz bardzo dobrej jakości kamera cofania.

Wewnątrz Fiat 500L Trekking wygodnie pomieści 5 osób. Przestrzeni dla pasażerów nie brakuje. Podobnie jest z ich bagażami – pojemność kufra wynosi 400 litrów lub 1430 litrów po złożeniu tylnej kanapy.

Pozycja za kierownicą jest wysoka, przez co nadwozie wydaje się znacznie większe, niż jest w rzeczywistości. Fotele świetnie spisują się na długich trasach. Warto także zwrócić uwagę na przyzwoicie grający system Beats Audio i prawie doskonały wybór jakości materiałów w różnych częściach kabiny.

Po tygodniu spędzonym z Fiatem 500L Trekking mogę z czystym sumieniem polecić to auto. Jeśli szukasz wygodnego samochodu rodzinnego, często podróżujesz lub po prostu potrzebujesz małego crossovera, 500L Trekking spełni wszystkie Twoje potrzeby. Bardzo dobrze się prowadzi, oferuje sporo miejsca, pali niewiele i został przyzwoicie wyceniony, bo ceny za egzemplarz widoczny na zdjęciach startują od nieco ponad 73 000 złotych. Czego chcieć więcej?

Plusy: Charakterystyczny wygląd, przestronność, bardzo dobra widoczność, sprzęt audio, moment obrotowy silnika, praktyczność/użyteczność, jakość jazdy

Minusy: wyciszenie podczas jazdy z wyższymi prędkościami

Dane Techniczne:

Napęd
Rodzaj silnika: wysokoprężny
Pojemność: 1,6 l
Oś napędzana: przód
Moc maksymalna: 105 KM / 3750 rpm
Maks. moment Obr: 320 Nm / 1750 rpm
Skrzynia biegów: 6-biegowa manualna

Nadwozie
Długość / Szerokość / Wysokość: 4270/1800/1679 mm
Rozstaw osi: 2612 mm
Pojemność bagażnika w litrach: 400 – 1430
Masa własna: 1 440 kg

Dane eksploatacyjne
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 12 s
Prędkość maksymalna: 175 km/h
Zużycie paliwa – trasa: 4,6 l/100km
Zużycie paliwa – miasto: 5,9 l/100km
Zużycie paliwa – cykl mieszany: 5,6 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa: 50 litrów
Emisja CO2 [g/km]: 122